سخنرانی علامه سید علی فضل الله در شهرک بنهران

به مناسبت ایام عزاداری امام حسین(ع) و یاران شهیدش، علامه سید علی فضل الله در حسینیه شهرک بنهران در الکورة از اهداف و خاستگاه‌های قیام حسینی سخن گفت. در بخشی از سخنان ایشان آمده است:

سخنرانی علامه سید علی فضل الله در شهرک بنهران

ظلم گذشته با ظالم حال حاضر و فساد گذشته با فساد حال حاضر فرقی ندارد

 

به مناسبت ایام عزاداری امام حسین(ع) و یاران شهیدش، علامه سید علی فضل الله در حسینیه شهرک بنهران در الکورة از اهداف و خاستگاه‌های قیام حسینی سخن گفت. در بخشی از سخنان ایشان آمده است:

در هر سال با حسین(ع) همراه می‌شویم تا صادقانه و مخلصانه محبت و ولای خود را به این راه و التزام به روشی که امام حسین(ع) برای امت اسلامی ترسیم کرد، نشان دهیم.

ایشان افزودند: ما به صورت عملی این محبت را نشان می‌دهیم تا تأکید کنیم خونی که ریخته شد و زخم‌ها و رنج‌هایی که واقع گردید، به گذشته تاریخی محدود نمانده است و در حال و آینده ما جریان خواهد داشت. ما فقط اشک نمی‌ریزیم و اندوهگین نمی‌شویم، بلکه در مقام رفتار، عمل و منطق نیز به این راه ملتزم هستیم.

علامه سید علی فضل الله اظهار داشت: وقتی به این خط ملتزم هستیم به این معناست در تمام میدان‌هایی که امام حسین(ع) حضور داشت و به خاطر آن‌ها به شهادت رسید، ما نیز حضور داریم. ما خود را فقط به یک روش ملتزم نمی‌دانیم. چون این شرایط و وقایع هستند که نوع و کیفیت مقابله و مبارزه را تعیین می‌کند.

ایشان در ادامه سخنرانی خود گفتند: امام حسین(ع) و همه ائمه(ع) در زندگی برای انسان حرکت کردند تا انسان زندگی بهتری داشته باشد و بخشی از دردها و رنج‌های او کاسته شود. امام حسین(ع) نگذاشت که امت اسلامی به گوشت قربانی کسانی تبدیل شود که می‌خواهند از امت اسلامی در راستای منافع، تعصبات و شهوات خودشان استفاده کنند.

ایشان ادامه دادند: امام حسین(ع) می‌خواست که مردم در حاشیه دیگران نباشند بلکه در برابر حاکمانی که از بیت‌المال سوء استفاده می‌کنند و قوانین را اجرا نمی‌نمایند، برای خودشان موضع و تصمیم داشته باشند. می‌خواست امت اسلامی زنده، پویا و بالنده باشد.

ایشان اظهار داشتند: فساد، انحراف، باطل و ظلم تجزیه‌پذیر نیست. چون ظلم گذشته با ظالم حال حاضر و فساد گذشته با فساد حال حاضر فرقی ندارد. همه یکی هستند. این طور نیست که ظلم در جایی مردود و در جایی دیگر مقبول باشد. ایشان تأکید داشتند: وقتی موضع می‌گیریم یا حرفی می‌زنیم، باید مدارا و چانه‌زنی را کنار بگذاریم. چون خداوند از انسان می‌خواهد که در برابر شهوات و منافع فردی، آزاده باشد. باید اموال عمومی را که در اختیار دارد، حفظ کند؛ بنابراین جایز نیست از این اموال در راستای منافع فردی، حزبی و گروهی خود استفاده نماید.

ایشان از مسئولان خواستند برای حمایت از شهروندان کشور، به وضعیت راه‌ها توجه کنند. از مردم نیز خواستند که قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمایند. چون به خاطر سرعت غیرمجاز و رسیدگی نشدن به راه‌ها، فعلاً راه‌ها و خیابان‌ها برای مردم وضعیت خطرناکی پیدا کرده‌اند. از این رو در هر ماه ده‌ها نفر جان خود را از دست می‌دهند. ایشان بر حفظ محیط زیست، نظافت و اجرای قوانین تأکید نمود.

ایشان هشدار دادند: کشور از بحران‌ها و چالش‌های بسیاری رنج می‌برد و وضعیت اقتصاد کشور به سوی فروپاشی پیش می‌رود؛ اما این وضعیت نیز باعث نشده است که جریان‌های سیاسی برای تشکیل دولتی فراگیر حرکتی از خودشان نشان دهند. گویا آنان در یک وادی و شهروندان در وادی دیگری زندگی می‌کنند.

دفتر رسانه‌ای علامه سید علی فضل الله

بیروت؛ 7 محرم 1440 هـ