بررسی ابعاد شخصیت علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله(ره)

به مناسبت سومین سالگرد رحلت علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله(ره) مجلس بزرگداشتی از سوی دفتر معظم له در قم برگزار گردید و نسبت به مقام والای این شخصیت بی‌بدیل اسلامی ادای احترام شد.

در سومین سالگرد رحلت ایشان صورت گرفت:<o:p></o:p>

بررسی ابعاد شخصیت علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله(ره)<o:p></o:p>

در دفتر قم<o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

به مناسبت سومین سالگرد رحلت علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله(ره) مجلس بزرگداشتی از سوی دفتر معظم له در قم برگزار گردید و نسبت به مقام والای این شخصیت بی‌بدیل اسلامی ادای احترام شد. در این نشست که تعدادی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی حوزوی و دانشگاهی از کشورهای عراق، افغانستان، ایران، لبنان، هندوستان و پاکستان حضور داشتند، ابعاد شخصیتی ایشان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. <o:p></o:p>

در این نشست خطیب توانا حجة الاسلام والمسلمین شیخ حسین الانصاری پیرامون ابعاد شخصیت علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله(ره) به ایراد سخن پرداخت. <o:p></o:p>

او در بخشی از سخنان خویش به شکلگیری شخصیت علمی و فقهی و مبارزاتی علامه مرجع سید محمد حسین فضل الله پرداخت و اشاره داشت که ایشان در نجف اشرف و فضای معنوی حرم شریف امیرالمؤمنین(ع) در خانواده‌ای اصیل و شریف به دنیا آمد و نزد استوانه‌های علمی و فقهی حوزه علمیه نجف اشرف به کسب دانش پرداخت. سطوح عالیه حوزه را در نجف تدریس کرد و بعد از بازگشت به لبنان بیش از بیست سال به تدریس خارج فقه و اصول در بیروت و زینبیه دمشق مشغول بود. <o:p></o:p>

او در سخنان خود اشاره داشت: عالِم فقط به خود تعلق ندارد بلکه به همه جامعه متعلق است و علم و دانشی که فرا می‌گیرد برای حبس در سینه نیست بلکه امانت الهی نزد او می‌باشد و او باید در مواقع مورد نیاز این علم را ظاهر کند. وقتی بدعت‌ها ظاهر می‌شوند، عالِم باید علم خود را آشکار سازد، در این غیر این صورت مورد لعنت خداوند و فرشتگان او قرار می‌گیرد و مرجع فقید ما به درستی علم خود را آشکار ساخت و از چیزی نهراسید. <o:p></o:p>

وی تأکید داشت: نوآوری‌های فقهی ایشان فراوان است. اما مهم‌تر از همه این است که او قرآن را به عنوان منبع اساسی استنباط احکام دینی مورد تأکید و استفاده قرار داد و این کتاب عظیم الشأن را از حاشیه به متن فرایند استنباط احکام شرعی وارد ساخت و به این ترتیب توانست از قرآن در بسیاری از نوآوری‌های فقهی خویش در زمینه زنان و بلوغ بهره برداری نماید. <o:p></o:p>

ویژگی دیگر فقهی ایشان توجه به علوم و دستاوردهای جدید و از جمله اتکای ایشان به متخصصان علوم فلکی در تعیین ابتدای ماه‌های قمری می‌باشد. ولادت هلال پدیده‌ای مربوط به عالم هستی است و ارتباطی با دیدن یا ندیدن فقیه ندارد. این متخصصان و دانشمندان فلکی هستند که ولادت و امکان رؤیت هلال را تعیین می‌کنند و در این باره فقیه برای فتوا دادن باید به آن‌ها به عنوان متخصصان موضوع مراجعه کند. مراجعه به متخصص از این همه نابسامانی در تعیین ابتدا و انتهای ماه رمضان جلوگیری می‌کند. عدم مراجعه به متخصص باعث شده است که مردم در ابتدا ماه رمضان بعضی روزه داشته باشند و بعضی دیگر روزه نداشته باشند و در انتهای ماه رمضان نیز بعضی عید کنند و بعضی دیگر عید نداشته باشند. <o:p></o:p>

ویژگی دیگر ایشان پرداختن به تفسیر قرآن کریم است. در شرایطی که پرداختن به قرآن و تفسیر آن اهمیتی نداشت و نشانه بی‌مایگی و بی‌سوادی فقیه به شمار می‌رفت، ایشان به تفسیر قرآن پرداخت و با گویاسازی آیات قرآنی، تفسیر قیّم «من وحی القرآن» را از خود به یادگار گذاشت. تفسیری اجتماعی و انقلابی که با مسائل و مشکلات جدید جامعه انسانی به سراغ کتاب الهی رفته است. <o:p></o:p>

وی در پایان سخنان خود اشاره داشت: فقدان ایشان خسارت بزرگی برای جامعه انسانی و اسلامی است و ما از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌کنیم که فقدان ایشان را با شخصیتی همپای ایشان جبران فرماید. <o:p></o:p>

دفتر مؤسسه علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله(ره) <o:p></o:p>

قم؛ ۲۳ شعبان ۱۴۳۴هـ برابر با ۱۱ تیر ۱۳۹۲هـ<o:p></o:p>