معظم له محمدرضا شيبانی سفير ايران را به حضور پذيرفت

علامه مرجع آيت‌الله العظمی سيد محمدحسين فضل‌الله، محمدرضا شيبانی سفير ايران در لبنان را به حضور پذيرفت. در اين ديدار اوضاع عمومی لبنان و منطقه و تهديدات اخير ايران توسط دولت آمريكا و بعضی از مراكز اروپايی مورد بحث‌ و بررسی قرار گرفت.

علامه مرجع نقش ايران را برای تسهيل همگرايی بين لبناني‌ها ستود و تأكيد كردند تمام مسؤولان كشور مسؤوليت دارند در راستای اين نقش‌ها، تلاش كنند كه نتايج مثبتی را تحقق بخشند كه زمينه‌ساز حل‌شدن بحران كنونی لبنان را در شرايط خطرناكی كه كشور با آن روبه‌روست، فراهم سازند.

آنان بايد جنايت‌هايی را كه در حق كشور روا داشته مي‌شوند و آخرين آنها را كه جنايت ترور آنتوان غانم نماينده پارلمان لبنان است پيگيری كنند. زيرا اين‌كار راه بر جنايت‌كاران و عاملان ورود كشور به بن‌بست‌ها خواهد بست.

همينطور آخرين تحولات مثبت ايجاد شده در روابط بين ايران و مصر مورد بحث‌ و بررسی قرار گرفت.

علامه مرجع بر اهميت ايجاد روابط طبيعی و استوار بين مصر و ايران تأكيد كرد. چرا كه اين امر روی روابط عربی و ايران از يك سو و روابط اسلام‌گرايان با يكديگر از سوی ديگر تأثير مثبت دارد. زيرا اين رابطه در حل شدن بسياری از مشكلات موجود و خصوصاً در عرصه اسلامی سهيم است. ايشان به جنبه تمدنی ايران و مصر علاوه بر نقش سياسی آنان اشاره كردند. اين مزايا به ايران و مصر اين شايستگی را مي‌دهند كه نقش كار‌آمدی را در بسياری از پرونده‌های منطقه‌ای و تحكيم وحدت اسلامی و مقابله با پرونده فرقه‌گرايی كه جريان‌های مخالف با امت اسلامی بدان دامن مي‌زنند و از عقب‌ماندگی جريان‌های تكفيری در اين زمينه سوء استفاده مي‌كنند، ايفا كنند. در اين ديدار پرونده هسته‌ای ايران و تهديدات اخير متوجه ايران در اين زمينه بحث گرديد. علامه مرجع تأكيد كردند آنچه كه عليه ايران دامن زده مي‌شود ناشی از فشارهای آمريكايی و شايد هم اسرائيلی باشد. خصوصاً اين كه تؤطئه ترسيم شده از قبل هدفش زمينه‌سازی بيشتر برای كشاندن اين پرونده به شورای امنيت و تصويب مجازاتهای جديد عليه ايران است. ولی ناگهان آژانس انرژی اتمی مي‌آيد و اعلام مي‌كند كه برنامه هسته‌ای ايران از قوانين آژانس انحرافی ندارد.

علامه مرجع تأكيد كردند كه پيروی اروپا از دولت آمريكا، ممكن است مشكلات بسياری را برای منطقه و اروپايي‌ها به وجود آورد و ممكن است بوش را وادارد كه راه تجاوزگري‌های احتمالی را در پيش گيرد. تجاوزگريهايی كه تاوان آن را نه فقط منطقه بلكه كل دنيا باید بپردازد. اين امر برای دولت‌های اتحاديه اروپايی ايجاب مي‌كند كه از منافع خود و دولت‌های منطقه و صلح جهانی حفاظت به عمل آورند. زيرا پس از آن كه كاخ سفيد تحت نومحافظه‌كاران جنگ‌طلب و ناامنی آخرين در دنيا قرار گرفته است، دنيا بحرانهای پي‌درپی را تجربه كرده است.

علامه مرجع در ديدارهای جداگانه‌ای علی عسيران نماينده پارلمان لبنان و حاج علی سعادة كنسول گينه در لبنان را به حضور پذيرفت. در اين ديدارها آخرين تحوّلات داخلی و بين‌المللی مورد بحث ‌و بررسی قرار گرفت.