فعاليتهاي بعثه معظم له در مدينه منوره

هر ساله مسلمانان جهان براي به جاي آوردن حج و زيارت رسول گرامي اسلام (ص) عازم سرزمين حرمين شريفين مي شوند و در مدينه منوره خاستگاه اولين دولت اسلامي را مشاهده مي نمايند.

در اين سرزمين پاک مسلمانان پيش از رفتن به سوي مکه براي اداي مناسک حج، به محضر رسول خدا(ص) شرفياب مي شوند تا در اين فرصت بتوانند در باره قضاياي مهم جهان اسلام و چالشهايي که متوجه جهان اسلام است و امور عمومي مسلمانان با يکديگر تبادل نظر کنند. چرا که پيامبر گرامي اسلام مي فرمايد: "هر کس صبح نمايد و به امور مسلمانان توجه نداشته باشد مسلمان نيست." علامه مرجع آيت الله العظمي سيد محمد حسين فضل الله نيز همواره تأکيد داشته اند که حج بايد به شکل يک کنگره جهاني درآيد که مسلمانان را گرد هم آورده و در برابر چالشهايي که دشمنان عليه آنان دامن مي زنند متحد گرداند.

به مانند هر سال وقتي بعثه علامه مرجع آيت الله العظمي سيد محمد حسين فضل الله به مدينه منوره رسيد، فعاليتهاي خود را آغاز نمود و پذيراي جمع زيادي از مسلمانان و بعثه هاي حج کشورهاي اسلامي و عربي و نيز استراليا و کاندا و آمريکا و سوئد و نروژ و آلمان و بعضي ديگر از کشورهاي اروپايي گرديد.

همچنين بعثه هاي حج کشورهاي عراق و کويت و لبنان و بحرين از مقر اين بعثه ديدار به عمل آوردند. بعثه علامه مرجع آيت الله العظمي سيد محمد حسين فضل الله هيأتي از بعثه حزب الله را به رياست شيخ محمد يزبک و شيخ عبدالکريم عبيد و حاج علي عمار نماينده پارلمان و تعدادي ديگر از مسؤولان بعثه حزب الله مي شد مورد استقبال قرار داد. در اين ديدار مسائل عمومي جهان اسلام مورد بحث و بررسي قرار گرفت و تأکيد گرديد که موسم حج فرصتي براي وحدت و نزديکي مسلمانان و برداشتن حساسيتهايي است که دشمنان سعي دارند در صفوف امت اسلامي گسترش دهند.

همين طور هيأتي از بعثه مرجع ديني آيت الله العظمي سيد صادق روحاني شامل شامل سيد حسيني يزدي و شيخ يعقوب حقيقت و تعدادي ديگر از علما مي شد از بعثه معظم له ديدار کردند. نيز شخصيتهايي چون شيخ صالح الجدعان و حاج ناصر الخلصان و سيد حسن النوري و سيد ابوحيدر الميالي نيز از محل بعثه علامه مرجع سيد فضل الله ديدار نمودند.

از سوي ديگر هيأتي از بعثه علامه مرجع شامل سيد علي فضل الله رئيس بعثه و تعدادي از علما به ديدار شيخ محمد علي العمري از علماي بارز مدينه منوره رفت و ضمن اطمينان از سلامتي ايشان سلامهاي گرم علامه مرجع را به ايشان ابلاغ نمود. همين طور هيأتي ديگر از بعثه معظم له از مقر بعثه عراق ديدار نمود. در اين ديدار که شيخ محمد تقي المولي رئيس بعثه و شيخ المقدادي و سيد علي الميالي و ساير اعضاي بعثه از هيأت استقبال نمودند. در اين ديدار تعدادي از مهمترين قضاياي اسلامي و خصوصاً مسائل عراق مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

از سوي ديگر علامه مرجع آيت الله العظمي سيد محمد حسين فضل الله نيز در روز دوم ذي الحجة الحرام به همراه تعدادي از حجاج و رؤساي کاروانها و حجاجي از کشورهاي غربي براي انجام مناسک حج لبنان را به قصد عربستان سعودي ترک نمودند.

دفتر علامه مرجع آيت الله العظمي سيد محمد حسين فضل الله

بيروت؛ 2 ذي الحجة 1429هـ