سخنرانی نماینده مفتی لبنان در مراسم بزرگداشت عاشورا

شیخ بلال الملا به نمایندگی از شیخ دکتر عبداللطیف دریان مفتی لبنان در مراسمی که از سوی مؤسسه علامه مرجع سید محمد حسین فضل الله(ره) برگزار گردید، شرکت نمود.

سخنرانی نماینده مفتی لبنان در مراسم بزرگداشت عاشورا

شیخ الملا: باید در برابر سرچشمه‌های تنش طایفه‌ای و مذهبی ایستاد

 

شیخ بلال الملا به نمایندگی از شیخ دکتر عبداللطیف دریان مفتی لبنان در مراسمی که از سوی مؤسسه علامه مرجع سید محمد حسین فضل الله(ره) در سالن همایش‌های الزهرا(س) در حارة حریک برگزار گردید، شرکت نمود.

 

وی طی سخنانی اظهار داشت:

مسئولیت دینی، اخلاقی و ملی ما در درجه اول این است که گستره خرد و اندیشه را عمق ببخشیم و توسعه دهیم تا گفتگو در عرصه‌های مورد توافق یا اختلاف متحول شود و پیشرفت کند. در این باره باید به متون نقلی و عقلی که ثبوت و دلالت آن‌ها قطعی است استناد کرد. این متون برای تحقق وحدت اسلامی که مورد نظر الهی است و خداوند برای تحقق آن پیامبران خود را فرستاده است، کافی و وافی است.

اولین مرحله این مسئولیت ایستادگی در برابر منابع و سرچشمه‌های تنش‌های طایفه‌ای، مذهبی و سیاسی است که در جوامع اسلامی و عربی ما وجود دارند. این منابع ممکن است داخلی یا خارجی باشند. ولی به هر حال از دایره جهل، تعصب و توطئه خارج نیست.

ما با قدرت تمام از هر اندیشه و رویکرد برای ایجاد مراکز گفتگو و همگرایی حمایت می‌کنیم. ما از عالمان دین و اندیشه که معتدل و روشن هستند حمایت می‌نماییم تا هدف خداوند متعال برآورده شود. هدفی که خداوند در قرآن کریم آن را روشی برای بندگان خود برگزیده است:

«يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ».