فعالیت‌های بعثه حج علامه سید محمد حسین فضل الله(ره) / 1

بعد از استقرار بعثه مؤسسه علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله، به ریاست علامه سید علی فضل الله، در مدینه منوره، فعالیت‌های آن نیز آغاز شد.

فعالیت‌های مدینه

بعد از استقرار بعثه مؤسسه علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله، به ریاست علامه سید علی فضل الله، در مدینه منوره، فعالیت‌های آن نیز آغاز شد. بعثه در محل استقرار خود در هتل دارالهجرة پذیرای جمع بسیاری از حجاج اروپا و کویت و بحرین گردید.

در همین راستا، جمعی از اهالی مدینه برای دیدار با علامه سید علی فضل الله و هیأت همراه به محل بعثه آمدند. آن‌ها از سخنان خردمندانه و روشنگرانه علامه سید علی فضل الله و مواضع وحدتگرایانه ایشان که تبلور گفتمان عقلانی در برابر گفتمان تکفیری و فتنه گرایانه است، تقدیر نمودند.

در دیدار جداگانه علامه سید علی فضل الله، سید صالح الحیدری رئیس وقف شیعی عراق را در رأس هیأتی علمایی و اداری به حضور پذیرفت. در این دیدار، معظم له در جریان اوضاع سیاسی عراق و درد و رنج مردم این کشور از بابت انفجارهای کینه توزانه تروریستی که در این اواخر روند رو به رشدی داشته است، قرار گرفت.

از سوی دیگر علامه سید علی فضل الله بر اهمیت رفع فتنه، آن هم در شرایطی که برخی سعی در افروختن آن دارند و تحکیم پیوند‌ها میان اقشار مردم عراق تأکید کرد. بدین ترتیب عراق می‌تواند نقش پیشگام خود را در منطقه عربی و اسلامی بازیابد.



فعالیت‌های مکه

بعد از عزیمت به مکه مکرمه، بعثه مؤسسه مرجع راحل سید محمد حسین فضل الله (ره) پذیرای حجاج کشورهای اروپایی، از جمله حجاجی که از بریتانیا و کشورهای اسکاندیناوی آمده بودند، گردید.

ایشان در دیدار با حاجیان، ابتدا از چنگ زدن به ریسمان محکم الهی و ایجاد پل‌های رابطه و استفاده از تجارب و گردهم آمدن حول محور مشترکات سخن گفتند.

ایشان در بخشی از سخنان خود اشاره داشتند: در جامعه اسلامی در بسیاری موارد، پذیرش دیگران و نظراتشان وجود نداشته و دچار تنش و درگیری می‌باشد. از این رو یکی از اهمیت‌های فریضه حج، حفظ وحدت اسلامی و تثبیت مشترکات و تحکیم عناصر وحدت است. زیرا تفرقه و نزاع و چند دستگی از عوامل اساسی تضعیف اسلام و پویایی آن است.

ایشان نسبت به بیماری‌های خطرناکی که امروز امت اسلامی گرفتار آن می‌باشند، هشدار دادند. در رأس این خطرات، فضای تکفیر است که هر نوع وحدت و همگرایی را ریشه کن می‌کند. ایشان خواستار آن شدند که برای حفاظت از جامعه اسلامی، بدون داشتن نگرانی‌ها و دغدغه‌های ناشی از دخالت جنبه‌های سیاسی، باید در سطوح تربیتی و اخلاقی علل این بیماری درمان شود.

علامه سید علی فضل الله در سخنان خود خواستار آن شدند که به رغم همه جنایت‌هایی در کشور‌ها، خصوصاً عراق روی می‌دهد، سیمای وحدت تبیین شود و در جامعه و جان‌ها تبلور یابد. ایشان افزودند: نباید فراموش کنیم کسانی برای نابودی اسلام تلاش می‌کنند. از این رو وظیفه ما این است که به رغم شرایط دشوار و بازتاب‌های خطرناکی که وجود دارد، وحدت اسلامی را در جان و احساس مردم ریشه دار کنیم. در عین حال باید بدانیم که تکفیر پدیده‌ای استثنائی در میان مسلمانان است و مشکلی است که همه از آن رنج می‌برند. زیرا این پدیده همه جامعه اسلامی را در نوردیده و ممکن است به جاهایی دور‌تر از این نیز کشیده شود.

ایشان اظهار داشتند که وحدت اسلامی به معنای دست کشیدن یک گروه از ثوابت خود نیست، بلکه به معنای تأکید بر مشترکات مهمی است که باعث گردهم آمدن مسلمانان می‌شود.

ایشان ادامه دادند: مهم‌ترین دغدغه مسلمانان ساکن در خارج باید این باشد که اسلام را گسترش دهند و چهره واقعی آن را به مردم مغرب زمین نشان دهند. خصوصاً بعد از اینکه با ارائه تصویرهای خطرناک از داخل جامعه اسلامی و خدشه دار کردن عامدانه چند دهه اخیر سیمای اسلام توسط دستگاه‌های رسانه‌ای غربی، جریان‌های گوناگون سعی در خدشه دار کردن سیمای اسلام داشته‌اند.

در پایان این دیدار علامه سید علی فضل الله از مسلمانان ساکن در غرب خواستند که سفیر نیات نیک اسلامی باشند و در مسائل عمومی کشورهای میزبان حضور فعال داشته باشند و به هر اقدامی که می‌تواند باعث بهبود یافتن جامعه می‌شود بپیوندند. ایشان اشاره داشتند که اسلام‌‌ همان دعوت همیشگی به اصلاح و رفتن به سمت بهتر شدن و همه آن چیزهایی است که به نفع همه بشریت می‌باشد.

دفتر رسانه‌ای علامه سید علی فضل الله

بیروت؛ ۴ ذی الحجة ۱۴۳۴هـ برابر با 9/10/2013م