دیدار نماینده دبیرکل سازمان ملل با علامه سید علی فضل الله

علامه سید علی فضل الله بر این عقیده هستند که اولین گام برای حل مشکلات لبنان، تکیه بر گفتمان عقلانی متوازن است.

دیدار نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد با علامه سید علی فضل الله


 


علامه سید علی فضل الله بر این عقیده هستند که اولین گام برای حل مشکلات لبنان، تکیه بر گفتمان عقلانی متوازن است. ایشان تأکید داشتند که به راه افتادن گفتگوهای منطقه‌ای و بین المللی باعث فروکاسته شدن از بحران لبنان می‌شود. از سوی دیگر دریک بلامبلی نماینده شخص دبیرکل سازمان ملل متحد نیز اظهار داشت که یک اجماع بین المللی برای حمایت از لبنان وجود دارد.


علامه سید علی فضل الله، دریک بلامبلی نماینده شخص دبیرکل سازمان ملل متحد را به حضور پذیرفت. در این دیدار اوضاع عمومی لبنان و منطقه و تأثیر پرونده سوریه بر لبنان، چه به جهت بحران آوارگان و چه به خاطر جنبه‌های سیاسی و امنیتی آن، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


بلامبلی از تلاش‌های علامه سید علی فضل الله برای ایجاد پل‌های گفتگو میان لبنانی‌ها تقدیر کرد و اشاره داشت که لازم است از لبنان حمایت شود. ایشان تأکید داشتند که حالتی از اجماع بین المللی برای حمایت از لبنان وجود دارد و خطری که جود دارد به خاطر بن بست حاصل از اظهار نظرهای تنش آفرین داخلی می‌باشد.


از سوی دیگر، علامه سید علی فضل الله اظهار داشتند که لبنان تأثیرپذیری زیادی از حوادث پیرامونی خود دارد و پیچیدگی‌های مشکل لبنان از پیچیدگی‌های خارجی منطقه‌ای و بین المللی ناشی می‌شود. ایشان بیان داشتند که لازم است تحرکات طرف‌های لبنانی روی ایجاد پل‌های رابطه متمرکز و آغاز گفتگوهای داخلی متمرکز گردد. ایشان از دبیرکل سازمان ملل متحد خواستند که با ارائه طرح گفتگو که همه لبنانی را به مشارکت دعوت نماید، نقش فعالتری در این زمینه ایفا نماید.


ایشان اظهار داشتند که ما همچنان در مرحله هراس افکنی‌های متقابل طائفه‌ای و سیاسی و مذهبی قرار داریم و به راه افتادن چرخه گفتگوی خارجی، خصوصاً میان طرف‌های منطقه‌ای فعال در مسأله لبنان، می‌تواند از شدت این بحران بکاهد و به ایجاد راه حل سرعت بیشتری دهد.


ایشان تأکید داشتند که ضروری است همه علاقمندان به لبنان، برای از بین بردن عوامل ترس و نگرانی تلاش کنند. ایشان اشاره داشتند که افراط و تندروی که از عوامل و زمینه‌های هراس بهره می‌برد، حالتی استثنائی است و ریشه فکری و سیاسی و دینی عمیق ندارد و تکیه بر گفتمان عقلانی متوازن، اولین گام راه حل می‌باشد.


دفتر علامه سید علی فضل الله


بیروت؛ ۱۴ محرم ۱۴۳۵هـ برابر با ۱۸/۱۱/۲۰۱۳م