فعالیتهای بعثه معظم له / قسمت 2

بعثه علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله فعالیتها و دیدارهای خود با حجاج بیت الله الحرام را ادامه داد و در مقر خود در مکه مکرمه، هیأتهایی از سراسر دنیای اسلام را به حضور پذیرفت.

در چارچوب فعالیتهای بعثه، هیأتی شامل سید محمد علی فضل الله و سید علی فضل الله و شیخ حسن الخشن و شیخ ابوحیدر الکرادی و شیخ علی حلاوی به دیدار بعثه رسمی عراق رفت و مورد استقبال رئیس بعثه شیخ محمد تقی المولی و جمعی دیگر از علما قرار گرفت.

در این دیدار صحبتها روی موضوع عراق و مواضع علامه مرجع سید فضل الله متمرکز گردید. ایشان همواره بر وحدت عراقیها در رویارویی با خطرات و تهدیداتی که عراق و آینده آن را تهدید می نماید تأکید کرده اند. چرا که اشغالگران از یک سو و گروههای تکفیری از سوی دیگر سعی دارند که اوضاع عراق را از درون ویران کنند. هیأت به مواضع اخیر علامه مرجع اشاره داشت که اشغالگری آمریکایی را زشت ترین نوع جنایت و زیرپا گذاشتن حقوق بشر می دانند. زیرا اینان عراق را به عرصه خشونت و انفجارها تبدیل کرده اند و زمینه غارت دولت عراق و ثرقت ثروتهای آن فراهم آورده اند.

همین طور هیأتهایی از حجاج سعودی از دو منطقه قطیف و الاحساء نیز بعثه معظم له دیدار نمودند. در این دیدار هیأتهای حجاج سعودی از سلامتی معظم له اطمینان حاصل کردند و از خداوند طول عمر ایشان را در خدمت به اسلام و مسلمین و قضایای امت اسلامی مسئلت نمودند.

در این دیدار سید علی فضل الله تأکید داشت که ضرورت دارد از موسم حج برای تأکید بر وحدت مسلمانان به دور از عناوین و مسائل جزئی استفاده شود. زیرا همان گونه که علامه مرجع سید فضل الله همواره تأکید داشته اند، این دوره خطرناکترین دوره ای است که اسلام با آن روبرو می باشد. خطری که جامعه اسلامی را تهدید می نماید، تفرقه بین شیعه و سنی است. زیرا دشمنان سعی دارند که برای ضعیف کردن اسلام و هدف قرار دادن مبانی اعتقادی و ارزشهای انسانی آن بین مسلمانان فتنه افروزی کنند. مناسب این است که از حج فرصتی برای تأکید اجتماع مسلمین بر یاری قضایای امت اسلامی استفاده شود. زیرا اولویتهای اسلامی از همه حسابهای طائفه ای و مذاهب و قومگرایی تنگ بالاتر است.

هیأتی از انجمن اسلامی لندن نیز از محل بعثه بازدید نمود. در این دیدار امور عمومی اسلامی و اهمیت ایفای نقش و مسؤولیت مسلمانان در حفاظت از جامعه اسلامی و ارائه گفتمان اسلامی متناسب با زمانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همین طور مجموعه ای از حجاج عراق و سوئد و بحرینی و امارات و کویت به علاوه جمعی از حجاج لبنان و آمریکا و استرالیا و کانادا از بعثه دیدار کردند.

دفتر علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله

بیروت؛ 6 ذی الحجة 1430هـ برابر با 23/11/2009م