فعالیت‌های بعثه حج علامه سید محمد حسین فضل الله(ره) / 3

بعثه علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله(ره) فعالیت‌های خود را در سرزمین‌های مقدس اسلامی ادامه داد و پذیرای جمع زیادی از حجاج کشورهای اسلامی و غربی گردید.

فعالیت‌های بعثه مؤسسه علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله(ره) / قسمت (3)


 


بعثه علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله(ره) فعالیت‌های خود را در سرزمین‌های مقدس اسلامی ادامه داد و پذیرای جمع زیادی از حجاج کشورهای اسلامی و مسلمانان ساکن در کشورهای غربی و تعدادی از شخصیت‌های علمی گردید.


در این راستا، شیخ محمد تقی المولی رئیس بعثه حج عراق در رأس هیأتی از بعثه عراق از مقر بعثه علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله(ره) در مکه مکرمه دیدار کرد. ایشان در این دیدار از بازدید علامه سید علی فضل الله از بعثه حج عراق تقدیر به عمل آورد. ایشان یاد و خاطره مرجع راحل سید فضل الله(ره) را گرامی داشت. انسانی که در همه مراحل سیاسی و فکری و علمی خویش، همواره نگران عراق بود. او در همه درد‌ها و رنج‌ها، پشتیبان مردم عراق بود و آغوش آرامش بخشی بود که عراقی‌ها به ایشان پناه می‌بردند. او از تلاش‌های فرخنده فرزند معظم له علامه سید علی فضل الله در خط اسلامی و انسانی تقدیر و تمجید به عمل آورد.


از سوی دیگر، علامه سید علی فضل الله از مقر تعدادی از کاروان‌های اعزامی از کشورهای غربی خصوصاً کانادا و استرالیا و آمریکا دیدار به عمل آورد. ایشان در اثنای این دیدار‌ها اظهار داشتند: اسلام و تشیع امانتی بر عهده پیروان آن می‌باشد. ایشان از مسلمانان ساکن در کشورهای غربی خواستند با رفتار و گفتار و اخلاق و نحوه برخورد خود با مردم کشورهای میزبان، دعوتگران به سوی اسلام و تشیع باشند. زیرا دعوت در تبلیغ منحصر نیست.


ایشان افزودند: اسلام در سال‌های گذشته، به ویژه در مرحله اخیر، در معرض حملات خدشه دار کننده عامدانه قرار داشته است. برنامه روشمندی برای نابودی و از بین بردن سیمای نورانی اسلام وجود دارد. کار به خدشه دار کردن سیما و سیره پیامبر گرامی اسلام که سرشار از ویژگی‌های روشن انسانی می‌باشد، نیز رسیده است. زیرا غرب در پی دشمنی می‌گردد که یورش روشمند خود به منطقه عربی و اسلامی را توجیه کند.


معظم له ادامه دادند: از این رو هر مسلمان و مؤمنی که در کشورهای غربی زندگی می‌کند مسؤولیت دعوت به سوی اسلامی اصیل را به عهده دارد. ایشان تأکید داشتند که اسلام در احکام و اخلاق و روش خود، محدود به گروه و جماعت خاصی نیست. جماعتی که ممکن است اندیشه‌های انحرافی دعوت به خشونت و حذف دیگران را داشته باشند. در حالی که سیره پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) و یاران گرامی ایشان، بازتاب سیمای حقیقی این دین حنیف است. چرا که سخنان نیکو و جدال به روش‌های بهتر، وسیله‌هایی هستند که خداوند ما را به پیروی از آن‌ها دعوت کرده است.


ایشان ادامه دادند: شما در جوامعی زندگی می‌کنید که گرایش‌ها و مسائل خاص خود را دارند. شما باید در این جوامع بیامیزید تا به تصویری روشن از اسلام تبدیل شوید. باید در برابر مسائل اجتماعی آن‌ها احساس مسؤولیت کنید تا آن‌ها نیز احساس کنند که شما جزئی از آن‌ها شده‌اید که درد‌ها و رنج‌های آن‌ها را درک می‌کنید و برای حل مشکلاتشان تلاش می‌نمایید.


ایشان فتوای مرجع راحل سید فضل الله را خاطر نشان کردند که به ضرورت محترم دانستن نظم عمومی کشورهای میزبان و حرمت هر عملی که با این نظم مخالفت داشته باشد، فتوا دادند.


علامه سید علی فضل الله هیأتی از بعثه مرجع دینی آیت الله سید کاظم حائری را مورد استقبال قرار داد. در این دیدار مسائل عمومی اسلامی، خصوصاً مسائل مرتبط با حج و مشکلاتی که حاجیان در انجام مناسک خویش با آن‌ها روبرو هستند و نیز مسأله توسعه و مسائل جدیدی که روی ادای حج و ضوابط آن تأثیر می‌گذارند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


در راستای دیدار با حجاج کشورهای اسلامی، علامه سید علی فضل الله از مقر تعدادی از کاروان‌های حج داخل عربستان سعودی بازدید به عمل آورد. در استقبال از معظم له، علامه محقق شیخ حسین الراضی نیز حضور داشت. در این دیدار علامه سید فضل الله طی سخنانی به برخی از ارزش‌های فریضه حج و برکات آن برای امت اسلامی پرداختند. ایشان تأکید داشتند یکی از برکات حج زمینه سازی برای دیدار و نشست عالمان آگاه است که اهتمام رساندن صدای اسلام با همه بازاندیشی و اصالتی که در آن وجود دارد را به دیگران به عهده دارند. ایشان تأکید داشتند که اگر اسلام را خوب ارائه کنیم، می‌توانیم چشمان جهان را به روی ارزش‌های معنوی و انسانی موجود در این دین بگشاییم.


دفتر رسانه‌ای علامه سید علی فضل الله


بیروت؛ ۹ ذی الحجة۱۴۳۴هـ برابر با 14/10/2013م