باید در کنار جبهه وحدتگرایان شیعه وسنی بایستیم

ایشان در این دیداراشاره داشتند: با توجه به اقداماتی که برخی از افراد و گروه ها انجام می دهند، باید گفت این جهل است که در صدور حکم علیه پیروان این مذهب یا آن مذهب، نهفته است.

باید در کنار جبهه وحدتگرایان شیعه وسنی بایستیم



علامه سید علی فضل الله تأکید داشت که در همه این حوادث، آن چه هدف قرار گرفته است، اسلام است نه این مذهب یا آن مذهب. ایشان معتقدند که سنی ها در برابر شیعه قرار ندارند و شیعه نیز در برابر سنی ها قرار ندارند. ایشان اشاره داشتند: با توجه به اقداماتی که برخی از افراد و گروه ها انجام می دهند، باید گفت این جهل است که در صدور حکم علیه پیروان این مذهب یا آن مذهب، نهفته است. ایشان خواستار آن شدند همه ما باید در جبهه واحدی متشکل از شیعه و سنی قرار بگیریم.

علامه سید علی فضل الله جمعی از بانوان طلبه جمعیت ها و مدارس اسلامی، شرکت کنندگان در دوره های فرهنگی و دینی و دوره های محو بی سوادی که از سوی مدرسه امام حسین(ع) برگزار شده است را به حضور پذیرفت. معظم له در این دیدار اظهار داشت که بعد از وزیدن تندبادهای فرقه گرایی، جامعه اسلامی نیازمند طرح های واقعی میدانی و مردمی است.

ایشان اشاره داشتند: خطر اصلی جهل است که به بخش های وسیعی از کشورهای اسلامی ما یورش آورده است. به همین جهت پیروان یک مذهب، از واقعیت های مذهب دیگر اطلاع ندارند. لذا تصویری از مذهب دیگر برای پیروان خود ارائه می کنند، ممکن است خیالی باشد و همین تصویر خیالی ممکن است همه پیروان مذهب را تحت تأثیر خود قرار دهد.

معظم له تأکید داشتند: سنی ها جبهه واحدی در برابر شیعیان نیستند و شیعیان نیز جبهه واحدی در برابر سنی ها نیستند. غالیان و تکفیری ها در هر دو دسته وجود دارند. وحدتگرایی نیز در هر دو دسته وجود دارد. اما ما باید تلاش کنیم به جای این که به بهانه های مذهبی تعصب بورزیم و با ذهنیت های ویرانگر قبیله ای عمل کنیم که خطری برای کل جهان اسلامی به شمار می آید، در جبهه وحدتگرایانی باشیم که از شیعه و سنی تشکیل شده باشد.

ایشان اشاره داشت: مجادلاتی که تحت عناوین مذهبی وجود دارد، خطرناک است. خصوصاً که تلاش می شود از مسائل سیاسی در کنار مسائل مذهبی سوء استفاده شود.

ایشان این سؤال را مطرح کردند: آیا کسی هست که در میان این همه حادثه و تحولات، دنبال سیمای واقعی اسلام باشد؟ آیا کسی هست که یورش به اسلام و تردید آفرینی در مفاهیم و بنیان های اعتقادی و اخلاقی آن برایش مهم باشد؟ ایشان توضیح دادند که هدف اصلی همان اسلام است. نه شیعه و نه سنی. ایشان خواستار دست کشیدن از ذهنیت های بسته شخص محورانه و نداشتن نگاه فرقه گرایانه به این حمله شدند. زیرا اگر این نگاه وجود داشته باشد هر طرفی احساس می کند که مورد هدف قرار گرفته است.

ایشان ضمن رد اظهار نظرها در باره پایان یافتن فلان تجربه اسلامی و امید بستن فلان گروه و طیف به این یا آن محور بین المللی، اشاره داشتند که قرآن کریم تأکید کرده است که باید برای ادعاهای خود دلیل بیاوریم و از ما خواسته است که احتمال های خوب را در نظر بگیریم. ایشان اظهار داشتند که استکبار جهانی می خواهد نقطه پایان ما را ببیند تا شکست تجربه اسلامگرایی اعلام شود و بعد از آن با از بین بردن روحیه وحدتگرایی در میان ما، ما را به عنوان ملت ها و جوامع [اسلامی] از هستی ساقط نماید.

دفتر رسانه ای علامه سید علی فضل الله

بیروت؛ 9 شعبان 1434هـ برابر 18/6/2013م