فعالیت‌های بعثه حج علامه سید محمد حسین فضل الله(ره) / 2

بعثه مؤسسه علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله(ره) فعالیت‌های خود را در مکه مکرمه ادامه داد و پذیرای تعدادی از حجاج کشورهای مختلف اسلامی در مقر خود در عزیزیة گردید و از تعدادی بعثه‌های دینی دیگر دیدار به عمل آورد.

فعالیت‌های بعثه مؤسسه علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله(ره)

قسمت (۲)



بعثه مؤسسه علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله(ره) فعالیت‌های خود را در مکه مکرمه ادامه داد و پذیرای تعدادی از حجاج کشورهای مختلف اسلامی در مقر خود در عزیزیة گردید و از تعدادی بعثه‌های دینی دیگر دیدار به عمل آورد.

در این راستا، علامه سید علی فضل الله در رأس هیأتی از بعثه، به دیدار تعدادی از بعثه‌های دینی از جمله بعثه مراجع عظام تقلید آیت الله سید حسین صدر و آیت الله شیخ یعقوبی و آیت الله سید کاظم حائری و آیت الله سید محمود هاشمی و آیت الله سید کمال حیدری رفت.

در این دیدار‌ها، اهمیت ارتباط و همکاری میان مراجع و نهادهای دینی، برای صیانت از جامعه اسلامی در برابر تخریبگران و مقابله با تفرقه افکنی‌ها و فتنه افروزی‌های دستگاه‌های استکباری مورد تأکید قرار گرفت. دستگاه‌های استکباری سعی دارند جامعه اسلامی را از هوشیاری در برابر توطئه‌های بزرگی که هدف از آن‌ها مصادره جامعه اسلامی و آرمان‌ها و اقتصاد آن می‌باشد، باز دارند. باید نسبت به کلیه کسانی که شعارهای فتنه گرایانه سر می‌دهند، هوشیار بود. این‌ها مزد بگیرانی هستند که باید آن‌ها را رسوا کرد و مقابله نمود. خصوصاً کسانی که برای فتنه افروزی در میان مسلمانان، عامدانه به نمادهای تاریخی مسلمانان اهانت می‌کنند.

ایشان از همه علمایی که با تلاش‌های فقهی و فکری و نهاد‌ها و مؤسسات مرجع راحل آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله(ره) هماهنگی و همکاری داشته‌اند و از کوشش‌های فراوان ایشان در حفظ مؤسسات و میراث عظیم مرجع راحل مساعدت کرده‌اند، سپاسگزاری نمود و تأکید داشت این روش نوگرایانه که هم نیازهای زمانه را در ابعاد گوناگون مد نظر دارد، ادامه یابد.

معظم له در رأس هیأتی از بعثه، به دیدار شیخ محمد تقی المولی رئیس هیأت حج عراق رفت. در این دیدار علامه سید علی فضل الله با تعدادی دیگر از اعضای هیأت و در رأس آن‌ها شیخ عبدالحلیم الزهیری مشاور نخست وزیر عراق، سید علی العلاق عضو پارلمان عراق دیدار و گفتگو نمود. در این گفتگو‌ها مسائل مهم جامعه اسلامی، به ویژه لبنان و عراق، در شرایط دشوار کنونی و تهدیدهای امنیتی مشترک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این دیدار علامه سید علی فضل الله تأکید داشت که باید راه‌های مطمئن بیداری و پیشرفت عراق از طریق همکاری میان گروه‌های مردم عراق و تشکل‌های سیاسی آن مورد بحث و بررسی قرار گیرد. ایشان تأکید داشتند که وحدت عراقی‌ها، تنها راه بازگشت عراق به جایگاه پیشرو آن است. ایشان نسبت به وضعیت کنونی که وحدت اسلامی هدف قرار گرفته است، هشدار دادند و از علمای و فرهیختگان شیعه و سنی نیز خواستند با موضع گیری متحد خویش در برابر صداهای فتنه افکن بایستند و کسانی را که پشت سر این اقدامات زشت و ناشایست قرار دارند، رسوا کنند.

در دیداری دیگر، معظم له به دیدار جناب آقای سید صباح الحیدری رئیس دیوان وقف شیعی رفتند. در این دیدار که تعدادی از علمای عراقی از جمله شیخ علی الخطیب و شیخ سامی المسعودی و برخی از مدیران دیوان وقف شیعی در استان‌های عراق حضور داشتند، آخرین تحولات عراق و جهان اسلام مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مؤسسه علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله(ره)

بیروت؛ ۷ ذی الحجة ۱۴۳۴هـ برابر با ١٢/١٠/٢٠١٣م