فعاليت‌های بعثه معظم له / بخش چهارم

کماکان هيأت‌هايی از حجّاج و شخصيت‌های علمی و فكری به مقرّ بعثه علامه مرجع آيت الله العظمی سيد محمد حسين فضل الله مي‌آيند و سرسرا و راه‌های اطراف بعثه مملو از جمعيت است.

علامه مرجع تعداد زيادی از كاروان­های حج لبنان، عراق، امارات، عمّان و آفريقا و هيات بزرگی از حجاج كشورهای هند و پاكستان را به حضور پذيرفت. همين‌طور علامه مرجع از تعدادی از شخصيت‌های علمی سعودی و بحرين و عراق را در محل بعثه استقبال نمود.

علامه مرجع هيأتی علمائی از هند و پاكستان را مورد استقبال قرار داد و تأكيد نمود جوانان مسلمان هند و پاكستان بايد از چنان علم و فرهنگی برخوردار باشند كه بتوانند به خوبی از موجوديت و عقيده اسلامی خود دفاع كنند و آن را ريشه‌دار سازند و بتوانند به چنان كارآيی در دنيا برسند كه جزو قدرتمندان حقيقی جهان به حساب آيند. ايشان روی ارتباط حوزه و دانشگاه تأكيد نمود.

علامه مرجع هيأتی از حجّاج جنوب آفريقا و آمريكا را به حضور پذيرفت. هيأت تصويری از مشكلات مسلمانان آمريكا پس از حادثه 11 سپتامبر را ارائه دادند. علامه مرجع تأكيد ورزيدند ضرورت دارد، مسلمانان آمريكا – چه مسلمانان آمريكايی و چه مسلمانهای مقيم در آمريكا – تصويری ارائه دهند كه تمدن اسلام را به نمايش بگذارند و تهمت‌هايی را كه ادارات غربی به اسلام وارد مي‌سازند دفع كنند. ايشان تأكيد كردند مسلمانان مقيم آمريكا بايد به مراكز فرهنگی و گروههای مردمی آمريكا روی آوردند. زيرا اختلاف ما با دولت آمريكا به معنای برهم زدن دوستی با مردم اين كشور نيست.

علامه مرجع آيت الله العظمی سيد محمد حسين فضل الله در محل بعثه دكتر طراد حمادة وزير كار لبنان را نيز به حضور پذيرفت.

علامه مرجع طی سخنانی در جمع حجاج فرمودند:

درباره روش مورد استفاده از سوی مسلمانان اختلاف نظرهايی وجود دارد. بعضي‌ها مي‌گويند اين شيوه بايد مسالمت‌آميز باشد و بعضی ديگر شيوه خشونت را تجويز مي‌كنند. ايشان توضيح دادند كه روش مورد نظر اسلام در ارتباط با ديگران روش مسالمت و مدارا است. ايشان فردمودند: وقتی كتاب خدا را مي‌خوانيم كه خداوند درباره شيوه و شخصيت رسول خدا (ص) چنين مي‌فرمايد: «فبما رحمة من الله لنت لهم و لو كنت فظاً غليظ القلب لانفضّوا من حولك» قلب پيامبر (ص) سرشار از محبّت بود و زبان او آكنده از واژگانی مهربان بود كه ديگران را مجذوب خويش مي‌نمود.

امام علی (ع) نيز چنين روشی داشت. او در حالی كه خليفه پيامبر (ص) بود. به مردم مي‌آموخت آن چنان در شخصيت نفر اول جامعه ذوب نشوند كه نتوانند او را نقد كرده و مورد محاسبه قرار دهند. امام علي(ع) مردم را تشويق مي­كرد كه او را نقد كنند. در حالی كه آن حضرت معصوم بود. مي‌شود گفت كه اميرالمؤمنين(ع) در درجه‌ای بالاتر از عصمت قرار داشت؛ زيرا او انسانی بود كه خويشتن خويش را با خداوند معامله كرده بود. او هيچگاه برای خود نزيست بلكه تمام زندگی او برای رسالت بود. شيوه رهبران و مراجع دينی و سياسی و اجتماعی مردم نيز بايد چنين باشد. نبايد خود را تافته‌ای جدا بافته از مردم بدانند؛ زيرا آنان خدمتگزار مردم هستند.

ايشان افزودند: اسلام جز در موارد جهاد مشروع و دفاع از خود، خشونت را جايز نمي‌شمارد. به همين جهت ما با انفجارهايی كه در غرب روی داد مخالف هستيم؛ زيرا اگر ما با دولت آمريكا دشمنی داريم به اين معنا نيست كه با اين شيوه با آنا بجنگيم. ولی ما جهاد در فلسطين را تشويق مي‌كنيم؛ زيرا فلسطيني‌ها مردمی خشونت طلب نيستند بلكه ملتی هستند كه مي‌خواهند از ستم صهيونيستی نجات پيدا كنند و تنها راهی كه با آن مي‌توانند در برابر وحشي‌گري‌های اسرائيل از خود دفاع كنند، عمليات شهادت طلبانه است.

معظم له فرمودند:

ما با هيچ يك از جنايت­ها و وحشي‌گري‌های تكفيري‌ها موافق نيستيم. خصوصاً علميات سبعانه اخير آنان را در كنار بارگاه امام حسين(ع) محكوم مي‌كنيم. در اين عمليات تعداد بسياری از كودكان و زنان و پيرمردان و جوانان به خاك و خون كشيده شدند. اين‌ها نيروی مقاومت نيستند؛ بلكه به اشغالگران خدمت مي‌كنند و راه را برای باقی ماندن در عراق برای اشغالگران فراهم سازند. هر كسی كه به اين تكفيري‌ها صفت مقاومت دهد، معنای مقاومت را نفهميده است.

علامه مرجع خطاب به كسانی كه به چنين عمليات وحشيانه‌ای دست زدند فرمود: كربلا، كاظميه، بعقوبه، رمّادی و هيچ شهر ديگری معركه جنگ نيست. بلكه مقاومت رويارويی مستقيم با اشغالگران است. مقاومت، مقابله با اشغالگران در فلسطين و ساير كشورهای اسلامی اشغال شده است.

ايشان در پاسخ به سؤالی پيرامون مصاحبه اخير ايشان با شبكه الجزيره كه ممكن است ضررهايی را در ديد عمومی متوجه مرجعيت شيعه كند، پاسخ دادند: گفت‌و‌گو من با الجزيره برای اسلام و مرجعيت مفيد است. زيرا ما معتقديم بايد از اين شبكه‌ها استفاده كنيم تا رسالت خود را به مردم ابلاغ كنيم تا كسانی با تعصّب و نه تفكر حرف مي‌زنند حرفهای مرا در الجزيره و مؤسسه خبری لبنان بشنوند كه من از مرجعيت و خصوصاً مرجعيت نجف دفاع كردم و ببينند كه دفاع من بسيار بيشتر از دفاع اين افراد احساساتی بوده است.