روز دوشنبه 6 مرداد 1393 هـ عید سعید فطر است

از خداوند متعال می‌خواهیم که این روز را مایه خیر، برکت و عزت برای همه مسلمانان قرار دهد، آنان را حول محور خیر، هدایت و کلمه تقوا گردهم آورد، این غم و اندوه را از امت اسلامی برطرف نماید و به مجاهدان راه خود، یاری و نصرت دهد .

روز دوشنبه 6 مرداد 1393 هـ عید سعید فطر است

گزارش ماه شوال 1435 هـ



بسم الله الرحمن الرحیم

هلال (اقتران مرکزی) ماه شوال 1435 هـ در روز شنبه 26 جولای 2014 م (4 مرداد 1393 هـ) ساعت 10:42 شب به وقت گرینویچ، برابر با فجر روز یکشنبه 27 جولای 2014 م (5 مرداد 1393 هـ) ساعت 1:42 صبح به وقت محلی بیروت متولد می‌شود و بعدازظهر روز یکشنبه، عمر این هلال در افق شهر بیروت 18 ساعت و 2 دقیقه است و 3 دقیقه بعد از غروب خورشید، ناپدید می‌شود. این هلال از حیث عمر، درجه ارتفاع، دوری از خورشید، بلندی، نسبت روشنایی و دوری از زمین، حتی با ابزارهای کمک کننده نیز در افق شهر بیروت و همین‌طور مناطق دیگر قابل دیدن نخواهد بود. در حالی که رؤیت هلال با استفاده از تلسکوپ در جنوب آفریقا و آمریکای مرکزی امکان‌پذیر است و رؤیت آن با چشم غیرمسلح، در آمریکای جنوبی به دشواری و در اقیانوس آرام به راحتی امکان‌پذیر می‌باشد.

بر حسب مبنای فقهی علامه مرجع سید محمد حسین فضل الله (ره) که قائل به ثبوت آغاز ماه، با رؤیت هلال در هر منطقه از جهان که بخشی از شب را با آن اشتراک داشته باشیم، است و رؤیت هلال با چشم مسلح و اثبات امکان رؤیت با محاسبات فلکی اطمینان آور را کافی می‌داند و علاوه بر این، بر همان مبنایی که بر اساس آن، آغاز ماه رمضان برای ما ثابت شد، روز یکشنبه 27 جولای (5 مرداد) سی مین روز ماه مبارک رمضان است، از این رو، روز دوشنبه 28 جولای (6 مرداد) برای همه مناطق شرقی و غربی که بخشی از شب را با مناطق رؤیت یا قابل رؤیت اشتراک دارند، اول شوال و روز عید سعید فطر سال 1435 هـ است.

از خداوند متعال می‌خواهیم که این روز را مایه خیر، برکت و عزت برای همه مسلمانان قرار دهد، آنان را حول محور خیر، هدایت و کلمه تقوا گردهم آورد، این غم و اندوه را از امت اسلامی برطرف نماید، به مجاهدان راه خود، یاری و نصرت دهد و به امت اسلامی توفیق درک دوباره این عید را عنایت فرماید.

دفتر شرعی مؤسسه علامه مرجع سید محمد حسین فضل الله (ره)

بیروت؛ 21 رمضان 1435 هـ برابر با 18 جولای 2014 م