سخنرانی علامه سید علی فضل الله در نشست مجمع جهانی تقریب مذاهب

ایشان در سخنان خود، نقش تقریب را در مقابله با طرح‌های فتنه افکنانه کسانی که سعی دارند ثروت‌ها و آینده کشورهای ما را به یغما ببرند، مهم دانست. ایشان خواستار ارزیابی این تجربه و رساندن اندیشه‌های تقریبی به همه گروه‌های جامعه شدند.

سخنرانی علامه سید علی فضل الله

در نشست شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در بیروت

 

علامه سید علی فضل الله طی سخنانی در نشست شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که در روز پنجشنبه 14 آبان ماه 1394 هـ در بیروت برگزار گردید، روند تقریب میان مذاهب اسلامی را مثبت ارزیابی نمود. ایشان در سخنان خود، نقش تقریب را در مقابله با طرح‌های فتنه افکنانه کسانی که سعی دارند ثروت‌ها و آینده کشورهای ما را به یغما ببرند، مهم دانست. ایشان خواستار ارزیابی این تجربه و رساندن اندیشه‌های تقریبی به همه گروه‌های جامعه شدند.

ایشان تأکید داشت: ضروری است که نقاط مشترک میان شیعه و سنی برجسته شود و سیاست رویکرد مذاهب به سوی دیگر تثبیت گردد. ایشان ضمن تقدیر از همه نشست‌ها و شخصیت‌های وحدت‌گرا، از آنان خواستند که به میدان عمل وارد شوند و به ایستادگی در برابر دعوتگران به فتنه و منطق تکفیری که بر سینه امت اسلامی سنگینی می‌کنند، بسنده ننمایند.

ایشان در سخنان خود تأکید داشتند: باید شاخصه‌های اسلامی و علمی برای تقریبی بودن یک عالم مسلمان تعیین و تعریف شود تا عنوان تقریبی به کسانی داده نشود که در مقام عمل، محتوای فکری تقریب را قبول ندارند. تنها در این صورت خواهیم توانست اعتماد از دست رفته مردم به طرح‌های وحدتی و فعالان عرصه آن را زنده کنیم.

ایشان اظهار داشتند: خطرناک‌ترین چیزی که امروز امت اسلامی با آن روبرو است، رشد خطر تکفیری است. ولی ما برای ارائه تعریف دقیق علمی و اسلامی از تکفیر کاری جدی نکرده‌ایم تا چه رسد به این که در باب علل گسترش منطق تکفیر بررسی‌های جدی صورت داده باشیم. پیش از این خطر تکفیر پدیده‌ای حاشیه‌ای به شمار می‌رفت، اما امروز رشد کرده و قوی شده است. نقش علما و اندیشمندان از همین جا ناشی می‌شود.

ایشان هشدار دادند: فتنه افروزان هر روز، چیزهای تازه‌ای را مطرح می‌کنند که بر عمق و شدت این درگیری می‌افزاید. از این رو لازم است که پیگیری‌های رسانه‌ای مداوم برای رصد، پاسخگویی و روشن کردن این جزئیات صورت بگیرد. باید گفتمان رسانه‌ای فرهنگی دینی حساب شده‌ای شکل بگیرد تا با استفاده از ابزارها و روش‌های رسانه‌ای مناسب، تغییر مثبتی را در فرهنگ تعصب‌آلود کنونی ایجاد کند.

ایشان تأکید داشتند: حرکت‌های وحدت طلبانه باید به میدان واقعیت پا بگذارد و به نشست‌ها و اجلاس‌ها محدود نماند. این نشست‌ها و اجلاس‌ها به مجرد این که شرکت کنندگان پراکنده شوند، کارایی خود را از دست می‌دهند. حرکت وحدت‌ طلبانه باید در مساجد، دانشگاه‌ها، اتحادیه‌ها، مدارس، بازار و کلیه میدان‌هایی که مردم با مذاهب گوناگون خود، در آن فعالیت دارند، به راه بیفتد.

ایشان در پایان سخنان خود از مراجع دینی سنی و شیعه خواستند که به مسئولیت خود عمل کنند و جلوی سوء استفاده از گفتمان‌های دینی در بازی‌های سیاسی را بگیرند؛ چون برای همه روشن شده است حوادثی که در بسیاری از کشورها جریان دارد، درگیری سیاسی است، نه مذهبی و دینی.

دفتر رسانه‌ای علامه سید علی فضل الله

بیروت؛ 23 محرم 1437 هـ برابر با 5 نوامبر 2015 م