مصاحبه خبرگزاری تسنیم با علامه سید علی فضل الله

به مناسبت روز جهانی قدس، خبرگزاری تسنیم به سراغ علامه سید علی فضل الله رفت تا درباره قضیه قدس و نحوه استفاده از آن در راستای تأمین منافع مسلمانان با ایشان به گفتگو بنشیند.

مصاحبه خبرگزاری تسنیم با علامه سید علی فضل الله

درباره روز جهانی قدس

 

در هیاهوی ناامنی‌ها در کشورهای عربی و درگیری‌هایی که از یک کشور به کشور دیگر منتقل می‌شوند، قضیه قدسدر حال از بین رفتن است. مسلمانان نیز با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند و این امر باعث شده است که از مسئله اساسی خود فاصله بگیرند. از غرق شدن جهان اسلام در فتنه‌های مذهبی و طایفه‌ای و درگیری‌های بی‌پایان، تنها دشمن است که سود می‌برد.

به مناسبت روز جهانی قدس، خبرگزاری تسنیم به سراغ علامه سید علی فضل الله رفت تا درباره قضیه قدس و نحوه استفاده از آن در راستای تأمین منافع مسلمانان با ایشان به گفتگو بنشیند.

 

قدس تحت الشعاع درگیری‌های عربی قرار گرفته است

آیا درست است، با سرگرم شدن ملت‌های عربی به درگیری‌های داخلی، قضیه قدس، لقب خود به عنوان قضیه اصلی و مرکزی را از دست داده است؟

کشمکش‌ها و درگیری‌ها میان پیروان یک دین و یک امت، به طور مستقیم و غیرمستقیم قضیه قدس و جایگاه آن را تحت تأثیر قرار داده است تا جایی که دیگر امروز مانند سال‌های نخستی که امام خمینی(ره) روز جهانی قدس را اعلام کردند، شاهد توجه فراوان به این روز جهانی نیستم. روز جهانی قدس روز نمادین بزرگی است که امام خمینی(ره) در نظر داشتند به عامل جمع کننده تمام مسلمانان جهان تبدیل شود تا در روند درگیری بین مسلمانان و عرب‌ها با صهیونیست‌های غاصب، قدس اولویت نخست را به خود اختصاص دهد.

اما متأسفانه روز جهانی قدس به میزان زیادی تحت تأثیر کشمکش‌های عربی- عربی و عربی- اسلامی قرار گرفته است. ولی امیدواریم این وضعیت گذرا باشد نه همیشگی. به ویژه پس از اینکه دلایل این کشمکش‌ها از بین رفته است.

 

آیا روحانیون و علمای جهان اسلام در زمینه آگاهی بخشی به ملت‌های عرب و لزوم حفظ جهت‌گیری به سمت قدس و فلسطین، به بهترین شکل ایفای نقش می‌کنند؟

بی‌تردید بسیاری از روحانیون در خصوص قدس و بیان اهمیت روز جهانی قدس برای مسلمانان جهان به وظیفه خود عمل می‌کنند، اما متأسفانه برخی نیز در مقابل به مسائل کم‌اهمیت‌تری سرگرم شده و غرق درگیری‌های عربی شده‌اند و قضیه قدس دیگر مانند قبل برایشان حائز اهمیت نیست.

امیدواریم دلایلی که مانع شده است تا علمای اسلام به روز جهانی قدس کم توجه شوند، از بین برود؛ زیرا این روز برای امت مسلمان روز مقدسی است.

 

بهره گیری از روز قدس

چگونه باید از احیای روز قدس توسط ملل اسلامی و عربی که امام خمینی(ره) آن را روز جهانی اعلام کرده است، در راستای خدمت به قضیه فلسطین، بهره گرفت؟

اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس از سوی امام خمینی(ره) موجب توجه امت مسلمان به این روز شد؛ چرا که روز جهانی قدس فرصت مغتنمی برای جلب نگاه‌ها به سوی مهم‌ترین قضیه مسلمانان به شمار می‌آید؛ اما در عین حال، باید توجه داشت که این قضیه در حال کم‌رنگ شدن است؛ چون بسیاری از نسل‌های جدید و جوان که پس از نام‌گذاری روز جهانی قدس از سوی امام خمینی(ره) متولد شده‌اند، به دنبال درک اهمیت این روز، دلیل رمزی بودن آن و نیز ارتباط آن با قضیه اصلی مسلمانان و نیز آینده، عزت و وحدت امت اسلامی هستند، ولی کسی را نمی‌یابند که در این خصوص به آنان توضیح دهد.

ما تأکید می‌کنیم که باید از همه نیروها و جریان‌ها، از جمله دولت‌های اسلامی و عربی دعوت شود که این روز را گرامی بدارند؛ چون این روز به مردم یادآوری می‌کند که آنان یک قضیه اساسی و مرکزی دارند و به هیچ وجه نباید آن را فراموش کنند؛ چون اگر چنین شود، آنان جهت‌گیری صحیح خود را از دست می‌دهند.

بی‌تردید برگزاری جشن‌ها و سخنرانی‌ها در راستای بزرگداشت روز قدس، اقدامی ضروری است؛ زیرا با این کار شعله قدس همچنان فروزان می‌ماند و علاوه بر این می‌تواند باعث آگاهی بخشیدن به نسل‌های آینده درباره قضیه مقدس مسلمانان شود.

 

قدس مسئله اول و آخر ماست

با توجه به تحولات جاری در جهان عرب و اسلام و تلاش برای به حاشیه راندن قضیه فلسطین، به نظر شما شعار جدید مردم در روز قدس چه چیزی باید باشد؟

در حال حاضر با استفاده از طرح مسائل حاشیه‌ای و تغییر دادن اولویت‌ها و دشمنی‌ها، تلاش‌های پیگیری جریان دارد تا توجه ملت‌ها از این قضیه اساسی گرفته شود. به‌ گونه‌ای که هر کشوری به مسائل خاص خود مشغول شود و قدس اولویت خود را از دست بدهد؛ اما مهم‌تر این که تلاش‌هایی در جریان است تا قضیه قدس به حاشیه رانده شود. این مسئله باعث می‌شود که اولویت به سمت دشمنی‌های داخلی سوق پیدا کند و نگاه ملت‌ها از دشمن اصلی منحرف شود. حال آن که لازم است نگاه‌ها همواره باید سوی جنایت‌ها و سلطه‌جویی‌های دشمن باشد.

اما ما کاملاً اطمینان داریم که قدس در باور و صدر توجهات ملت‌های عربی و اسلامی باقی خواهد ماند؛ زیرا دست کشیدن از قدس، دست کشیدن از قضیه محوری امت اسلامی است و این برای مسلمانان شرافتمند رضایت بخش و قابل قبول نیست.

حرف ما این است که شعار «قدس مسئله اول و آخر ماست» باید باقی بماند. باید ملت‌های اسلامی و عربی را نسبت به این شعار آگاه کرد؛ زیرا فقط قدس است که نگاه و توجه امت اسلامی را به سمت دشمن واقعی برمی‌گرداند.

دفتر رسانه‌ای علامه سید علی فضل الله

بیروت؛ 23 رمضان 1436 هـ برابر با ١٠/٧/٢٠١٥ م