خطبه نماز عید فطر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

وقتی به روز عید برمی­خوریم با معنای رحمت و سلامتی آن هم از موسم بندگی رو به رو می­شویم که در آن مسلمانان عامل سعی می­کنند از فضای معنوی آمیخته با مودت و رحمت ماه رمضان بهره ببرند. البته شایسته است که فیوضات معنوی این ماه تا ماههای بعدی و همه عمر انسان نیز ادامه پیدا نماید. باید از روزه عصاره اخلاقی و سیاسی و اقتصادی آن را بگیریم و در باقی عمر و اعمال خویش در طول زمان از حرام و گناه و ظلم بپرهیزیم.

عید تبلور آغاز تاجگذاری عاملان و مجاهدان به جهت عمل و تلاش و جهادشان است. موقعی است که در آن به روزه داران و اطاعت کنندگان و اخلاص ورزان به خدای متعال جایزه داده می شود. در این صورت این عید، بزرگ شده و گسترش می یابد و به یک روز و یک مرحله زمانی خاص منحصر نمی شود. بلکه با التزام معنوی که به التزام سیاسی و اخلاقی و عملی همه جانبه تبدیل می شود، شکوفا می شود. امام علی(ع) می فرماید: "عید برای کسی است که خداوند روزه و نماز او را قبول کرده است و هر روز که در آن نافرمانی خدا نشود، عید است."

ما در حال و هوای این عید، با اوضاع فاجعه بار دنیای عرب و جهان اسلام روبرو هستیم. به نحوی که اشغالگری آمریکایی به مستضعفان عراق و افغانستان و پاکستان فشار می آورد و اشغالگری اسرائیلی، دهشت و فشار و جنایت و محاصره خود را بر ملت فلسطین تداوم می دهد. آن هم در شرایطی که فتنه بیش از پیش ترویج شده و ناامنی پی در پی دامن زده می شود.

شاید مشکل بزرگی که در چنین فضای پیچیده و خطرناک خود را نشان می دهد این است که مستضعفان با یکدیگر در جنگند و مسلمانان تحت عناوین واهی سیاسی و مذهبی خون یکدیگر را حلال می شمارند و  مسؤولان این کشور و آن کشور اسلامی با حرفهای خود فضای فتنه فراهم می سازند و فضای جامعه اسلامی را به سوی تعصبات کور و کشنده سوق می دهند. این امر اشاره بدان دارد که تعصب و عداوت و تاریک اندیشی در جان بعضیها ریشه دارد که مستکبران کینه توز و آماده برای آسیب زدن به امت اسلامی و آینده آن نیز از آنها سوء استفاده می کنند.

ما این وضعیت را که در آن به اختلافات مسائل جزئی اسلامی دامن زده می­شود زشت می­شماریم. این امر نه فقط تأثیر منفی روی کل گستره امت اسلامی دارد بلکه حتی بر گستره­های خاص مثل مقاومت شرافتمندانه با دشمن در فلسطین و عراق و لبنان و موقعیت­های دیگر دنیای عربی و اسلامی نیز تأثیر منفی به جای می­گذارد. به نحوی که بسیاری از مسلمانان از مقابله با حیله­های دشمن و حملات خدشه­دار کننده ضد اسلام و پیامبر(ص) دچار غفلت شده­اند. در حالی که به اعتقاد ما نشست­های وحدتگرایانه پیگیر و گفتمان­های داخلی شفاف از این فضای منفی به مرحله­ای جدید از بازاندیشی و وحدت گذر کند. خصوصاً که این مسائل جزئی به جهت خاصی از جامعه اسلامی مربوط نیست بلکه با تمام جهات ومذاهب و گروهها مربوط است.

در برابر این وضعیت ما خطاب به همه اعراب و مسلمانان عرض می­کنیم که در حرفها و موضع­گیری­ها و حرکت سیاسی و فرهنگی خود تقوای الهی را رعایت کنید و برای وحدت داخلی اسلامی و عربی تلاش کنید. زیرا ما در مرحله مملو از چالشها و خطرات گوناگون قرار داریم.

من از تمام شخصیت­های دینی و رهبران سیاسی و طلایه­داران آگاه جهان اسلام و دنیای عرب می­خواهم که نسبت به توطئه جدیدی که دوایر استکبار آمریکایی و صهیونیستی می­خواهند در مناطق و کشورهای ما اجرا کنند و اختلافات فکری و مذهبی و حساسیت­های تاریخی را به میان جوامع ما بیاورند کاملاً آگاه باشند. آن هم پس از آن که امت اسلامی توانست با مقاومت شرافتمندانه خود که برای اسلام تلاش می­کنند، هر چند که ممکن است به این مذهب یا آن مذهب وابسته باشند، شوکت و ابهت اشغالگران را شکستاندند.

ما در برابر مرحله بسیار استثنایی قرار داریم. زیرا که طرح آمریکایی اسرائیلی در منطقه و لبنان با شکست مواجه شده است ولی مشکل این است که ما نمی­توانیم به خوبی از پیروزی خود و شکست دیگران استفاده کنیم. دیدیم که چگونه بحران اقتصادی آمریکا بر بسیاری از مراکز عربی سایه افکنده است و سرمایه­گذاری­های خلیج [فارس] و جاهای دیگر را دچار چنان سکوت و رکورد کرده است که خیلی­ها به این فکر نیستند که چگونه می توانند از این بحران به نفع ملتهای خود و عصیان در برابر استکبار آمریکایی در منطقه استفاده کنند و در لابلای اقتصاد و شرکتهای در حال فروپاشی آمریکایی در پی منافع خودشان باشند.

اما در لبنان ما در عین حالی که از تلاشهای صورت گرفته برای گسترش دوائر مصالحه استقبال می کنیم، هشدار می دهیم که نباید این مصالحه دچار محدودیتهای سیاسی رسمی و حزبی و مشروط به خواست رهبران عالی شود. زیرا خطر تولید دوباره مشکلات و منفجر شدن دوباره اوضاع از سوی کسانی است که می خواهند از اوضاع متشتت و غیر یکپارچه مردم استفاده کنند. زیرا ما عقیده داریم که گفتمان حزبی و طائفه ای و مذهبی تأثیر خود را در اندوهبار کردن فضا و جانها به جای گذاشته و شکاف بزرگی را ایجاد کرده است که تباه گران از آن نفوذ می کنند. همان گونه که دیروز در طرابلس اتفاق افتاد. زیرا مناسب شکل دادن یک راهبرد ملی وحدتگرایانه و برنامه عملی برای راه حلهای سیاسی و اقتصادی برای قطع راه کسانی است که می خواهند از آب گل آلود ماهی سیاسی و امنیتی خود را بگیرند. زیرا گمان من این است که دشمن از امکان پیروزی بر لبنان و نیروهای بازدارنده مأیوس شده است و اکنون به اقدامات امنیتی گسترده مثل ترورها و انفجارها روی آورده است و در این جا هم بسیاری هستند که به نفع دشمن تلاش می کنند و دانسته و ندانسته در جهت منافع دشمن حرکت می کنند.

ما از ملت لبنان می خواهیم که نسبت به چالشهایی که در آینده منتظر آنان است کاملاً هوشیار باشند و تمام آن کسانی را که از تریبونهای سیاسی و رسانه ای حرف می زنند، مورد پیگیری قرار دهند و از آنان بخواهند که یا وحدتگرایانه حرف بزنند و یا این که سکوت نمایند تا این که در دام سیاسی آنها گرفتار نیایند و تاوان آزمندیهای انتخاباتی و شخصی آنان را ندهند.

برای ملت لبنان نیز تأکید می داریم که باید مطابق سطح فرهنگی شایسته خود حرکت کنند تا لبنان به جای این که به عرصه بازی محورهای عربی ومنطقه ای و بین المللی و جریانهای تندرو و شخصیتهای عقده ای تبدیل شود، دوباره بواسطه ملت بخشنده خود، رهبرانی حکیم و آگاه را به وجود آورد و بر نقش کارآمد خود در قضایای عربی ایفا نماید.

در حال و هوای عید از همگان می خواهیم که به طبقات محروم و مستضعف خصوصاً ایتام و فقرا و نیازمندان بیندیشند و بر پیوند محکم و کارآمد خود با ایشان تأکید بورزند. زیر ارزش عید به ایجاد شادمانی دائم برای بشریت است. خصوصاً ایجاد شادمانی برای آن کسانی که به خاطر شرایط فردی و اوضاع نامناسب خود نیازمند این شادمانی هستند.