فعالیتهای بعثه معظم له / قسمت 3

بعثه علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله در مکه مکرمه پذیرای هیأتهایی از حجاج عراق و دولتهای خلیج [فارس] و دولتهای اروپایی و آمریکای شمالی بود.

همین طور هیأتی از بعثه حزب الله شامل شیخ محمد یزبک رئیس بعثه و نوار الساحلی نماینده پارلمان و شیخ اکرم برکات مسؤول وحدت فرهنگی و شیخ حسن عزالدین مسؤول ارتباطات عربی حزب الله از مقر بعثه معظم له بازدید به عمل آوردند.

در این دیدار تعدادی از قضایای اسلامی کنونی و تأثیر حج بر اجتماع سیاسی و عبادی اسلامی و چگونگی استفاده از حج برای تحکیم وحدت اسلامی و ریشه کن کردن تعصبات و حساسیتهایی که برای ایجاد شکاف در جامعه اسلامی خصوصاً شیعه و سنی استفاده می شوند مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همین طور شیخ محمد تقی المولی رئیس بعثه عراق به همراه شیخ فؤاد المقدادی و شیخ عبدالحلیم الزهیری و تعدادی دیگر از علما از مقر بعثه علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله بازدید به عمل آوردند.

در این دیدار ضرورت تأکید بر وحدت عراقیها که شیعه و سنی را بر محور اطاعت خداوند و پیامبر گرد هم بیاورد و برای سازندگی عراق و حفظ حاکمیت ملی و استقلال آن تلاش نماید، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. زیرا هرگونه ایجاد شکاف در بافت داخلی عراق و تباه کردن امنیت عربی و اسلامی از داخل، از خلال خصوصیات مرتبط با مذاهب و احزاب و نظایر آن، دسته بندی کشنده ای را در قلب امت اسلامی به وجود می آورد.

همین طور جمعی زیادی از حجاج بحرین به مقر بعثه علامه مرجع آمدند. در جمع حجاج علامه سید محمد علی فضل الله به ایراد سخن پرداخت و از منافع متعدد حج گفت. مهمترین این منافع وحدت مسلمانان در کنفرانس جهانی است که به آنان این اجازه را می دهد که با یکدیگر پیوند یابند و آشنا شوند و گرد هم جمع شوند. زیرا در حج همه تفاوتهای موجود بین آنها ذوب می شود تا این که شیعه و سنی در خط وحدت برای قدرتمند شدن امت اسلامی و ممانعت از سوء استفاده دشمنان از عناوین مذهبی برای فتنه افروزی ومتزلزل کردن جامعه اسلامی از درون حرکت نمایند.

ایشان به روش وحدت آفرینی امام صادق(ع) اشاره کردند که برای شیعیان خود تأکید کردند باید با محیط اسلامی پیرامون خود رابطه بر قرار کنند و به آن توجه داشته باشند آن هم به گونه ای که وحدت اسلامی را حفظ نماید.

همین طور با حضور تعداد زیادی از حجاج کشورهای گوناگون، نماز جماعت در ظهر و مغرب هر روز به امامت علامه سید محمد علی فضل الله اقامه گردیده و در ارتباط با مفاهیم حج و دستاوردهایی که این فریضه برای فرد و امت اسلامی در پی دارد، سخنرانی و موعظه اسلامی برگزار می گردد.

دفتر علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله

بیروت؛ 7 ذی الحجة 1430هـ برابر با 24/11/2009م