فعالیت‌های بعثه معظم له در حج 1432 / بخش دوم

بعثه حج مؤسسه علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله(ره) فعالیت‌های خود را در مکه ادامه داد. به گونه‌ای که در چند روز گذشته، بعد از رسیدن به سرزمین امن الهی، پذیرای هیأت‌های مردمی و علمایی از حاجیان دولت‌های اسلامی و عربی گردید.

همچنین در چارچوب ارتباط با هیأت‌ها و شخصیت‌های اسلامی، در این موسم مبارک، از تعدادی بعثه‌های رسمی و علمایی و تعدادی از کاروان‌های حج عربی و اسلامی نیز بازدید کرد.


پذیرایی از هیأت‌های حجاج


بعثه بعد از ورود به مکه، در مقر خود واقع در عزیزیه جنوبی، پذیرای مجموعه‌ای از کاروان‌های حجاج استرالیا، ایالات متحده آمریکا، کانادا و کاروان‌های لبنانی گردید. ظهر و مغرب هر روز نماز جماعت به امامت علامه سید محمد علی فضل الله در محل بعثه اقامه می¬شد.


مجموعه‌ای از حجاج منطقه قطیف عربستان سعودی نیز از بعثه دیدار کردند. آنان قدردانی عمیق خود را از رویکرد وحدتگرای علامه مرجع سید محمد حسین فضل الله که ضامن وحدت امت اسلامی در این مرحله دشوار از تاریخ به شمار می‌آید، ابراز داشتند.


جمعی از حجاج عمان و حجاج لبنانی ساکن در قاره آفریقا و هیئتی به نمایندگی از حجاج کشور آفریقایی گینه نیز از محل بعثه مؤسسه بازدید کردند. حجاج آفریقایی خواستار توجه به وضعیت مسلمانان آفریقا شدند.


دیدار از بعثه حج ایران


هیئتی شامل علامه سید محمد علی فضل الله و سید علی فضل الله و جمعی از علما از مقر رسمی بعثه حج ایران دیدار کردند. در دیدار با مقامات بعثه، اهمیت تأکید خط وحدت در میان مسلمانان برای مقابله با فتنه‌هایی که از سوی دشمنان امت اسلامی ساخته و پرداخته شده‌اند و کلیت اسلام، اعم از حضور و حرکت آن را مورد هدف قرار داده‌اند، مورد تأکید قرار گرفت.


دیدار از بعثه حج علما


در چارچوب ارتباط با شخصیت‌های علمی و دینی، هیأتی از سوی بعثه مؤسسه از بعثه آیت الله سید کاظم حائری و بعثه آیت الله شیخ محمد الیعقوبی بازدید به عمل آورد. ایشان در این دیدار‌ها که اشاره داشتند که مرجع راحل سید فضل الله در باور امت اسلامی حضور دارد. او با علم و جهاد و حرکت خویش، عرصه اسلامی را سرشار ساخت و فقدان او خلأ بزرگی را در جامعه اسلامی ایجاد کرده است.


هیأتی به نمایندگی از بعثه مؤسسه مرجع راحل به دیدار آیت الله علامه شیخ محمد باقر ناصری در محل اقامت ایشان در مکه رفت و در مجلس فاتحه‌ای که برای بزرگداشت مرحوم شیخ محمد الصیمری برگزار شده بود، شرکت نمود. در این دیدار شیخ ناصری اظهار داشت که رحلت علامه مرجع سید فضل الله(ره) تأثیر شگرفی در دل فرزندان امت اسلامی و کسانی که بر اساس فکر ایشان تربیت شده بودند، به جای گذاشت. از این بار مسئولیت به عهده شاگردان ایشان است که این خط را که نشان دهنده روش اسلام اصیل می‌باشد، ادامه دهند.


از سوی بعثه مرجع راحل سید فضل الله(ره) هیئتی از بعثه آیت الله سید حسین صدر دیدار به عمل آورد. در این دیدار امور عمومی مسلمانان و به ویژه اوضاع عراق در شرایطی که تحولات بزرگی در منطقه در جریان است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


حجاج بحرین


هیأتی از جنبش الوفاق بحرین از بعثه مؤسسه علامه مرجع سید فضل الله(ره) دیدار کرد. در این دیدار سید علی فضل الله همنوایی با مردم بحرین و ایستادگی در کنار مطالبات برحق و حرکت صلح آمیز و تلاش برای به دست آوردن حقوق مشروع آنان را مورد تأکید قرار داد. ایشان تأکید داشت که راه حل این قضیه، اجابت خواسته مردم است. مردمی که می‌خواهند با عزت و کرامت در میهن خود زندگی کنند.


همچنین علامه سید علی فضل الله به درخواست تعدادی از حجاج بحرین برای سخنرانی در جمعشان را پذیرفت. ایشان در این سخنرانی به مفاهیم کلی حج و نقش آن در امت اسلامی و ارزش صبر و تأثیر آن بر زندگی انسان مسلمان پرداخت.


سید علی فضل الله در مقر کاروان التقوا که از انگلیس آمده بود، حضور یافت و در جمع حجاج کاروان به ایراد سخنرانی پرداخت و در آن بر نقش حج در تحقق وحدت امت اسلامی تأکید نمود. ایشان سپس به پرسش‌های فقهی و اسلامی حجاج پاسخ داد.


مجلس فاتحه


در ایام شهادت امام محمد باقر(ع)، در روز پنجشنبه هفتم ذی الحجة نیز مجلس بزرگداشتی برای علامه مرجع سید محمد حسین فضل الله(ره)، در محل بعثه واقع در عزیزیة جنوبی جاده ملک خالد، مقابل کتابخانه عبدالوهاب میرزا، جنب الهدایة پلازا برگزار می¬گردد.


مؤسسه علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله(ره)


بیروت؛ ۶ ذو الحجة ۱۴۳۲ هـ برابر با 2/11/2011م