مراسم چهارمین سالگرد رحلت علامه مرجع در قم

به مناسبت چهارمین سالگرد رحلت فقیه مجاهد، مفسر کبیر قرآن و اندیشمند بزرگ اسلامی علامه مرجع سید محمدحسین فضل الله، پنجشنبه 12 تیرماه 1393 مجلس بزرگداشتی با حضور علاقه‌مندان آن فقید راحل از کشورهای مختلف اسلامی از جمله عراق، لبنان، ایران، افغانستان، بحرین، تاجیکستان و بنگلادش برگزار شد.

"روشنای محبت و خرد"

مراسم چهارمین سالگرد رحلت علامه مرجع سید محمدحسین فضل الله در قم

 

به مناسبت چهارمین سالگرد رحلت فقیه مجاهد، مفسر کبیر قرآن و اندیشمند بزرگ اسلامی علامه مرجع سید محمدحسین فضل الله، پنجشنبه 12 تیرماه 1393 مجلس بزرگداشتی با حضور علاقه‌مندان آن فقید راحل از کشورهای مختلف اسلامی از جمله عراق، لبنان، ایران، افغانستان، بحرین، تاجیکستان و بنگلادش برگزار شد. این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد. سپس حجة الاسلام والمسلمین سید احمد موسوی به ایراد سخن پرداخت.

در بخشی از سخنان ایشان آمده است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

امام علی(ع) در فرمایشی به کمیل بن زیاد می‌فرماید: «الناسُ ثلاثُ عالمٌ ربانی و متعلمٌ علی سبیلِ النجاةِ و هَمجٌ رعاعٌ؛ مردم سه دسته‌اند: عالم ربانی و دانشجوی راه نجات و  مگسان کوچک و ناتوان.» مرجع مقدس ما نیز از جمله عالمان ربانی بود که تمام زندگی خود را در راه هدایت وقف کرد.

مرجع راحل ما در نجف اشرف به دنیا آمد و در حوزه هزار ساله آن آغاز به تحصیل کرد. بعد از این که مقدمات را فراگرفت با تکمیل سطوح، وارد درس‌های عالی حوزه یعنی خارج فقه و اصول شد و به نمونه‌ای از طلبه کوشا در درس و مشغول به آموختن دانش تبدیل شد.

او عرصه‌های ادبی و فکری نجف اشرف را به خوبی درک کرد و این امر، تأثیر شگرفی روی شخصیت او به جای گذاشت. می‌گفت که شخصیت من در عراق و به ویژه در نجف شکل گرفت. او نیز به نوبه خود، فضای فکر و مبارزاتی نجف را از شخصیت خود متأثر کرد. زمانی که نجف را به قصد لبنان ترک کرد، شهید سعید سید محمدباقر صدر در باره او فرمود: هر کسی که از نجف رفت، زیان دید، مگر سید محمد حسین فضل الله که وقتی از نجف رفت، این نجف بود که زیان کرد.

او در لبنان با تدریس در حوزه‌های علمیه، نگارش کتاب و مقالات فراوان، اقامه نماز جمعه، سخنرانی، موعظه، اقامه نماز جماعت و حضور فعال در عرصه‌های سیاسی رسالت دینی خود را کامل کرد. او عالمی ربانی بود که در متن جامعه حضور داشت و نسلی مسلمان و فرهیخته را تربیت کرد که بعدها هسته‌های مقاومت اسلامی را تشکیل دادند و توانستند اشغالگران اسرائیلی را از لبنان بیرون برانند.

اما سید ما، در معرض ناجوانمردانه‌ترین حملات قرار گرفت. ولی او با روحیه‌ای اسلامی و احساس مسئولیتی والا با این حملات ناجوانمردانه مقابله کرد. خیلی‌ها کوشیدند که با سوء استفاده از فضای موجود، میان او و جمهوری اسلامی فاصله بیندازند. اما او هیچ‌گاه از دفاع و حمایت از جمهوری اسلامی دست نکشید و هیچ از یک خطبه‌های نماز جمعه او از پشتیبانی ایران و رهبری حکیمانه آن خالی نشد.

شخصیت بزرگ او آکنده از التزام، تقید و احترام به وقت گران‌بها بود که یک لحظه از لحظات آن را برای خدمت به اسلام و مسلمین از دست نداد. او پیوندی عمیق با اهل‌بیت(ع) داشت و اعتقاد داشت که مناسبت‌های مربوط به اهل‌بیت(ع) باید مجالی برای ارتباط یافتن با دین و ارزش‌های دینی باشد.

دفتر مؤسسه علامه مرجع سید محمد حسین فضل الله(ره)

قم؛ 12 تیرماه 1393هـ