دیدارها و فعّالیت‌های بعثه

هم چنان که قافله‌های حاجیان عازم سرزمین وحی می‌شوند تا منافع خودشان را شاهد باشند و طبق روش پدر پیامبران ابراهیم (ع) مناسک خود را به جای آورند تا حج، موسمی برای آگاهی و وحدت باشد که همه مسلمانان را حول محور خیر و هدایت و تقوا گردهم آورد و در فضایی که سرزمین وحی آمیخته با شمیم نبوّت و تاریخ درخشان اسلام بود، بعثه علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله فعّالیت‌های خود را در گرفتن ارتباط با حجاج سرزمین‌های گوناگون اسلامی از سرگرفت و نیز پذیرای هیأتهای مردمی و شخصیت‌های علمی گردید.

هم‌چنین مجموعه‌ای از علمای بعثه معظم له اقدام به دیدار از تعدادی از کاروانهای حج و شخصیت‌های مبرز علمی نمودند و در تعدادی از کنفرانسها و نشست‌های پیرامون مسائل و چالشهای دنیای اسلام مشارکت ورزیدند. قضایایی که در صدر توجهات علامه مرجع قرار دارند. معظم له همواره تأکید داشته‌اند که مسلمانان باید دائماً با یکدیگر ارتباط داشته باشند تا مسائل خود را مورد بررسی قرار دهند و برای مقابله با چالشهایی که از سوی دشمنان امت اسلامی متوجه اسلام هستند وحدت خویش را تحکیم و تقویت کنند. دشمنان امت اسلامی می‌کوشند که بذر فتنه بپاشند و اختلافات و فتنه‌ها را در بین مسلمانان گسترش دهند.

در چارچوب اندیشه‌های وحدت گرایانه سیّد، هیأتی از جانبه بعثه در کنفرانس تقریب و وحدت اسلامی که از سوی بعثه حج جمهوری اسلامی ایران تشکیل گردید شرکت نمود. در این کنفرانس علامه مرجع به عنوان یکی از برجسته‌ترین دعوت گران به وحدت اسلامی مطرح گردید.

شیخ حسین الخشن در یکی از برنامه‌های این کنفرانس تأکید داشت که کنفرانسهای مربوط به مسأله تقریب و وحدت باید از زبان مجامله دور گردد تا این نشست‌ها به محلی برای اعلام نظرات صریح مسلمانان تبدیل گردد تا مسلمانان به بررسی مسائل خاص خود بپردازند و یکی از این امور بررسی موانع وحدت است که سدهای روانی بین مسلمانان را به وجود آورده است.

ایشان خاطر نشان ساختند: موانع تاریخی و سیاسی و فکری گوناگونی در این زمینه وجود دارد که مهمترین آنها مبتنی ساختن فکر و فقه و علم کلام اسلامی بر منطق فرقه ناجیه است که جلوی گردهم آمدن مسلمانان را می‌گیرد. این مفهوم باید به صورت کامل مورد نقد قرار گیرد.

سخنان ایشان پیامدهای خوبی در کنفرانس داشت. همین طور هیأت دیگری از بعثه علامه مرجع در دومین کنفرانس سالانه وحدت اسلامی و ملی که از سوی بعثه حج عراق بدان دعوت شد شرکت نمود. در این کنفرانس که «برای عراق یکپارچه» نام داشت، روی موضوع حفظ وحدت و موجودیت عراق که از سوی اشغالگران و تکفیری‌ها با چالشهایی رو به رو شده است تأکید گردید. دعوت همیشگی سید مرجع به تحکیم وحدت صف عراقی‌ها برای مقابله با این چالشهای سرنوشت ساز بوده است.

از سوی دیگر هیأتی از بعثه معظم له به دیدار حضرت آیت الله شیخ محمد باقر ناصری شتافت و بهترین درودها و تقدیرهای سید از نقش ایشان در تحکیم صفوف عراقی‌ها را به ایشان ابلاغ نمود. در این دیدار امور عراق و مسائل دنیای اسلام مورد بحث و بررسی قرار گرفت. چرا که امروزه مردم عراق از موجهای خشونت تکفیری که دامنگیر شهروندان بی‌گناه شده و هر روزه دهها قربانی را از آنها می‌گیرد در رنج قرار دارد که آخرین این مصایب انفجارهای العماره و بغداد بود. در ادامه ارتباط گیری با حجاج و فعّالیت‌های تبلیغی، هیأتهایی از بعثه از کاروان‌های حج سعودی، بحرین، امارات، کانادا و لبنان در قالب برنامه‌هایی روزانه دیدار نمود و اعضای هیأت در جمع حاجیان سخنرانی نمودند و به سؤالهای فقهی و عمومی مطرح شده از سوی حاجیان پاسخ گفتند.