پیام معظم له به مسلمانان جهان به مناسبت توهین به شخصیت پیامبر

علامه مرجع آيت الله العظمی سيد محمد حسين فضل الله از مسلمانان شرق و غرب عالم خواست كه صدای اعتراض خود را عليه اهانت به شخصيت حضرت محمد(ص) بلند كنند. اين تلاش­های مذبوحانه از يك سری عقده­هايی تاريخی پرده بر مي­دارد كه خالی از عنصر ضديت با اسلام نيست. ايشان تأكيد كردند نقد منطقی با دشنام و تمسخر خيلی فرق دارد و در چارچوب هيچ خط فرهنگی كه برای خود كوچكترين احترامی قائل است جای نمي­گيرد.

در پی اهانت يك روزنامه نروژی به ساحت مقدس حضرت محمد(ص)، علامه مرجع آيت الله العظمی سيد محمد حسين فضل الله بيانيه­ای در محكوميت اين اقدام مذبوحانه صادر نمودند. در اين بيانيه آمده است:

مطلع شديم يك روزنامه نروژی اقدام به درج تصويری موهن نسبت به ساحت مقدس حضرت محمد(ص) نموده است. درج اين گونه تصاوير حاكی از اوج كينه آنان عليه اسلام و مسلمين است و ريشه در پس زمينه­های تاريخی دارد كه خالی از عنصر ضديت با اسلام نيست. اين اقدامات ناشايست از سوی آن دسته از جريانهای فرهنگی صورت مي­گيرد كه به دور از منطق و علم گرايی فعاليت مي­كنند و به نشر دروغها و كج فهمي­های خود مي­پردازند.

اين اقدام ناشايست – مثل نمونه قبلی آن در دانمارك- به بهانه آزادی انديشه صورت مي­گيرد. پيش از اين نيز با تكيه به همين استدلال حرفهای ناشايستی را در قبال اسلام و پيامبر اسلام مطرح نمودند. ولی ما ملاحظه مي­كنيم كه اين اقدامات همه در راستای تجاوز همه جانبه عليه اسلام صورت مي­گيرد. زيرا قداست پيامبر(ص) از پيوند معنوی و فكری و عملی موجود بين پيامبر و مسلمانان ناشی مي­شود. بنابراين هر گونه اهانت به به شخصيت پيامبر توهين به همه مسلمانان به شمار مي­آيد.

از سوی ديگر نقد منطقی با دشنام و تمسخر خيلی فرق دارد و در چارچوب هيچ خط فرهنگی كه برای خود كوچكترين احترامی قائل است جای نمي­گيرد. در همين حال مي­بينيم كه وقتی انتقادی در رابطه با عملكرد يهوديان – خصوصاً رژيم صهيونيستي- در دنيا صورت مي­گيرد يا مسأله يهودی سوزی به صورت منطقی مورد مناقشه قرار مي­گيرد، ديگر خبری از آزادی بيان و فرهنگ وجود ندارد. آيا غرب اجازه مي­دهد كه به اسم آزادی بيان چنين انتقاداتی انجام گيرد؟ يا اين كه غرب به اسم رد هرگونه دشمنی با نژاد سامي، كسانی را كه چنين كارهايی را انجام دهند به محاكمه مي­كشند؟

ما از مسلمانان شرق و غرب عالم مي­خواهيم كه صدای اعتراض خود را عليه اهانت به شخصيت حضرت محمد(ص) بلند كنند و از مقدسات دينی خود دفاع كنند تا همه دنيا بدانند كه چنين تجاوزگري­هايی هيچگاه پذيرفته نيست و به منافع حياتی غرب در رابطه­اش با اسلام آسيب مي­زند. خصوصاً كه شاهديم بعضی از مسؤولان غربی چنين روش­هايی را تشويق مي­كنند. اين مسائل بيش از دوران استعمار نفرت مسلمانان و اعراب را نسبت به غرب برمي­انگيزاند و ما چنين چيزی را نمي­خواهيم. زيرا خواهان رابطه­ای بر مبنای تفاهم و احترام متقابل هستيم.

ما اساساً به واكنش­های خشونت آميز اعتقادی نداريم ولی مي­خواهيم همگان صدای بلند و سرشار از منطق خود را عليه غربيها بلند كنند و از آنها بخواهند كه به دور از عقده­های تاريخی و روانی بيايند و اسلام را بفهمند.

ما با توجه به موقعيت اسلامی و تمدنی خود اعلام مي­داريم كه هيچ اعتراضی به نقد علمی و منطقی انديشه­های اسلامی نداريم ولی همه روشهای زشت مانند توهين و تمسخر و استهزا را به شدت تمام محكوم مي­كنيم. جهان اسلام يكپارچه چنين روشهای دشمنی برانگيز در بين ملتها را محكوم مي­كنند. اين گونه اقدامات ممكن است به واكنشهای خشونت آميز منجر شود.

در عين حالی كه از دبيركل سازمان ملل متحد به خاطر دعوتش به محكوم كردن دشمنی با اسلام مثل محكوميت دشمنی با نژاد سامی تقدير مي­كنيم، از ايشان مي­خواهيم كه ای مسأله را جامه عمل بپوشاند و اقدام سريعی را در قبال حملات پی در پی به مقدسات اسلامی انجام دهد. چرا كه ادامه پيدا كردن اين گونه اعمال ممكن است به بروز مشكلات بيشتر در روابط بين دولتها و ملتها منجر شود.