بیانیه به مناسبت سالروز میلاد پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص)

ایشان در این بیانیه به شخصیت پیامبر اشاره کردند. شخصیتی که به رغم همه حملات خدشه دار کننده که علیه ایشان و اسلام وجود دارد، بیشترین حضور را در جهان دارد.

بیانیه به مناسبت سالروز میلاد پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص)



به مناسبت سالروز میلاد پیامبر عظیم الشأن اسلام حضرت محمد(ص)، علامه سید علی فضل الله بیانیه‌ای صادر نمود. ایشان در این بیانیه به شخصیت پیامبر اشاره کردند. شخصیتی که به رغم همه حملات خدشه دار کننده که علیه ایشان و اسلام وجود دارد، بیشترین حضور را در جهان دارد. ایشان اظهار داشتند این شخصیت جامع که رحمت و مهربانی را در بهترین شکل آن تجلی بخشید، به عنوان شخصیت اول جهان باقی خواهد ماند و الهام بخش نسل‌ها و دعوتگران به اصلاحگری در آینده جهان خواهد بود. ایشان تأکید داشتند که پیامبر اسلام، رسالت الهی خود را انجام داد و در قالب مجموعه اخلاقی بزرگی، دین اسلام و احکام الهی را عرضه کرد و پیام صلح و صلاح را برای همه بشریت تبلور بخشید.

به نظر ایشان یکی از ساده‌ترین وظایفی که امت اسلامی در قبال پیامبر اکرم دارد این است که به سفارش‌های آن حضرت در باره حمایت از انسان، بدون در نظر داشت هویت دینی و نژادی او عمل کنند، به حقوق بشر احترام بگذارند و وحدت اسلامی و روابط میان مسلمانان شیعه و سنی را تحکیم ببخشند. این وظیفه ایجاب می‌کند که برای ریشه کن کردن فتنه‌ای که جامعه اسلامی را هدف قرار داده و شراره‌های آن به لبنان نیز رسیده است، تلاش پیگیر به خرج دهند.

ایشان افزودند: در سالروز میلاد پیامبر گرامی اسلام، از همه رهبران مذاهب و جنبش‌های گوناگون اسلامی می‌خواهیم که همه توان خود را به خرج دهند و گفتمانی عقلانی و متوازن [از اسلام] ارائه دهند. گفتمانی که شاخصه آن دعوت به احترام به دیگران، گشودن چشم اندازهای گفتگو و پرهیز از گفتمان واکنش و تشنج ودامن زدن به مسائل فرقه‌ای و تعصب است؛ زیرا ما در این شرایط دشوار و پیچیده، سخت به واژگان ملایم و عبارات باز و ارتباط نیاز داریم. کلماتی که با پیروی از کلام پروردگار که می‌فرماید: «وَقُل لِّعِبَادِی یَقُولُواْ الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» (الإسراء/۵۳) بتواند فضای سیاسی و امنیتی ملتهب را دور کند.

ایشان ادامه دادند: امید ما این است که این مناسبت، در این روزهای خاص، باعث ایجاد روابط و تفاهم‌های مهم در داخل جامعه اسلامی شود. به ویژه اینکه ما شاهد آغاز تلاش‌هایی برای ارائه الگوهایی از راه حل می‌باشیم. راه حل‌هایی که می‌تواند بحران‌ها و مشکلات بسیاری را حل کند. همین طور امید ما این است که لبنان اولین خاستگاه این راه حل‌ها باشد. راه حل‌هایی که می‌تواند روی بسیاری از پرونده‌های منطقه بازتاب پیدا کند. از این رو مسؤولیتی که بر عهده همه مسؤولان لبنان قرار دارد این است که برای ایجاد دولت جدید زمینه سازی کنند. تشکیل دولت می‌تواند پیام مثبتی برای لبنان و پیرامون آن باشد و ممکن است که گرمی گذشته را به روابط میان طرف‌های منطقه‌ای، خصوصاً در سطح عربی و اسلامی باز گرداند.

دفتر رسانه‌ای علامه سید علی فضل الله

بیروت؛ ۱۳ ربیع الأول ۱۴۳۵هـ برابر با ۱۴/۱/۲۰۱۴م