مؤسسه حلف چارچوبی برای یاری مظلومان و مقابله با طایفه‌گرایی و صهیونیسم

بعد از ظهر روز جمعه، مؤسسه حلف اعلام موجودیت کرد. این مؤسسه با مشارکت تعدادی از شخصیت‌های عربی و اسلامی از کشورهای لبنان، عربستان سعودی، مصر، کویت، اردن، فلسطین، عمان و سوریه تشکیل شده است.

مؤسسه حلفچارچوبی برای یاری مظلومان و مقابله با طایفه‌گرایی و صهیونیسم

 

بعد از ظهر روز جمعه، مؤسسه حلف اعلام موجودیت کرد. این مؤسسه با مشارکت تعدادی از شخصیت‌های عربی و اسلامی از کشورهای لبنان، عربستان سعودی، مصر، کویت، اردن، فلسطین، عمان و سوریه تشکیل شده است.

این شخصیت‌ها که از میان اعضای پارلمان، نهادهای غیردولتی، مراکز دینی و فرهنگی هستند، سعی در ایجاد گفتمانی دارند که همه طوایف، مذاهب و نژادهای امت اسلامی را در جبهه مقابله با صهیونیسم، طایفه‌گرایی، نژادپرستی، فرقه‌گرایی و تبعیض علیه زنان گرد هم آورد.

در بیانیه تأسیسی مؤسسه حلف چنین آمده است:

نشست تأسیسی مؤسسه حلف با حضور جمعی از شخصیت‌ها و جوانان کشورهای اسلامی برگزار گردید. حاضران در این نشست تأسیس مؤسسه‌ای را اعلام کردند که اساس آن را یاری مظلوم و تأکید بر مشترکات و ارزش‌ها تشکیل می‌دهد. آن هم در منطقه‌ای که آکنده از اختلاف و درگیری‌های داخلی شده است.

در شش سال گذشته، خیزش‌ها، انقلاب‌ها و انتفاضه‌های گوناگونی اتفاق افتاد و مردم و به ویژه جوانان بسیاری را به خود جذب نمود. همه گمان می‌کردند که منطقه شرایط بهتری را تجربه خواهد کرد و وضعیت شهروندان بدون توجه به نوع وابستگی‌شان بهبود خواهد یافت. ولی بعد از مدتی انقلاب‌ها و حرکت‌هایی که به دست جوانان وفادار به میهن به وجود آمد، به جنگ داخلی و ضدیت با دیگران تبدیل گردید که استبداد از آن بهره برداری می‌کند. به جای جنگ با دشمن صهیونیستی که دشمن واقعی ماست، جنگ میان برادران و همسایگان در گرفته است تا از اشغال فلسطین باز بمانند و بر محاصره دیرپای غزه چشم پوشی کنند.

در حالی که گفته می‌شود رژیم صهیونیستی مانع رشد و توسعه کشورهای منطقه است، نظام استبدادی جهان برادران و همسایگان را دشمن معرفی می‌کنند. می‌بینیم که روابط با صهیونیست‌ها هر روز بهبود می‌یابد. رژیم صهیونیستی پیش از این از متحد استبداد بود و اکنون به متحد برخی مخالفان تبدیل شده است.

در شرایطی که طایفه‌گرایی به شدت جریان دارد، باید شعار مبارزه با طایفه‌گرایی را مطرح کرد تا همگان بدانند که ملاک ارزیابی ما اعمال است نه شعارها. باید ارزش‌ها و اخلاق را ملاک ارزیابی قرار دهیم.

مؤسسه حلف سعی دارد که به تریبون منحصر به فردی برای منطقه تبدیل شود تا اندیشمندان در همبستگی با انسان‌هایی که با داشتن مذاهب، ادیان و وابستگی‌های متفاوت، در معرض کشتار، شکنجه، آزار، گرسنگی، تحریم، انفجار یا سلب حقوق قرار دارند، اعلام موضع کنند.

بعضی از کسانی که در این جمع حضور دارند، مواضع سیاسی متفاوتی دارد و البته اختلاف یکی از سنت‌های زندگی است؛ اما باید توجه داشت که این نهاد، یک نهاد سیاسی نیست و نقش‌ها دولت‌ها را ایفا نخواهد کرد. ولی پذیرفتنی نیست که در میان ما کسانی باشند که از ظلم و ستم و کشتن انسان‌های بی‌گناه چشم پوشی نمایند.

مؤسسه حلف سعی می‌کند که تریبونی منطقه‌ای برای فعالین جوامع و نهادهای مدنی و همه کسانی باشد که به اهداف آن باور دارند. این مؤسسه می‌خواهد که برای مقابله با چالش‌های اساسی چون صهیونیسم، طایفه‌گرایی، نژادپرستی و تبعیض علیه زنان به نشر آگاهی در میان جوامع بپردازد و قوانین لازم را تصویب نماید.

زمینه‌های فعالیت مؤسسه عبارت‌اند از:

1- تبادل اطلاعات و دانش انسانی، اجتماعی، هنری و فرهنگی در منطقه.

2- تبادلات فرهنگی میان دولت‌های اسلامی و عربی.

3- احیای میراث فرهنگی انسانی، فکری و هنری.

4- ترجمه معارف از زبان‌های دیگر به زبان عربی.

5- برگزاری برنامه‌های آموزشی برای مقابله با طایفه‌گرایی، فرقه‌گرایی، صهیونیسم و تبعیض علیه زنان.

6- برگزاری نشست‌ها و تجمعات برای تحقق اهداف مؤسسه.

7- تهیه و تدوین اقلام فرهنگی از قبیل کتاب، نشریه و تولیدات الکترونی.

8- مشارکت با نهادها، مراکز و سازمان‌های مدنی دیگر.

9- انجام تحقیقات و پژوهش در عرصه‌های گوناگون مورد نظر مؤسسه.

امضا کنندگان:

سيد علي فضل الله (لبنان)، د.عبدالمنعم أبوالفتوح (مصر)، عبدالوهاب الوزان (الكويت)، د.الطيب تيزيني (سوريا)، معن بشور (لبنان)، فيصل جلول (لبنان)، د.هاتون الفاسي (السعودية)، د.عصام نعمان (لبنان)، د.شفيق الغبرة (فلسطين)، عبدالمجيد بيهم (لبنان)، هناء الحميدان (السعودية)، محمد أبوالغيط (مصر).