معظم له هيأتی از دبيرخانه کنگره شهدين اول و ثانی را به حضور پذيرفت

علامه مرجع آيت الله العظمی سيد محمد حسين فضل الله هيأتی از دبيرخانه کنگره شهدين اول و ثانی را که شامل جمعی از علما و پژوهشگران جمهوری اسلامی ايران می شد به رياست شيخ احمد مبلغی مسؤول کميته اجرايی و علمی کنگره به حضور پذيرفت.

در اين ديدار که سيد محمد حسين رئيس زاده رايزن فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در بيروت نيز حضور داشت تعدادی از قضايای فرهنگی و فکری و تلاشهای دولت ايران برای بزرگداشت علمايی که با تحقيقات و کتابهای گرانسنگ خود ميراث گرانبهايی را از خود به جای گذاشتند خصوصاً علمای جبل عامل، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

از سوی ديگر علامه مرجع سيد فضل الله تلاشهای جمهوری اسلامی ايران را برای احيای ميراث اسلامی و طرح انديشه علمای بزرگ در بين امت اسلامی و خصوصاً آنهايی که جايگاه مهمی در روند علمی اسلامی داشتند و نيز تحکيم وحدت اسلامی از طريق پژوهشهای فقهی وعلمی پيشرو مورد ستايش قرار داد.

معظم له تأکيد داشت که علاوه بر اين تلاشها بايد برای تصحيح روايات و ريشه دار کردن آنان نيز کوشيد. برای اين منظور بايد کميته هايی را تشکيل داد تا اين که با عقلانيت جديد و تکيه بر روشهای نوين تحليل و بررسی متون و تأمل در ابعاد تاريخی و شرايط محيطي، ميراث اسلامی را مورد تحقيق و بررسی قرار دهند.

ايشان اظهار داشتند: مؤسسات و نهادهای علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ايران وارد نبرد فرهنگی و علمی شده اند اما در عين حال برای مقابله با قدرتهای استکباري، نبردهای سياسی و رسانه ای خود را از پی گرفته اند. به نحوی که حمايت از جنبشهای مقاومت و آزادی بخشی را بخشی از رسالت اسلامی و علمی و فرهنگی خود می دانند که جنبشهای اسلامی بايد بدان توجه داشته باشند و از آن استفاده نمايند و سعی کنند که در کار فعاليتهای جهادی و سياسي، بر حرکت فرهنگی نيز تأکيد بورزند.

ايشان تأکيد داشتند که نبرد اساسی با دشمنان امت اسلامی نبرد علمی و فرهنگی است و لازم است که در کنار توجه به جبهه های نظامي، مراکز پژوهشی و تحقيقاتی تخصصی هم مورد توجه قرار گيرد. چرا که ما بايد کاملاً برای ميدانهای فرهنگی و علمی آماده باشيم. زيرا در اين عرصه ها نبرد با تحولاتی که هميشه صورت می گيرد، هم چنان باز و پا برجا می باشد.

دفتر علامه مرجع آيت الله العظمی سيد محمد حسين فضل الله

بيروت؛ 16 محرم 1430 هـ برابر با 13/1/2009م