سخنرانی علامه سید علی فضل الله به مناسبت ایام محرم

همه جهت‌گیری‌ها باید متوجه فلسطین باشد

علامه سید علی فضل الله در اولین سخنرانی خود در مراسم عزاداری امام حسین(ع) که در مسجد امامین حسنین(ع) برگزاری می‌گردد، ابتدا به هجرت پیامبر خدا(ص) پرداختند.

سخنرانی علامه سید علی فضل الله

به مناسبت ایام عزاداری امام حسین(ع) محرم 1437 هـ

همه جهت‌گیری‌ها باید متوجه فلسطین باشد



علامه سید علی فضل الله تأکید داشت که همگان باید جهت‌گیری‌شان را متوجه فلسطین نموده و از مردم فلسطین حمایت کنند که عالی‌ترین الگوی فداکاری، صبر و وفاداری را به نمایش گذاشته‌اند. ایشان خواستار توجه به ابعاد فکری، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی عاشورا شدند و تأکید داشتند که نباید بگذاریم عاشورا زندانی زمان و اسیر وضعیت آکنده از جنگ و فتنه شود.

علامه سید علی فضل الله در اولین سخنرانی خود در مراسم عزاداری امام حسین(ع) که در مسجد امامین حسنین(ع) برگزاری می‌گردد، ابتدا به هجرت پیامبر خدا(ص) پرداختند. ایشان اظهار داشتند که این مناسبت ایجاب می‌نماید که تاریخ هجری را در باور و نسل‌های خود تثبیت کنیم. چون این تاریخ غنی و آکنده از عناصر هویت اسلامی و عربی است که با هجرت پیامبر پایه‌گذاری گردید و بعد از آن به صورت اندیشه، علم، تمدن، شکوفایی، عطا و فداکاری تبلور یافت. ما باید برای رسیدن به ابداعات جدید، از آن‌ها کمال استفاده را ببریم. باید از فرازها و فرودهایی که در تاریخ اسلام وجود دارند، درس بگیریم.

تأسف‌آور این است که خطوط کلی، مناسبت‌های اساسی و قهرمانان بزرگ این تاریخ پرافتخار، از باورهای ما رخت بربسته است و بسیاری از ما اصلاً نمی‌دانند که سال هجری کی می‌آید و به کی به پایان می‌رسد. نمی‌دانند که ما در کدام ‌یک از ماه‌های قمری قرار داریم تا چه رسد به این که نام ماه‌های عربی را بدانند. ما فقط با آن دسته از ماه‌هایی آشنایی داریم که با مسائل مهم عبادی و مناسبت‌های بزرگ اسلامی ما مربوط می‌شوند و غیر از این چیزی نمی‌دانیم.

تأکید ما بر تاریخ هجری به این معنا نیست که بخواهیم مسئله تاریخ و تقویم را نیز طایفه‌ای کنیم. چون ما از تاریخ میلادی نیز استفاده می‌کنیم و مناسبت‌های انسانی آن، به ویژه میلاد حضرت مسیح(ع) را گرامی می‌داریم. ولی تأکید ما بر تاریخ هجری است. چون این تاریخ، نقطه عطف ایجاد یک تمدن انسانی است که از برجسته‌ترین تمدن‌های انسانی در تاریخ بشر به شمار می‌آید.

هجرت، نشان دهنده آغاز انتقال پیامبر از مرحله شکیبایی در برابر چالش‌ها به مرحله مقابله است که هجرت پیامبر خدا(ص) آغاز آن است؛ به عبارت دیگر مسلمانان خواستند تاریخشان را از مبدأ هجرت به نگارش درآورند؛ چون هجرت آغاز ظهور فعلی اسلام و نقطه آغاز حرکت اسلام به سوی قدرت، کارایی و تأثیرگذاری است.

ایشان در سخنان خود تأکید داشتند که ما گفتگو را تنها راه حل مسائل و مشکلات خود می‌دانیم. چون جایگزینی برای گفتگو وجود ندارد. باید توجهات خود را به سوی فلسطین بگردانیم؛ چون مردم فلسطین از دردهای بزرگی رنج می‌برند. به رغم اقدامات ددمنشانه و جنون آمیز دشمن، این مردم با سنگ، چوب و جسم نحیف خود از حرمت مسجد الاقصی دفاع می‌کنند.

ما به مردم فلسطین تبریک می‌گوییم که عالی‌ترین نمونه‌ها و مفاهیم فداکاری، صبر و وفاداری را به نمایش گذاشته است. ما معتقدیم که واجب است از این مردم حمایت کنیم و در داخل و خارج از کشورها، تیرهای بلا را از این مردم دفع نماییم. باید ابعاد فکری، اخلاقی، معنوی، اجتماعی و سیاسی عاشورا را بگیریم و از آن‌ها توشه برداریم تا عاشورا در زندان زمان نماند و به تمام آفاق و مراحل زندگی گسترش یابد.

امیدواریم که از این وضعیت آکنده از جنگ و مصیبت که گرفتار چنددستگی و کینه‌ها شده‌ایم، به سوی اتحاد، همبستگی و محبت هجرت کنیم و درها و روزنه‌هایی که ما را در معرض فتنه‌ها قرار می‌دهند، ببندیم. فتنه‌هایی که به صورت کشتار، ویرانی و ناامنی کشورهای ما در نوردیده است.

دفتر رسانه‌ای علامه سید علی فضل الله

بیروت؛ 2 محرم 1437 هـ برابر با 15 /10/ 2015 م