تجلیل از شورای عشایر و طیف‌های گوناگون بصره

علامه سید علی فضل الله در ضیافت شامی که در رستوران روستای باستانی بیروت برگزار گردید، از شورای عشایر بصره تجلیل به عمل آورد. در این هیئت جمعی از رهبران و بزرگان عشایر شیعه و سنی بصره به اضافه نمایندگان طیف‌های گوناگون دینی و مذهبی بصره حضور داشتند.

تجلیل از شورای عشایر و طیف‌های گوناگون بصره



علامه سید علی فضل الله در ضیافت شامی که در رستوران روستای باستانی بیروت برگزار گردید، از شورای عشایر بصره تجلیل به عمل آورد. در این هیئت جمعی از رهبران و بزرگان عشایر شیعه و سنی بصره به اضافه نمایندگان طیف‌های گوناگون دینی و مذهبی بصره حضور داشتند.

علامه سید علی فضل الله در ابتدا به هیئت عراقی خیر مقدم گفت و از این که دعوت او را پذیرفته‌اند، از آنان تقدیر و تشکر کرد. ایشان از این که با هیئتی از عراقی‌ها دیدار کرده است که نماینده همه طیف‌های گوناگون عراق هستند، اظهار خوشبختی نمود. چون تاریخ عراق فقط شاهد سیمای متنوع و متحد فرزندان، طوایف و گروه‌های عراقی بوده است.

ایشان اشاره داشتند: عراق نمونه خوبی از همزیستی و ارتباط ادیان است. به همین دلیل بیگانگان توطئه کردند تا چنین تصویر متحدی از عراق باقی نماند. ایشان با مثبت ارزیابی کردن این طرح، اظهار داشتند که این طرح یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین طرح‌هایی است که وحدت عراقی‌ها را تثبیت و تقویت می‌کند. این طرح پاسخ حقیقی و واقعی به همه کسانی است که می‌خواهند تجربه عراق متحد و منسجم را از بین ببرند.

ایشان ادامه دادند: این طرح شما برای کسانی چالش آفرین است که نه فقط عراق بلکه سعی در تجزیه منطقه دارند. شما با وحدت خود، همه طرح‌های تجزیه‌ای و پیش از همه طرح رژیم صهیونیستی را به شکست کشاندید که سعی دارد کشورهای ما را به موجودیت‌های طایفه‌ای، مذهبی و نژادی درگیر تبدیل کند تا خود به عنوان برترین قدرت منطقه باقی بماند.

ایشان ادامه دادند: شما در جایگاه پیشگامی برای مقابله با طرح‌های تجزیه‌ای توافق کرده‌اید. این دیدار شما تعارف یا دکور و فتوشاپ نیست بلکه دیداری واقعی است که نشان دهنده اراده همگرایی و همبستگی است که ادیان مختلف داعیه‌دار آن بوده‌اند و برای آن تلاش کرده‌اند.

ایشان با اشاره به اوضاع منطقه اظهار داشتند: آن چه در منطقه جریان دارد، درگیری مذهبی نیست بلکه درگیری سیاسی است که در آن از احساسات و عواطف دینی بهره‌برداری می‌کنند تا دین را در جایگاه غیرواقعی آن مورد استفاده قرار دهند و به هراس متقابل میان ادیان و مذاهب دامن بزنند تا چنین نشان دهند که توان همزیستی میان ادیان و مذاهب وجود ندارد.

مسئولیت همه شما و ما این است که برای حاکم شدن ارزش‌های اخلاقی، انسانی و معنوی ادیان در جوامع آکنده از ناامنی و فتنه‌ها تلاش کنیم. باید در برابر سیاستمدارانی بایستیم که از ادیان در درگیری‌های خود استفاده می‌کنند. باید بکوشیم که سلاح را از دستشان بگیریم.

ایشان اظهار داشتند: انفجارها، کشتارها و ویرانی‌هایی که در منطقه روی می‌دهد، با وضعیت ما بیگانه و فاقد ریشه است. امیدواریم که این وضعیت طول نکشد. نقش ما این است که تلاش کنیم این وضعیت طولانی نشود. باید در برابر کسانی بایستیم که برای تأمین طرح‌های ویرانگر خود در منطقه، می‌خواهند جوامع ما را ویران کنند. طرح‌هایی که به ضرر زخم‌ها و دردهای ما در حال اجرا هستند.

علامه سید علی فضل الله در پایان این مراسم با اهدای لوح به شیخ عباس فضلی و کشیش آرام نماینده مسیحیان بصره، از زحمات آنان تقدیر به عمل آورد.

دفتر رسانه‌ای علامه سید علی فضل الله

بیروت؛ 8 شوَّال 1437 هـ برابر با 12 جولای 2016 م