برگزاری مراسم سالگرد انفجار بئرالعبد

علی رغم اینکه ربع قرن از حادثه بئرالعبد گذشته است، این حادثه هم چنان در خاطر مردم قرار دارد. در این حادثه که در تاریخ ۸ مارس ۱۹۸۵ روی داد، مرجع دینی راحل علامه سید محمد حسین فضل الله(ره) هدف قرار گرفت. در انفجار که کاروان ایشان هدف قرار گرفت.

جنایت وحشتناکی روی داد که طی آن ۸۰ نفر شهید و ۲۶۰ نفر مجروح شدند و بیشتر آنان را زنان تشکیل می‌دادند که برای گوش دادن به خطبه معظم له از مسجد بئرالعبد بیرون شده بودند.

برای گرامیداشت قربانیان این حادثه و بازگشت به آن دوره از زندگی مردم لبنان و سید(ره)، جمعیت مبرات خیریه برنامه‌های متعددی را به مرحله اجرا در آورد. از جمله معرفی و شناساندن این جنایت در برنامه صبحگاهی مدارس جمعیت و مؤسسات تحت نظارت آن و قرائت فاتحه برای ارواح شهدای این حادثه.

همین طور جزوه‌ای تحت عنوان «نباید فراموشمان شود» تهیه شد و در بین نهاد‌ها و مؤسسات اجتماعی و مدارس بیروت و حومه جنوبی آن توزیع گردید. همین طور ۵۰۰ نفر از دانش آموزان مدارس مبرات که جمعی از اعضای پیشاهنگی جمعیت مبرات آنان را همراهی می‌کردند، برای قرئت فاتحه به زیارت مرقد مرجع راحل سید فضل الله(ره) رفتند.

بعد از این منطقه بئرالعبید مورد بازدید قرار گرفت و با همکاری شهرداری حارة حریک و مؤسسه جهاد سازندگی و با حضور اعضای جمعیت مبرات خیریه و تعداد از اهالی منطقه، برای یادبود این حادثه درختی در محل انفجار کاشته شد و لوحه‌ای نصب گردید.

علامه سید علی فضل الله نیز در جمع دانش آموزانی که به زیارت مرقد مرجع راحل سید فضل الله(ره) در صحن مسجد امامین حسنین(ع) آمده بودند حضور یافت و به ایراد سخن پرداخت. در بخشی از سخنان ایشان آمده است:

وقتی به یاد جنایت بئرالعبد می‌افتیم، جنایت وحشتناکی که بیش از هشتاد شهید و دویست مجروح به جای گذاشت، باید خاطر نشان کنیم که تروریسم آمریکایی چه کرد و با زیر نظر گرفتن حرکت فکری و سیاسی یک شخصیت اسلامی بزرگ، سعی کرد او را ترور نماید. زیرا آمریکا احساس می‌کرد که نمی‌تواند از تلاش او و نقش ارزشمند ایشان در بسیج نسلهای جوان امت اسلامی برای مقابله با اشغالگری صهیونیستی و سیطره بین المللی، راحت و آسوده خاطر باشد. این تروریسم سعی داشت که به روش خود ویژگیهای این شخصیت بزرگ را ترسیم نماید و با این کار وحشیگری خود را در تروری که به زندگی زنان و کودکان و جوانان و سالخوردگان پایان داده بود، توجیه نماید.

ایشان اظهار داشتند: سؤال ما از دولت لبنان این است که چرا برای تعقیب آن دسته از مسؤولان آمریکایی که خودشان به زمینه سازی برای این جنایت اعتراف کرده‌اند، کاری صورت نداده است؟ در رأس آنان ویلیام کیسی رئیس وقت دستگاه اطلاعات مرکزی آمریکا قرار دارد. او خود گفته است: «فضل الله سیاست آمریکا را آشفته کرده است و باید برود.» همین طور از همه کسانی که خود را در برابر سیاست آمریکا نشان می‌دهند نیز سؤال می‌کنیم: چرا کار حساب شده‌ای برای افشای صورت زشت تروریسم آمریکایی صورت نگرفته است، آن هم در شرایطی که دادگاه بین المللی به بهانه‌های گوناگون، در طول و عرض سرزمینهای عربی و اسلامی اقدام به تعقیب و پیگرد آزادگان و آزادیخواهان می‌نماید؟

ایشان اظهار داشتند: وظیفه همگان این است که این مسأله را پیگیری کنند تا اینکه این جنایت‌ها را فراموش نکنیم. باید با چشمهایی باز تاریخ مورد بازخوانی قرار گیرد. آن دوران و آن کسانی که در عرصه‌های گوناگون، پیروزی آفریدند، نباید فراموش شوند.

دفتر علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله(قدس سره)

بیروت؛ ۳ ربیع الثانی ۱۴۳۲هـ برابر با ۸/۳/۲۰۱۱م