دیدار جمعی از حجاج با علامه سید علی فضل الله

جمعی از حاجیان لبنانی که از کشورهای غربی خصوصاً ایالات متحده آمریکا برای ادای فریضه حج آمده بودند، در بعثه حج مؤسسه علامه مرجع سید محمد حسین فضل الله(ره) حضور یافتند و با علامه سید علی فضل الله دیدار نمودند.

دیدار جمعی از حجاج کشورهای اسلامی و غیر اسلامی با علامه سید علی فضل الله


 


بعثه حج مؤسسه علامه مرجع سید محمد حسین فضل الله(ره) در مکه پذیرای حاجیان کشورهای اسلامی و غیر اسلامی بود. علامه سید علی فضل الله در دیداری که با حاجیان کشورهای غربی داشت، در سخنان خود اظهار داشت: تلاش‌های رسانه‌ای و فرهنگی بسیاری برای دفاع از اسلام، به ویژه در کشورهای غربی لازم است. همه اقداماتی که در ده‌ها سال توسط دعوتگران مسلمان در این کشورها صورت گرفته بود، در سالیان اخیر به وسیله جریان‌های افراطی مخدوش شد.


جمعی از حاجیان لبنانی که از کشورهای غربی خصوصاً ایالات متحده آمریکا برای ادای فریضه حج آمده بودند، در بعثه حج مؤسسه علامه مرجع سید محمد حسین فضل الله(ره) حضور یافتند و با علامه سید علی فضل الله دیدار نمودند. ایشان در این دیدار از ابعاد معنوی و دینی موسم حج سخن گفت. ایشان تأکید داشتند که وحدت مسلمانان از اهداف اساسی حج دانست. به همین دلیل است که پیامبر گرامی اسلام در آخرین سفارش‌های خود، مسلمانان به وحدت فرا خواند. ائمه(ع) نیز چنین هدفی داشتند. آنان از مسلمانان پیروی خط اهل بیت می‌خواستند که از جماعت مسلمانان جدا نشوند و به دور از مسائل مذهبی، با وجود همه اختلافاتی که در میان فرق اسلامی وجود دارد، در متن جامعه اسلامی حضور داشته باشند.


ایشان تأکید کردند که در موسم حج، وحدت اسلامی باید به خوبی خود را نشان دهد. البته نه فقط با اجتماعی بزرگ و متنوع، بلکه با تأکید بر مبانی و اصول اسلامی، تأکید بر گفتمان وحدت، احترام به پویایی مناسک و پرهیز از فتنه افروزی در میان مسلمانان. ایشان تأکید کردند که عرصه حج باید عرصه گفتگوی باز و آرام در میان همه مسلمانان باشد و در این زمینه باید از هر گونه تحریک گری و پیش‌داوری نسبت به یکدیگر پرهیز شود. همه مشکلات و فتنه‌هایی که کشورهای اسلامی از آن رنج می‌برند، در موسم حج باید از بین برود. حجاج باید نمونه از وحدت عملی را به نمایش بگذارند. وحدتی که اثرات آن به کشورهایی که از ناآرامی‌ها، مشکلات و فتنه‌ها رنج می‌برند، نیز خواهد رسید.


ایشان از حاجیانی که از کشورهای غیر اسلامی آمده‌اند، خواستند که سفیران اسلام آسان و باز اندیش در کشورهای میزبانشان باشند. باید به قواعد میهمانی احترام بگذارند. نباید در تعاملات مالی، تجاری و رفتاری عملی خویش، قوانین این کشورها را زیر پا بگذارند. باید تصویر روشنی از اسلام ارائه دهند. آن هم بعد از این که جریان‌های خشونت طلب و خون‌ریز در کشورهای ما، تصویر مخدوشی از اسلام ارائه کرده‌اند. کار به جایی رسیده است که بسیاری از طیف‌های غربی می‌گویند که خشونت دستاورد اسلام است. ایشان اظهار داشتند: تمام دستاوردهای دعوتگران اسلامی در طول ده‌ها سال، برای ارائه تصویری واقعی از اسلام در کشورهای غربی، با کردار و رفتار گروه‌های تندرو از دست رفت. از این رو لازم است که دعوتگران به اسلام که در کشورهای غربی فعالیت می‌کنند، در عرصه‌های رسانه‌ای و فرهنگی در دو خط حرکت کنند: اول - باید اسلام آسان و باز اندیش را در جان و روان مسلمانانی که در این کشورهای زندگی می‌کنند، جا بیندازند. دوم – باید با فعالیت‌های خود کاری کنند اقدامات نادرستی را که تا کنون به نام اسلام صورت گرفته است و اسلام از آن‌ها مبرّاست، خنثی شود.


در دیدار دیگری علامه سید علی فضل الله پذیرای جمعی زیادی از حجاج کشورهای غربی، به ویژه ایالات متحده آمریکا بود. در این دیدارها معظم له از جنبه‌های معنوی، اعتقادی و سیاسی حج سخن گفت.


فضل الله تأکید داشت اختلاف سیاسی با دولت آمریکا، باعث آن نمی‌شود کسانی که در ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کنند، به نظم عمومی این کشور آسیب بزنند. ایشان اشاره داشتند مراقبت از این نظم، چه در ارتباط با نظم راهنمایی و رانندگی و چه عرصه‌های دیگر، امری اساسی است که هر مسلمانی باید آن را بخشی از تعهدات خود به حساب آورد و آن را رعایت نماید. در نتیجه سرپیچی از این نظم در ابعاد مالی و ... جایز نیست.


در باره مسائل منطقه، ایشان تأکید داشتند که خطرناک‌ترین چیزی که ما با آن روبرو هستیم، فتنه فرقه‌ای است. هدف این است که این فتنه، همه مسائل اساسی ما را تحت الشعاع خود قرار دهد و ترک و خشک منطقه عربی و اسلامی را بسوزاند و از بین ببرد. فتنه مذهبی به علاوه پدیده‌های تکفیر، خرافه و غلو آغازی برای ویران شدن دین هستند و ارزش‌ها و مفاهیم آن را مخدوش می‌سازند. همین‌ها باعث می‌شود که مردم از دین دور شوند و به اندیشه و اعتقادات دیگر گرایش پیدا نمایند.


از سوی دیگر، دکتر ایاد علاوی معاون رئیس جمهور عراق، فؤاد سینیوره رئیس فراکسیون پارلمانی المستقبل، میشل ادّه نماینده و وزیر سابق، محمد فتحعلی سفیر ایران در بیروت و مؤسسات امام صدر و ... با ارسال تلگراف‌هایی عید سعید قربان را به علامه سید علی فضل الله تبریک گفتند.


علامه سید علی فضل الله نیز با ارسال تلگرافی به مرجع دینی آیت الله العظمی سید محمود هاشمی شاهرودی، درگذشت مادر گرامی‌شان را به معظم له تسلیت گفت.


مؤسسه علامه مرجع سید محمدحسین فضل الله(ره)


بیروت؛ 8 ذی الحجة 1435 هـ برابر با ٢/١٠/٢٠١٤م