آغاز به کار میزگرد «ادیان و فرهنگ‌ها برای توسعه و گفتگو»

طرح جدید گفتگوی اسلام و مسیحیت، تحت عنوان میزگرد «ادیان و فرهنگ‌ها برای توسعه و گفتگو» در روستای گردشگری بیروت در جاده فرودگاه تحت اشراف علامه سید علی فضل الله و مشارکت نزدیک به پنجاه تن از شخصیت‌های لبنانی و عربی و اسلامی آغاز به کار کرد.

آغاز به کار میزگرد «ادیان و فرهنگ‌ها برای توسعه و گفتگو»


 


با هدف گفتگو برای زندگی، طرح جدید گفتگوی اسلام و مسیحیت، تحت عنوان میزگرد «ادیان و فرهنگ‌ها برای توسعه و گفتگو» در روستای گردشگری بیروت در جاده فرودگاه تحت اشراف علامه سید علی فضل الله و مشارکت نزدیک به پنجاه تن از شخصیت‌های لبنانی و عربی و اسلامی آغاز به کار کرد.


در این مراسم شخصیت‌های دینی و سیاسی و حزبی از طوایف و گرایش‌های فکری مربوط به رؤسای طوائف لبنانی و عربی و برخی از شخصیت‌های سیاسی و دیپلماسی و نظامی و حزبی از جمله محمد رعد نماینده پارلمان لبنان و رئیس فراکسیون مقاومت، عزام الایوبی رئیس دفتر سیاسی جماعت اسلامی، غالب ابوزینب از حزب الله، دکتر زکی جمعه از جنبش امل، کاردار سفارت ایران، نماینده سفیر واتیکان، محمد ابراهیم کنسول سودان، هیأتی از حزب سوسیالیست ترقی خواه به ریاست ظافر ناصر، دکتر فرج کرباح نماینده امین جمیل رئیس جمهور سابق لبنان، سرهنگ محمد طلیس نماینده سرتیپ عباس ابراهیم، حسن الحسینی نماینده حسین الحسینی رئیس سابق پارلمان لبنان، دکتر حیان حیدر نماینده الحص نخست وزیر سابق لبنان، ناصر حیدر از گردهمایی کمیته‌ها و روابط مردمی، هیأتی از تجمع علمای مسلمین، هیأتی از عمل التوحیدی، خانم ندی الصفائی نماینده خانم جمال هرمز غبریل رئیس مجلس زنان لبنان، پدر سلیمان وهبی رئیس دبیرخانه سراسقفی کلیسای کاتولیک، نماینده اسقف ایلی بشارة الحداد و اسقف گریگوری لحام و تعدادی دیگر از شخصیت‌های دینی و سیاسی حضور داشتند.


بعد از نواخته شدن سرود ملی لبنان، علامه سید علی فضل الله به ایراد سخن پرداخت. وی در سخنان خود بر آغاز گفتگوهای گسترده دینی- سکولار و اسلامی- مسیحی و اسلامی-اسلامی برای ایجاد زنجیره‌های تفاهم میان مراکز دینی و فکری و فرهنگی و اجتماعی گوناگون که مبتنی بر اصل احترام به دیگران و اعتماد متقابل تأکید داشت و افزود: ما عَلَم بردار گفتگوی ادیان و فرهنگ در شرق گرفتار تزلزل هستیم و در میان دریایی که امواج خشونت در آن رو به افزایش است، باید درگیر قضیه تفاهم شویم. مسائل و مشکلاتی را که فراروی جامعه عربی و اسلامی است مورد بررسی قرار خواهیم داد. خصوصاً در شرایطی که تندروی و فتنه‌ها و درگیری‌های گوناگون در حال افزایش می‌باشد. هدف این است که برای مقابله با این مشکلات، راهبرد‌ها و دیدگاه‌های کاملی سنجیده شود.


دکتر فادی به نمایندگی از اسقف بشاره پطرس الراعی اظهار داشت: اسقف الراعی حمایت خود را از این میزگرد اعلام کرده است. زیرا هدف از این میزگرد، تلاشی برای تحکیم گفتگو و بحث در باره نحوه مقابله با تندروی است. هیأت‌ها و مقامات مسیحی نسبت به آینده مسیحیان مشرق زمین از این بابت نگران هستند.


دکتر محمد هشام سلطان نیز به نمایندگی از اتحادیه علمای شام در سخنانی اظهار داشت: اتحادیه برای همگرایی و همنوایی میان مذاهب و احیای حقوق انسانی تلاش می‌کند و امیدوار است که پیشنهاد دهنده این طرح علامه سید فضل الله در این میزگرد موفق شود. میزگردی که برآورده کننده آرمان امت اسلامی و مسیحی در بازگرداندن صلح به جهان باشد.


اسقف دانیال سکر نماینده رئیس عالی کلیسای سریانی ارتودکسی جهان اظهار داشت: موفقیت این میزگرد به تلاش و کوشش مسؤولان برگزاری این نشست در راه کاشتن بذر محبت و برادری بستگی دارد. سامی ابوالمنی نماینده شیخ نعیم حسن بزرگ طائفه دروزی‌ها در سخنانی بیان داشت: بر اساس دغدغه و مسؤولیت مشترک، ما آماده هر گونه مساعدت و همکاری در هر گونه گفتگوی فعال و جامع هستیم که دین را به وظیفه مهم آن بازگرداند. ایشان خواستار فراهم ساختن عرصه‌های همکاری مشترک و ارائه طرح‌هایی برای تحکیم روابط میان طوائف شدند.


پدر سلیمان وهبی رئیس دبیرخانه سراسقفی کلیسای کاتولیک در صیدا نیز اظهار داشت: همگان اعم از مسلمان و مسیحی با خطر مواجه هستند. از این رو بر همه مسؤولان طوائف و رهبران کارآمد است که برای مقابله با این خطر با یکدیگر همکاری کنند. خطری که اگر تداوم یابد، زیان آن متوجه یک طائفه نخواهد بود.


استاد محمد سماک رئیس کمیته ملی گفتگوی اسلامی مسیحی، کشیش سلیم صهیون رئیس طائفه انجیلی و محمد بوزید رئیس دادگاه شرعی نیز به نوبه خود سخنرانی نمودند.


در پایان این میزگرد، شیخ حسن شحادة اظهار داشت: راهبرد مورد نظر این میزگرد، توجه به صلح و ثبات داخلی مبتنی بر مفهوم برابری میان شهروندان لبنان و جهان و عمومیت بخشیدن به ادبیات آن میان هیأت‌های فرهنگی و اجتماعی به طور عموم و دینی به طور خاص و ارتقای زبان گفتگو در تعامل با مسائل ملی می‌باشد.


هیأت مؤسس این میزگرد برنامه کاری اولیه را تهیه کرد و با توجه به مسائلی چون آزادی و حقوق بشر چند کمیته گفتگویی راه اندازی نمود. هیأت‌های این میزگرد از کسانی که بخواهند در آینده با این برنامه همکاری داشته باشند، استقبال می‌نماید.