مراسم سوگواری امام حسین(ع) در حوزه علمیه خاتم النبیین (ص) کابل

مراسم سوگواری سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) روز دهم ماه محرم با حضور رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در مسجد جامع حوزه علمیه خاتم النبیین (ص) برگزار شد.


به گزارش باختر، محترم حامدکرزی رئیس جمهور کشور در این مراسم قیام امام حسین (ع) را نبرد اهل حق علیه ظالمان زمان و اهل باطل خواند و گفت که 14 صد سال می­شود که جهان اسلام ، سوگوارشهادت امام حسین (ع) است. رئیس جمهور کشور علاوه داشت که شهادت آن حضرت ، کوششی برای اجرای عدالت اجتماعی بود. نوه رسول خدا (ص) زندگی شیرین و خون پاک خود را برای تأمین عدالت ، تحکیم عقیده اسلامی ، رفاه جامعه و برای جد و جهد انسان ها فدا کرد.

رئیس جمهور کشور با طرح این سوال که عبرت و درسی که انسان های امروز از شهادت امام حسین (ع) می آموزند، چیست ؟ گفت: آن حضرت (ع) خون مبارکش را برای این نثار کرد که ما، هدف و پیامی داشته باشیم. تحرکی برای فردا و اقدامی برای فردا داشته باشیم اقدام در جهت نگه داری عقیده ما، در زیستن و زندگی کردن در ماحول پاک اخلاقی و عقیدتی که حکم دین ماست. ما باید با صفا و صداقت برای بهبود زندگی ما که حکم دین هم است ، تلاش نماییم.

سپس رئیس جمهور کشور ، عقیده دین و ارزش های والای اسلامی را از طرف دشمنانی که روزانه با اعمال غیر اسلامی و غیر انسانی شان تهدید می نمایند ، در خطر دانسته گفت: در ماحول خود ببینید در کشور خود ما، هر روز اشخاص انتحاری یا بمگذاران باعث شهادت اولاد این کشور می­شوند، از اطفال مکتب تا بزرگ سالان تا علما و تا بزرگان قوم به شهادت می­رسند در روز عید، روزی که تمام مردم جهان اسلام آن را با خوشی تجلیل می نمایند بچه ها و دخترهای نازدانه خود را به مسجد برای ادای به نماز می فرستند، حمله کننده انتحاری می آید و مردم را به شهادت می رساند. قسمی که در چارسده پاکستان اتفاق افتاد و پریروز درامام بارگاه میرزاقاسم بیگ در پشاور نیز حمله کننده انتحاری سوگواران حسینی را به خاک و خون نشاند. پس آنانی که با حمله انتحاری دو روز بزرگ جهان اسلام را، روز خوشی جهان اسلام را که عید است و روز سوگواری شهادت نواده پیامبر اسلام را به خاک و خون کشانیدند ، دشمنان اسلام اند.

رئیس جمهوری پیام شهادت امام حسین را ایستادگی در مقابل ظلم دانست و گفت که جهان اسلام امروز در برابر ظلم قرار دارد ظلمی که در لباس ما و به نام ما علیه ما می­شود پس بر ما، بر جهان اسلام و مردمان این منطقه است تا دست به دست هم داده علیه ظالم که باکشتن خود، خود را حرام می کند و در پهلوی آن صدها مسلمان را شهید می سازد ، مبارزه کنیم این وظیفه ماست که جهان اسلام را از این شر نجات دهیم.

رئیس جمهوری کشور اظهار داشت که مبارزه با کسانی که با به خاک و خون کشاندن مردم ، اسلام را بدنام می کنند ، وظیفه ملی، دینی ووجدانی همه ماست.

محترم حامدکرزی در ادامه با تشریح فلسفه نهضت عاشورای حسینی بر بهبود زندگی مردم تأکید کرد و گفت : تلاش ما همواره باید این باشد تا فرد فرد ملت خود را و جهان اسلام را از احتیاج و تنگدستی برهانیم.  این کار تنها با عرق ریزی و فراهم ساختن تعلیم و تربیه برای اطفال کشور و اطفال جهان اسلام میسر است و ازاین راه است که اطفال ما از احتیاج به دیگران رهایی می یابند.

رئیس جمهور کشور همچنان انسان محتاج را، انسان مجبور و مجبوریت را غلامی دانست و گفت که غلامی، انسان­ها را به عزت رهنمون نمی­شود ، بلکه به طرف بیچارگی و ذلت می برد پس کوشش ما بحیث مردم افغانستان همواره باید این باشد تا خود را از احتیاج به دیگران نجات دهیم.

رئیس جمهوری راه رهایی از احتیاج را زندگی در چارچوب ایمان و عقیده پاک خواند و گفت که تلاش برای مرفه و مترقی ساختن کشور مردم افغانستان را از احتیاج نجات می دهد. حامدکرزی درادامه به بارش سنگین برف در کشور اشاره کرد و گفت که تغییرات جوی افراد نیازمند را با مشکل مواجه کرده و خواهان همکاری مردم درکمک رسانی به نیازمندان شد.

همچنان دراین مراسم ستر جنرال عبدالرحیم وردک وزیر دفاع ملی، استاد برهان الدین ربانی، سید محمدعلی جاوید و آیت الله شيخ محمد آصف محسنی صحبت نموده و فلسفه عاشورا را تشریح کرده مقاومت امام حسین(ع) را در مقابل یزیدیان الگو از شهامت و مردانگی دانستند که باید از آن آموخت و آن را سرمشق راه خود قرارداد.

از دهم محرم روز گذشته در سرتاسر کشور با انجام سوگواری ختم های قرآن عظیم الشان و خیرات گرامیداشت بعمل آمد. در این مراسم مامورین عالی رتبه دولتی، والیان ولایات و سایر مسؤولین محلی در جمع مردم حضور یافته از کارنامه های حضرت امام حسین(ع) به نیکویی یاد کرده مردم را به اتحاد و اتفاق دعوت نمودند و از آنها خواستند تا در مقابل دسایس دشمنان وطن آگاه وهوشیار باشند.