سخنرانی علامه سید علی فضل الله در مراسم عاشورای حسینی ۱۴۳۵هـ

به مناسبت عاشورای حسینی مراسم باشکوهی با حضور خیل عظیم عزاداران حسینی و شخصیت‌های سیاسی و دینی و اجتماعی در مسجد امامین حسنین(ع) ضاحیه بیروت برگزار گردید.

سخنرانی علامه سید علی فضل اللهدر مراسم عاشورای حسینی ۱۴۳۵هـ<o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

به مناسبت عاشورای حسینی مراسم باشکوهی با حضور خیل عظیم عزاداران حسینی و شخصیت‌های سیاسی و دینی و اجتماعی در مسجد امامین حسنین(ع) ضاحیه بیروت برگزار گردید. پس از ذکر مصیبت حسینی، حضرت حجة الاسلام والمسلمین علامه سید علی فضل الله به سخنرانی پرداخت. در بخشی از سخنان ایشان آمده است: <o:p></o:p>

این اشک‌های پاک که از دل‌های سرشار از عشق حسین(ع) و اهل بیت و خانواده او سرچشمه می‌گیرند، آنهایی که خون قلب و جان‌های خود را برای زنده ماندن اسلام، برای امر به معروف و نهی از منکر، برای اصلاح امت پیامبر خدا و برای اینکه انسان دردمند و رنجور و مظلوم نماند، فدا کردند، بر شما گوارا باد. این اشک‌ها، اشک‌های ضعیفان و شکست خوردگان نیست، این اشک‌ها، اشک‌هایی هستند که نبض عزت و بالندگی دارند. این اشک‌ها فرو می‌ریزند و همراه آن، مشت‌های گره کرده و مواضع عزتمندانه سربلند می‌کنند که در برابر مستکبران و اشغالگران و فاسدان فریاد می‌زنند: «لا والله لا أعطیهم بیدی اعطاء الذلیل و لا أقر لکم اقرار العبید.»؛ «هیهات منا الذلة یأبی الله ذلک و رسوله والمؤمنون.» این اشک‌ها، اشک‌های آگاهانه‌ای هستند که همه دشمنان خود را اعم از مستکبران و حمله کنندگان و اشغالگران، به خوبی می‌شناسند. <o:p></o:p>

عزیزان! ما امروز با حضور خود در مجالس عاشورایی تأکید می‌کنیم: به رغم اینکه می‌دانیم این موضع گیری همانگونه که برای حسین و همراهان او هزینه‌های سنگینی در برداشت، برای ما نیز خون دادن و قربانی شدن و محاصره سیاسی و اقتصادی و امنیتی در پی دارد، ما به صورت کامل، بدون اینکه تردید داشته باشیم، هوادار منطق حسین و یاران و خانواده او هستیم و این چیز‌ها تغییری در قاموس ما ایجاد نخواهد کرد. <o:p></o:p>

خواهران و برادران! آنچه در کربلا روی داد، به آن اندازه که نبرد میان دو منطق و دو روش بود که همچنان در عرصه زندگی با یکدیگر درگیر هستند، نبرد میان دو لشکر نبود که اتفاق افتاده و تمام شده باشد. زیرا کسانی که در برابر حسین(ع) ایستادند، به بیان خودشان منطقشان دنیا دوستی بود و به خاطر همین دنیا بود که ارزش‌ها و اصول خود را فروختند. منطقشان منطق بزدلان بود. منطق سنگدلانی بود که برای «پیش امیر برای من گواهی دهید...» مقدس‌ترین مقدسات را زیرپا گذاشتند. در برابر این‌ها، منطق امام حسین(ع) و یاران و خانواده او، منطق آگاهی، منطق اصلاح، منطق امر به معروف و نهی از منکر، منطق گفتگو و سخنان نیک و منطق فداکاران و غیور مردانی بود که می‌گویند: «أَلا تَرَوْنَ أَنَّ الْحَقَّ لا یُعْمَلُ بِهِ وَ أَنَّ الْباطِلَ لا یُتَناهی عَنْهُ»؛ منطق «إِنّی لا أَرَی الْمَوْتَ إِلاّ سَعادَةً وَ لاَ الْحَیاةَ مَعَ الظّالِمینَ إِلاّ بَرَمًا»، منطق «هوّن مانزل بی‌أنه بعین الله» و منطق قرآن و پیامبر خدا بود. <o:p></o:p>

ای عزاداران! قیام عاشورا جدای از حرکت پیامبر اسلام نبود. بلکه تداوم حرکت و شعار‌ها و روش‌های حرکت پیامبر خدا بود. قیام عاشورا تثبیت دعوت و احیای دستاوردهای پیامبر خدا بود. از این رو وقتی که امام حسین(ع) می‌فرماید: «مَنْ رَأى منکم سُلْطاناً جائِراً مُسْتَحِلا لِحُرُمِ الله ناکِثاً لِعَهْدِالله، مُخالِفاً لِسُنةِ رَسُولِ اللهِ یَعْمَلُ فِى عِبادِاللهِ بِالِاثْمِ وَ الْعُدْوانِ فَلَمْ یُغَیِّر عَلَیْهِ بِفِعْل وَ لاقَوْل کانَ حَقَّاً عَلَى اللهِ اَنْ یُدْخِلَهُ مُدْخَلَهُ.»، «إِنّى لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلا بَطَرًا وَلا مُفْسِدًا وَلا ظالِمًا وَإِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فى أُمَّةِ جَدّى، أُریدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهى عَنِ الْمُنْکَرِ». <o:p></o:p>

از این رو می‌گوییم که خاستگاه‌ها و اهداف و پویایی عاشورا، اسلامی است و لازم است که احیای آن نیز اسلامی باشد. روش‌های احیای عاشورا باید با احکام اسلامی همخوانی و هماهنگی داشته باشد و باعث گسترش اسلام شود. روش‌های احیای عاشورا باید پاک باشند و از حسین(ع) و یاران ایشان الهام بگیرند و بیانگر [راه و هدف] آن‌ها باشند. ما عقیده داریم روش‌هایی مانند قمه زنی و زنجیر زنی که باعث اذیت بدن می‌شوند و مخالف احکام اسلامی هستند، به سیمای [نورانی] عاشورا آسیب می‌زنند. مراسم بزرگداشت عاشورا باید به گونه‌ای باشد که همه مسلمانان و همه انسان‌هایی که می‌خواهند با عزت و کرامت زندگی کنند، در آن حضور داشته باشند. <o:p></o:p>

از این رو بار دیگر از همه مسلمانان می‌خواهیم که در احیای عاشورا حضور داشته باشند. به رغم اهمیت حضور مسلمانان در بزرگداشت عاشورا، نباید به مشارکت بسنده کنند بلکه باید با تربیت نسل‌های مسلمان بر اساس شعار‌ها و روحیات و اهداف و بالندگی عاشورا، در احیای [واقعی] عاشورا بکوشیم. نباید فقط برخی از مسلمانان از عاشورا بهره ببرند. باید شعارهای عاشورا را در عرصه واقعیت عمق ببخشیم. باید با همکاری همدیگر در اصلاح امت پیامبر خدا بکوشیم و همه باهم در برابر فساد و ظلم و طغیان، چه ستم‌های داخلی و چه ستم‌های جهانی بایستیم. باید در برابر کسانی که برای اندیشه و حضور اسلام ایجاد چالش می‌کنند و عزت و آزادی مسلمانان را با چالش مواجه می‌کنند، پیکر واحد باشیم. به همه مسلمانان عرض می‌کنیم که بیایید حول محور عاشورا متحد شویم،‌‌ همان طور که حول محور پیامبر خدا متحد شدیم. زیرا حسین از پیامبر و پیامبر از حسین است: «حسین منی و أنا من حسین أحب الله من أحب حسیناً». <o:p></o:p>

خواهران و برادران! در شرایطی که جامعه ما پُر از فساد و ستم می‌باشد، نباید عاشورا را در [دهلیز‌ها و پستوهای] تاریخ نگه داریم و با دست و زبان و قلب خود، برای مقابله با این وضعیت کاری انجام ندهیم و به فساد و ستم اجازه دهیم که با بهره برداری از سکوت و ترس و وابستگی ما، به جولان خود ادامه دهد. امکان ندارد کسی یاد حسین را گرامی بدارد، اما در عین حال به ظالم و مستکبر تکیه کند یا ظلم و طغیان و فساد را بپذیرد. حسین و یاران و خانواده او، عاشورای خود را رقم زدند. آن‌ها نمی‌خواهند که به گریستن برای آن‌ها و پوشیدن لباس سیاه به خاطر آن‌ها بسنده کنیم. بلکه باید با آن‌ها همراه شویم، در‌‌ همان جایی بایستیم که آن‌ها قرار داشتند و همراه حق علیه باطل ایستادگی کردند، باید همراه عدالت علیه ظلم باشیم، باید همراه اصلاح علیه فساد باشیم و باید همراه خداوند علیه شیطان‌های انس و جن باشیم. نباید بر خلاف اصول و ارزش‌های خود، با کسی مدارا کنیم. <o:p></o:p>

ای عزاداران! عاشورا در شرایطی به سراغمان آمده است که ما با مسائل بسیاری روبرو هستیم. مسأله اول که‌ ام المسائل است، قضیه فلسطین است. در شرایطی که گرامی داشت عاشورا جریان دارد، دشمن صهیونیستی به انسان، سنگ و مقدسات فلسطین تعدی می‌نماید. <o:p></o:p>

در سالروز عاشورا، چاره‌ای نداریم جز اینکه در کنار قضیه فلسطین باشیم. زیرا این قضیه، قضیه عزت و کرامت و حقوق سلب و مصادره شده انسان است. از این رو در کنار مردم مظلوم فلسطین هستیم و با همه ابزارهای مجاز، از آن‌ها حمایت می‌کنیم. نباید آن گونه که برخی‌ها می‌خواهند، این قضیه در کوران بحران‌ها و فتنه‌های موجود در دنیای اسلام و جهان عرب به دست فراموشی سپرده شود. باید همراه با همه نیروهای عربی و اسلامی که با اشغالگران صهیونیستی مبارزه می‌کنند، در عرصه‌های سیاسی و رسانه‌ای فعالیت کنیم و نشان دهیم مذاکراتی که میان دشمن و تشکیلات فلسطینی جریان دارد، فقط مصرف رسانه‌ای داشته و برای وقت کُشی است تا اینکه دشمن طرح‌های شهرکسازی و یهودی سازی قدس را به پایان ببرد. <o:p></o:p>

در سالروز عاشورا، بیایید همه اعم از مسؤولان و علما و فرهیختگان با یکدیگر متحد شویم و خواستار توقف خونریزی‌هایی شویم که در سوریه و عراق و مصر و یمن و لیبی و بحرین شاهد آن هستیم. این خونریزی‌ها قدرت دنیای عرب و جهان اسلام را فرسوده می‌کند. فتنه‌های طائفه‌ای و مذهبی و فتنه‌های موجود میان دولت‌های عربی و اسلامی، ناشی از فقدان زبان گفتگو و رشد منطق تکفیری و دیدگاه حذفی و نادانی و عقب ماندگی و عوض شدن دشمن می‌باشد. اکنون فلان مذهب و فلان طائفه و فلان کشور عربی و اسلامی و فلان جنبش مقاومت، به دشمن تبدیل شده است. در حالی که دشمن اصلی، رژیمی است که سرزمین و ثروت‌ها و مقدسات ما را در اختیار خود گرفته است. دشمنی که لازم است که از همه توانمندی‌های خود برای مقابله با آن استفاده کنیم. ما نیازمند عمق بخشیدن به زبان گفتگو و ارتباط و ایجاد پل‌های رابطه و درمان اختلافات با روحیه مدارا و گشایش هستیم. <o:p></o:p>

در این زمینه، امیدواریم که تمام فراخوان‌ها برای گفتگو، چه میان جامعه اسلامی و چه میان اسلام و مسیحیت، داخل کشورهای عربی و اسلامی و چه میان دولت‌های عربی و اسلامی و چه میان جهان اسلام و دنیای غرب، باعث درمان بسیاری از دردهای جامعه ما و سردن شدن بحران‌هایی شود که سنگ و انسان را به خود مشغول کرده است. ما خواستار تحکیم فرصت‌های موجود هستیم. زیرا بسیاری از دردهای ما، درمانی جز گفتگو ندارد. گفتگوهایی که اساس آن را «تا زمانی که امور مسلمانان به سامان است، من نیز در صلح و سازش هستم» تشکیل دهد. زیرا خشونت نتیجه‌ای جز خشونت ندارد و تنش دستاوردی جز تنش ندارد. هدف ما در این رابطه‌ها همین است. <o:p></o:p>

ما در لبنان نیز خواستار گفتگو هستیم. لبنانی که از بیشتر جاهای آن فتنه سر بر آورده است و نگرانی از انفجار‌ها هر آن افزایش می‌یابد. لبنانی که به خاطر چند دستگی‌های داخلی و منظم نبودن فعالیت نهاد‌ها، به علاوه تهدیدات دشمن صهیونیستی، از رویدادهای پیرامونی خود رنج می‌برد. این وضعیت ایجاب می‌کند که همه برای ایجاد فضای گفتگو و ارتباط سرعت عمل به خرج دهند و برای تشکیل دولتی فراگیر سریعاً تلاش کنند و برای محافظت از کشوری که در داخل آن مردم با مسائل معیشتی و امنیتی دست به گریبان هستند و در خارج آن نیز شرایطی نامساعدی آن را فراگرفته است، از اظهار نظرهای تنش آفرین و تشنج زا دست بردارند. <o:p></o:p>

ای عزاداران! در سالروز عاشورا، عاشورای قربانی شدن و فداکاری، ما نیازمند درس گرفتن از این ارزش هستیم تا تعصبات، خودخواهی‌ها، منافع طائفه‌ای و مذهبی خود را به نفع میهن و آینده فرزندان خود قربانی کنیم. <o:p></o:p>

در سالروز عاشورای اصلاح، باید برای حفظ جامعه و توانمندی‌های آن برای مقابله با چالش‌ها، همه تلاش‌های خود را برای اصلاح اوضاع اجتماعی و اخلاقی و ارزشی و همین طور اصلاح اوضاع سیاسی و اقتصادی و امنیتی بکار بگیریم. <o:p></o:p>

در سالروز عاشورای جهاد و مقاومت، باید دست مجاهدان مقاومی را بفشاریم که در خطوط مقدم ایستاده‌اند و از کشور در برابر دشمن صهیونیستی محافظت می‌کنند. دشمنی که هر روز به زمین و دریا و فضای کشور تجاوز می‌کند. <o:p></o:p>

در سالروز عاشورای امر به معروف و نهی از منکر، باید تلاش کنیم که هر یک از ما، به نفی کننده منکر و دعوت کننده به معروف تبدیل شود. تا اینکه معروف به منکر و منکر به معروف تبدیل نشود و مفاهیم و اندیشه‌ها و عقائد متلاشی نشوند. <o:p></o:p>

به این ترتیب به حسین و یاران و اهل بیت او و خون‌های پاکی که در کربلا به زمین ریختند، وفادار خواهیم بود. سلام بر حسین و بر فرزندان حسین و یاران حسین.<o:p></o:p>