بیانیه به مناسبت روز جهانی کارگر

علامه سید علی فضل الله اظهار نگرانی کردند که دولت لبنان به بی‌توجهی به کارگران و اقشار محروم جامعه ادامه دهد. ایشان اشاره داشتند که این وضعیت ممکن است به بروز انفجار اجتماعی بینجامد که تأثیرهای منفی بسیاری روی اوضاع امنیتی و اقتصادی کشور دارد.

بیانیه به مناسبت روز جهانی کارگر



علامه سید علی فضل الله اظهار نگرانی کردند که دولت لبنان به بی‌توجهی به کارگران و اقشار محروم جامعه ادامه دهد. ایشان اشاره داشتند که این وضعیت ممکن است به بروز انفجار اجتماعی بینجامد که تأثیرهای منفی بسیاری روی اوضاع امنیتی و اقتصادی کشور دارد. به مناسبت روز جهانی کارگر، علامه سید فضل الله بیانیه‌ای صادر کرد. در بیانیه ایشان آمده است:

دردها و رنج‌هایی که کارگران در دنیای عربی به صورت عام و لبنان به صورت خاص، گرفتار آن هستند، ایجاب می‌نماید که تلاش فوق‌العاده‌ای برای رفع دردها و رنج‌های آنان و کاستن از شدت مشکلات فزاینده صورت بگیرد. باید برای تأمین حقوق طبیعی و انسانی کارگر و مقابله با بیکاری فزاینده تلاش مضاعفی صورت بگیرد. نرخ بیکاری در حال افزایش است و اوضاع اقتصادی رو به وخامت نهاده است و این وضعیت زندگی بسیاری را در معرض تهدید قرار داده است. تولید دشوارتر شده و توزیع نامناسب بر جامعه ما مستولی گردیده است.

ما بر این عقیده هستیم که بهترین راه برای تکریم کارگران، در درجه اول درک انسانیت و دادن حقوق آنهاست. دولت باید حقوق کارگران را تأمین کند و نگذارد که شرکت‌ها و صاحبان کار، در حق کارگران اجحاف کنند. دولت لبنان در تعامل با موضوع کارگران، کارمندان و معلمان، باید بیش از پیش، تعامل مثبت به خرج دهد. به ویژه در ارتباط با موضوع نظام پرداخت حقوق و مزایا. موضوعی که همه جا مطرح است، ولی نتوانسته است به اجرا درآید و نظام عادلانه‌ای را برای اقشار محروم جامعه ایجاد نماید. این اقشار محروم جامعه هستند که همیشه تاوان بی‌توجهی و گریز از اتخاذ تصمیم‌های جرأتمندانه را پرداخته‌اند. تصمیم‌هایی که در جای خود می‌توانند رنج محرومیت را از چهره آنان بزداید.

در روز جهانی کارگر، از همه مسئولان، ناظران، صاحبان شرکت‌ها و مؤسسات می‌خواهیم که در این شرایط دشوار لبنان و منطقه که توجه خاص عملی و قانونی را می‌طلبد، به مسئولیت خود در برخورد عادلانه با کارگران زیردستشان عمل کنند.

به این مناسبت از پارلمان کشور می‌خواهیم تلاشی را که برای احقاق حقوق کارگران، کارمندان، معلمان، بازنشستگان، روزمزدی‌ها و قراردادی‌ها آغاز کرده است، کامل کند. باید کاری کنند که زندگی کریمانه این افراد محفوظ بماند، توازن اجتماعی مطلوب ایجاد شود و صلح و ثبات داخلی در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی آن حفظ گردد که این مسئله روی امنیت عمومی کشور، تأثیر بسزایی دارد؛ زیرا نگرانی ما این است که اگر در حق کارگران لبنان به عدالت رفتار نشود، در شرایطی که سیاست بی‌توجهی دولت ادامه دارد، ما به مرحله انفجار اجتماعی برسیم. اگر این انفجار صورت بگیرد، ترکش‌ها و تأثیرات آن به عرصه‌های سیاسی و اقتصادی کشور خواهد رسید و تأثیر منفی روی وضعیت کل لبنان به جای خواهد گذاشت.

دفتر رسانه‌ای علامه سید علی فضل الله

بیروت؛ 1 رجب 1435هـ برابر با 30/4/2014م