پیام نوری مالکی به مناسبت سالروز درگذشت علامه مرجع(ره)

به مناسبت پنجمین سالگرد رحلت آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله(ره) نوری المالکی معاون رئیس جمهور عراق و دبیر کل حزب دعوت اسلامی بیانیه‌ای منتشر کرد. در این بیانیه که از شبکه آفاق پخش گردید، چنین آمده است:

پیام نوری المالکی معاون رئیس جمهور عراق


به مناسبت پنجمین سالگرد رحلت آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله(ره)


 


به مناسبت پنجمین سالگرد رحلت آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله(ره) نوری المالکی معاون رئیس جمهور عراق و دبیر کل حزب دعوت اسلامی بیانیه‌ای منتشر کرد. در این بیانیه که از شبکه آفاق پخش گردید، چنین آمده است:


 


این ایام سالروز رحلت جان‌سوز اندیشمند و مرجع بزرگ آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله(قدس سره الشریف) است. به این مناسبت به همه مؤمنان، جهادگران و دوستداران آن راحل کبیر تسلیت عرض می‌نمایم. این مناسبت ایجاب می‌کند که به صورت عمیق به حیات آن فقید بزرگ بیندیشیم. ای‌کاش بودند مراکز تحقیقات و پژوهش که اندیشه‌ها، تلاش‌ها، مجاهدت‌ها و دستاوردهای فکری و عملی ایشان را مورد بررسی عمیق‌تری قرار می‌دادند.


از دیرباز با آن سید بزرگ معاشرت داشتم و به صورت هفتگی با این ایشان گفتگو می‌کردم. چه در سوریه و چه در لبنان، در سخنرانی‌های بسیار و نشست‌های خانگی ایشان حضور داشتم. موضوعات پیچیده فکری، انقلابی و سیاسی را با ایشان مطرح می‌نمودم و او نیز نظر، مشورت و ملاحظات خود را در اختیار ما می‌گذاشت. او سخاوتمندانه اندیشه‌های خود را در اختیار ما قرار می‌داد و ما نیز از افکار آگاهی بخش او توشه‌ها برمی‌گرفتیم.


به این مناسبت می‌خواهم نگاهی گذرا به سه فراز از زندگی سید(ره) بیندازم.


فراز اول – او فهم عمیقی از روح، مقاصد و اهداف شریعت داشت. او روح رسالت اسلامی را درک کرده بود. از این رو معتقدم که برای فقیهی که بخواهد فتوا صادر کند و احکام دینی را استنباط نماید، این مسئله بسیار ضروری است. از میان مراجع عظام کنونی(حفظهم الله) و آنانی که به رحمت الهی پیوسته‌اند، بسیار اندک‌اند کسانی که به دور از فهم ریاضی از احکام و نصوص، با مقاصد شریعت آشنایی داشته باشند. از این رو سید(ره) از نمونه‌های نادر تاریخ ما هستند که مقاصد و اهداف شریعت را نیز درک کرده‌اند.


فراز دوم – او در درجه بالایی از آگاهی انقلابی، تشکیلاتی و سیاسی قرار داشت. این آگاهی به اندیشه و فقه او، جان تازه‌ای برای تحقق مقاصد شریعت بخشید. از این رو برای ما، سیاست ورزی و تلاش انقلابی تشکیلاتی، هدفی مرحله‌ای برای تحقق مقاصد و اهداف شریعت، حمایت از میهن و شهروندان است. سید(ره) با تألیفات و هزاران سخنرانی ده‌ها جلدی خود ثابت کرد که هدف او گسترش آگاهی‌های انقلابی است. تفسیر او نیز برگرفته از پیام قرآن بود و اندیشه‌های انقلابی، تشکیلاتی، دینی و سیاسی دین را در برمی‌گرفت.


برجستگی مکتب اهل‌بیت(ع) نیز به پویایی، آگاهی و مسئولیت‌پذیری الهی آن است. به همین دلیل است که امروز می‌بینیم مراجع عظام تقلید ما عهده‌دار امور امت اسلامی شده‌اند؛ زیرا کسی که به این امور اهتمام نداشته باشد و بدون این که سخن روشنی داشته باشد، این امور را رها کند، فقیه نیست.


فراز سوم – همت عالی، آمادگی همه جانبه و نداشتن آسایش است. این ویژگی ایشان را از نزدیک لمس کرده‌ام. به ایشان عرض می‌کردیم: سیدنا! سالخورده شده‌اید و باید استراحت کنید. می‌گفت: در این زمان، راحتی بر من حرام است. سخنرانی می‌کرد، درس می‌گفت، میان سوریه و لبنان در رفت و آمد بود و با طبقات گوناگون اجتماعی اعم از سیاسیون، نویسندگان، فرهیختگان و ادیبان نشست و برخاست داشت. دائماً در حال فعالیت بود و جز ساعاتی چند، در روز با آسایش و راحتی میانه‌ای نداشت. هیچ‌گاه وقت خود را ضایع نمی‌کرد. اگر درباره مسائل غیر جدی با ایشان حرف می‌زدیم، ما را به مسائل جدی می‌برد و مسئولیت شرعی‌مان را به ما گوشزد می‌کرد.


سید(ره) به تنهایی یک مکتب بود. از این رو به دوستداران، مریدان و فرزندان او که رهرو راه و روش او هستند، عرض می‌کنیم: مبارکتان باد! از خداوند متعال مسئلت می‌کنیم که این فقید سعید را با رحمت واسعه خود در برگیرد و در بهشت پهناور خویش مأوا دهد.