فعالیت‌های بعثه حج در مکه / 5

بعثه مؤسسه علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله(ره) فعالیت‌های خود را در مکه مکرمه ادامه داد و پیش از عزیمت به عرفات پذیرای جمعی از حجاج اعزامی از آمریکا و کانادا و حجاج منطقه القطیف عربستان سعودی و بحرین و امارات گردید.

فعالیت‌های بعثه حج در مکه / 5



علامه سید علی فضل الله تأکید داشت که لبنانی‌ها باید با گفتگوی داخلی و ریشه کنی خشونت‌های خیابانی و کلامی، صلح و ثبات داخلی خود را حفظ کنند. ایشان اشاره داشتند که بازگشت خشونت به معنای ویرانی موجودیت و همه طیف‌های لبنانی است. ایشان هشدار دادند که تلاش برای فتنه افروزی خط ترسیم شده از سوی سیاست‌های بین المللی در منطقه می‌باشد.

بعثه مؤسسه علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله(ره) فعالیت‌های خود را در مکه مکرمه ادامه داد و پیش از عزیمت به عرفات پذیرای جمعی از حجاج اعزامی از آمریکا و کانادا و حجاج منطقه القطیف عربستان سعودی و بحرین و امارات گردید.

علامه سید علی فضل الله با حضور در جمع این حاجیان بر ضرورت الهام گیری از حج و مفاهیم آن، خصوصاً در راستای تحکیم همبستگی در میان جامعه اسلامی و تلاش برای ایجاد وحدت اسلامی تأکید داشت. ایشان اظهار داشتند که اگر مسلمانان متحد نشوند، نمی‌توانند از مسائل اساسی خود دفاع کنند و با تؤطئه‌های خارجی که موجودیت آنان را هدف گرفته و امکانات و توانمندی‌های آنان را از بین می‌برد، مقابله کنند.

ایشان ضمن هشدار نسبت به فتنه افروزی در جامعه اسلامی که خط ترسیم شده از سوی سیاست‌های بین المللی برای منطقه می‌باشد، اشاره داشتند که دولت‌های بزرگ وارد جریان تحولات جاری در منطقه شده‌اند و می‌خواهند با سوء استفاده از این تحولات به ضرر ملت‌ها و مسائل اساسی آن‌ها، از نفوذ خود در منطقه حمایت کرده و آن را تثبیت نمایند.

ایشان اظهار داشتند که ما باید بر نقاط مشترک که باعث گردهم آمدن همه مسلمانان می‌شود، تأکید کنیم و گفتگوی جدی پیرامون نقاط اختلافی را مدیریت نماییم و اجازه ندهیم که حساسیت‌های سیاسی و مذهبی، روی گفتمان و موضع گیری‌های سیاسی روزانه ما تأثیر بگذارند. ایشان اشاره داشتند که استکبار جهانی دارد به خاطر اختلافات قهقهه سرمی دهد. اختلافاتی که قبیله وار در آن‌ها غرق شده‌ایم و هیچ توجهی به مصالح امت اسلامی و کشورهای اسلامی و ملت‌های خود نداریم.

ایشان اظهار داشتند که یکی از مشکلات بزرگ ما در دنیای اسلام و جهان عرب این است که برای پیروزی عجله داریم اما مبانی فکری و تربیتی و سیاسی آن را فراهم نکرده‌ایم و از ابزارهای تغییری متناسب با ارزش‌های اسلامی خود استفاده نمی‌کنیم. ایشان اشاره داشت که هر گونه فتنه مذهبی و سیاسی، فرایند تغییر را با مشکل مواجه می‌سازد و رفتن به سوی افق‌های روشن و باز در جامعه اسلامی و عربی را با مانع روبرو می‌سازد.

ایشان تأکید داشت که لبنانی‌ها باید با دست خویش، صلح و ثبات کشورشان را ایجاد کنند. نباید صلح و ثبات داخلی خود را از دولت‌های بزرگ انتظار داشته باشند که می‌خواهند به لبنان آسیب وارد کنند. ایشان اشاره داشتند که گفتگوی آرام و هدفمند داخلی و ریشه کنی ناامنی و نفی ورود به زبان خشونت و اسلحه، پایه‌های اصلی حمایت از صلح و ثبات داخلی به شمار می‌آید. اما در عین حال باید همگان در بیان آرا و دغدغه‌های خود آزاد باشند. ایشان تأکید کردند که خشونت‌های خیابانی و گفتاری، خطری برای همه لبنانی‌ها و میهن می‌باشد. ایشان از همگان خواستند که تحت هیچ عنوان به این خشونت نگروند. زیرا بازگشت خشونت به منزله ویرانی موجودیت و همه طیف‌های سیاسی و مذهبی و... لبنان است.

حجاج روز پنجشنبه را بر فراز عرفات گذراندند تا صبح روز فردا به سوی منی بروند و اعمال روز عید مبارک قربان را انجام دهند.

دفتر مؤسسه علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله (ره)

بیروت؛ ۱۰ ذی الحجة ۱۴۳۳هـ برابر با 25/10/2012م