فعالیت‌های بعثه حج در مکه / 3

همزمان با افزایش حضور حجاج بیت الله الحرام در مکه، بعثه مؤسسه علامه مرجع سید محمد حسین فضل الله واقع در عزیزیة جنوبی نیز شاهد حضور هیأت‌های بسیاری از بعثه‌های اسلامی گوناگون و حجاج کشورهای اسلامی بود.

فعالیت‌های بعثه حج در مکه / 3

همزمان با افزایش حضور حجاج بیت الله الحرام در مکه، بعثه مؤسسه علامه مرجع سید محمد حسین فضل الله واقع در عزیزیة جنوبی نیز شاهد حضور هیأت‌های بسیاری از بعثه‌های اسلامی گوناگون و حجاج کشورهای اسلامی بود. بعثه نیز با بهره گیری از توان علمی و فرهنگی خویش، به ارائه خدمات فرهنگی و انجام مسؤولیت‌های چشمگیری در خدمت به تعداد بیشتری از حجاج در طول ایام حج پرداخت.



حجاج آمریکا

مجموعه‌ای از حجاج اعزامی از ایالات متحده آمریکا از محل بعثه دیدار به عمل آوردند. علامه سید علی فضل الله نیز با ایراد سخنرانی در جمع این حجاج، بر اهمیت منافع گوناگون انسان مسلمان در موسم حج اشاره داشت. انسان مسلمان می‌تواند از این موسم فرصتی برای ایجاد تغییر بسازد تا در تولد دوباره خویش، در راه خدا گام نهد.

ایشان در سخنان خویش تأکید داشت که هر مسلمانی باید در محل زندگی خویش دعوتگر برای خداوند باشد و در تحرکات و جامعه خویش به مسؤولیت‌هایی که در قبال اسلام دارد عمل نماید. در این صورت بهره برداری واقعی از حق تحقق یافته است.‌‌ همان فریضه‌ای که خداوند متعال منافع متعدد آن را برای جامعه اسلامی مورد تأکید قرار داده است.

همین طور بعثه‌های مربوط به بعضی از شخصیت‌های اسلامی نیز از محل بعثه مؤسسه علامه مرجع سید محمد حسین فضل الله دیدار به عمل آوردند، از جمله هیأت‌هایی از بعثه حضرات آیات سید حسین صدر و سید کمال حیدری. در این دیدار‌ها اهمیت موسم حج به عنوان مناسبتی برای تحکیم وحدت مسلمین و ارائه تصویری متمدنانه از اسلام و خط اهل بیت(ع) مورد تأکید قرار گرفت.



استقبال از کاروان‌های حجاج

هیأت‌های از حجاج آفریقایی اعزامی از کشور غنا نیز از محل بعثه مؤسسه علامه مرجع سید محمد حسین فضل الله دیدار کردند. در این دیدار ضرورت توجه به وضعیت مسلمانان آفریقا که عرصه دعوت به سوی خداوند به شمار می‌آید، مورد تأکید قرار گرفت. علامه سید علی فضل الله در سخنان خود اشاره داشت که مؤسسه علامه مرجع سید محمد حسین فضل الله توجه خاصی به مسلمانان آفریقا دارد و می‌کوشد که امکاناتی را برای آن‌ها فراهم نماید و با اجرای برخی از طرح‌های تبلیغی در قاره سیاه، بخشی از رسالت خود را در این زمینه عملی سازد.

هم چنین تعدادی از حجاج دیگر کشورهای اسلامی نیز از مقر بعثه دیدار به عمل آوردند. جمعی از مقلدان علامه مرجع سید فضل الله از باکوی آذربایجان نیز همراهی و همنوایی خود را با خط اسلامی وحدتگرای سید(ره) که تعداد زیادی از جوانان آذربایجان را به اندیشه ناب خود پیوند زده است، بیان داشتند. جوانانی که عطش زیادی به میراث و اندیشه اسلامی اصیل سید دارند.



وظایف بعثه

قابل ذکر است که بعثه مؤسسه علامه مرجع سید محمد حسین فضل الله در راستای مسؤولیت‌های اسلامی خویش با کاروان‌های گوناگون حجاج وارد ارتباط شدند و از مقر این کاروان‌ها بازدید به عمل آوردند. دکتر سید باقر فضل الله مدیر بعثه، در گفتگویی با سایت بینات به اهمیت استفاده از موسم حج برای تحکیم وحدت اسلامی اشاره کرد. در همین راستا، بعثه به صورت روزانه پذیرای تعداد زیادی از کاروان‌های حجاج می‌باشد و به ایفای نقش ارشادی و راهنمایی خود در قبال حجاج می‌پردازد. فعالیت بعثه به استقبال از کاروان‌های حج منحصر نمی‌شود، بلکه علمای عضو بعثه نیز در این فرصت کوتاه، از تعدادی از کاروان‌های حج اعزامی از کشورهای مختلف اسلامی دیدار کرده‌اند و به صورت شبانه روزی به فعالیت دعوتگری و تبلیغی خویش عمل می‌نمایند.

در مقر بعثه مؤسسه علامه مرجع سید محمد حسین فضل الله واقع در عزیزیه جنوبی هر ظهر و غروب روز، نماز جماعت به امامت علامه سید علی فضل الله با حضور خیل مؤمنانی که برای ادای نماز به بعثه آمده‌اند، برقرار است.

بعثه برای ارتباطات بهتر، افرادی از کشورهای مختلف لبنان و عراق و بحرین و سعودی و کویت را به کار گرفته است و علمای حاضر در بعثه نیز به صورت حضوری یا از طریق موبایل به سؤالات حجاج پاسخ می‌دهند و به حل مشکلاتشان در خلال ادای مناسک حج کمک می‌نمایند.

در راستای ارائه خدمات گوناگون به حجاج، بعثه مؤسسه علامه مرجع سید محمد حسین فضل الله کتاب‌های مناسک حج و احکام الشریعة رساله عملیه مرجع راحل سید فضل الله و تعدادی دیگر از کتاب‌ها و جزوات اسلامی را که باعث راهنمایی دینی حاجیان می‌شود، به اضافه سی دی‌های سخنرانی علامه راحل را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

دفتر مؤسسه مرجع دینی آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله (ره)

بیروت؛ ۷ ذی الحجة ۱۴۳۳هـ برابر با ۲۲/۱۰/۲۰۱۲م