معظم له منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران را به حضور پذیرفت

منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران دیدار خود از لبنان را با دیدار با علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله در منزل ایشان واقع در حومه جنوبی بیروت آغاز کرد. در این دیدار که در رأس ساعت سه روز یکشنبه گذشته صورت گرفت، محمد رضا شیبانی سفیر ایران در بیروت، سید محمد حسین رئیس زاده رایزن فرهنگی ایران در لبنان و تعدادی از مشاوران نیز حضور داشتند، اوضاع اسلامی و عربی کنونی و نقش ایران در نزدیک سازی دیدگاههای لبنانی‌ها و تثبیت توافق دوحه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله نیز بر اهمیت نقش جمهوری اسلامی ایران در کاستن از دشواریهای توافق بین طرفهای لبنانی تأکید کردند و تلاش دائم ایران را برای تحکیم فضای اعتماد بین لبنانی‌ها ستودند.

ایشان ضمن تأکید بر اهمیت تحکیم راههای همکاری بین دولت‌های عربی و اسلامی در قضایای مرتبط با قضایای امت اسلامی، خاطر نشان ساختند که ضرورت دارد علاوه بر تداوم تلاش قطر و سایر دولت‌های عربی، روابط ایران و سعودی نیز برای ایفای نقش در حمایت از توافق دوحه ادامه پیدا نماید و مرحله سیاسی جدیدی در لبنان، آغاز شود که مبتنی بر تفاهم لبنانی‌ها، آن هم از طریق مشارکت همگان در ساختن آینده‌ای با ثبات برای کشورشان، ‌باشد.

وزیر امور خارجه ایران نیز از دیدار با علامه مرجع اظهار شادمانی و سربلندی کرد و تأکید داشت که ایشان با شخصیت والا و جایگاه عالی خویش، یک ثروت بی­نظیر اسلامی به شمار می‌آیند که نه تنها در سطح لبنان بلکه در سطح کل منطقه ارزشمند می‌باشند.

ایشان تبریک­های رهبری و ملت ایران را به مناسبت آزاد سازی و پیروزی مقاومت بر دشمن اسرائیلی و موفقیت تلاشهای بی وقفه برای تحقق توافق بین لبنانی‌ها ابلاغ کردند و تأکید کردند: آن چه گذشت ثابت کرد که پرونده لبنان صرفاً یک پرونده لبنانی است و کسی نمی‌تواند به نمایندگی از لبنانی‌ها تصمیم گیری کند. وی ادامه دادند: خداوند را سپاس می‌گوئیم که برای ملت لبنان رهبران بزرگی قرار داده است که با آگاهی‌ و درایت و حکمت عمل می‌کنند که در رأس آنان علامه مرجع سید فضل الله قرار دارد.

دفتر علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله

بیروت؛ 19 جمادی الاول 1429 ه‍ برابر با 20/8/2008م