بررسی ابعاد شخصیت علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله(ره)

|   ایران

به مناسبت سومین سالگرد رحلت علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله(ره) مجلس بزرگداشتی از سوی دفتر معظم له در قم برگزار گردید و نسبت به مقام والای این شخصیت بی‌بدیل اسلامی ادای احترام شد.

در سومین سالگرد رحلت ایشان صورت گرفت:<o:p></o:p>

بررسی ابعاد شخصیت علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله(ره)<o:p></o:p>

در دفتر قم<o:p></o:p>

<o:p> </o:p>

به مناسبت سومین سالگرد رحلت علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله(ره) مجلس بزرگداشتی از سوی دفتر معظم له در قم برگزار گردید و نسبت به مقام والای این شخصیت بی‌بدیل اسلامی ادای احترام شد. در این نشست که تعدادی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی حوزوی و دانشگاهی از کشورهای عراق، افغانستان، ایران، لبنان، هندوستان و پاکستان حضور داشتند، ابعاد شخصیتی ایشان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. <o:p></o:p>

در این نشست خطیب توانا حجة الاسلام والمسلمین شیخ حسین الانصاری پیرامون ابعاد شخصیت علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله(ره) به ایراد سخن پرداخت. <o:p></o:p>

او در بخشی از سخنان خویش به شکلگیری شخصیت علمی و فقهی و مبارزاتی علامه مرجع سید محمد حسین فضل الله پرداخت و اشاره داشت که ایشان در نجف اشرف و فضای معنوی حرم شریف امیرالمؤمنین(ع) در خانواده‌ای اصیل و شریف به دنیا آمد و نزد استوانه‌های علمی و فقهی حوزه علمیه نجف اشرف به کسب دانش پرداخت. سطوح عالیه حوزه را در نجف تدریس کرد و بعد از بازگشت به لبنان بیش از بیست سال به تدریس خارج فقه و اصول در بیروت و زینبیه دمشق مشغول بود. <o:p></o:p>

او در سخنان خود اشاره داشت: عالِم فقط به خود تعلق ندارد بلکه به همه جامعه متعلق است و علم و دانشی که فرا می‌گیرد برای حبس در سینه نیست بلکه امانت الهی نزد او می‌باشد و او باید در مواقع مورد نیاز این علم را ظاهر کند. وقتی بدعت‌ها ظاهر می‌شوند، عالِم باید علم خود را آشکار سازد، در این غیر این صورت مورد لعنت خداوند و فرشتگان او قرار می‌گیرد و مرجع فقید ما به درستی علم خود را آشکار ساخت و از چیزی نهراسید. <o:p></o:p>

وی تأکید داشت: نوآوری‌های فقهی ایشان فراوان است. اما مهم‌تر از همه این است که او قرآن را به عنوان منبع اساسی استنباط احکام دینی مورد تأکید و استفاده قرار داد و این کتاب عظیم الشأن را از حاشیه به متن فرایند استنباط احکام شرعی وارد ساخت و به این ترتیب توانست از قرآن در بسیاری از نوآوری‌های فقهی خویش در زمینه زنان و بلوغ بهره برداری نماید. <o:p></o:p>

ویژگی دیگر فقهی ایشان توجه به علوم و دستاوردهای جدید و از جمله اتکای ایشان به متخصصان علوم فلکی در تعیین ابتدای ماه‌های قمری می‌باشد. ولادت هلال پدیده‌ای مربوط به عالم هستی است و ارتباطی با دیدن یا ندیدن فقیه ندارد. این متخصصان و دانشمندان فلکی هستند که ولادت و امکان رؤیت هلال را تعیین می‌کنند و در این باره فقیه برای فتوا دادن باید به آن‌ها به عنوان متخصصان موضوع مراجعه کند. مراجعه به متخصص از این همه نابسامانی در تعیین ابتدا و انتهای ماه رمضان جلوگیری می‌کند. عدم مراجعه به متخصص باعث شده است که مردم در ابتدا ماه رمضان بعضی روزه داشته باشند و بعضی دیگر روزه نداشته باشند و در انتهای ماه رمضان نیز بعضی عید کنند و بعضی دیگر عید نداشته باشند. <o:p></o:p>

ویژگی دیگر ایشان پرداختن به تفسیر قرآن کریم است. در شرایطی که پرداختن به قرآن و تفسیر آن اهمیتی نداشت و نشانه بی‌مایگی و بی‌سوادی فقیه به شمار می‌رفت، ایشان به تفسیر قرآن پرداخت و با گویاسازی آیات قرآنی، تفسیر قیّم «من وحی القرآن» را از خود به یادگار گذاشت. تفسیری اجتماعی و انقلابی که با مسائل و مشکلات جدید جامعه انسانی به سراغ کتاب الهی رفته است. <o:p></o:p>

وی در پایان سخنان خود اشاره داشت: فقدان ایشان خسارت بزرگی برای جامعه انسانی و اسلامی است و ما از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌کنیم که فقدان ایشان را با شخصیتی همپای ایشان جبران فرماید. <o:p></o:p>

دفتر مؤسسه علامه مرجع آیت الله العظمی سید محمد حسین فضل الله(ره) <o:p></o:p>

قم؛ ۲۳ شعبان ۱۴۳۴هـ برابر با ۱۱ تیر ۱۳۹۲هـ<o:p></o:p>