فعاليت‌های بعثه معظم له در مكه مكرمه / بخش دوم

بعثه حضرت آيت الله العظمی سيد محمد حسين فضل الله در مكه مكرمه پذيرای تعداد زيادی از حجاج آمريكا و اروپا و استراليا و انگليس و دولت­های خليج فارس و شخصيت‌های علمی و سياسی عربستان سعودی و عراق و بحرين بود.

علامه مرجع آيت الله العظمی سيد محمد حسين فضل الله در مقر بعثه، در جمع حجاج كاروان الكاظم بحرين حضور يافته و بياناتی را ايراد نمود. علامه مرجع در بيانات خود از بحرين و ملت آن تقدير نمود. ايشان فرمودند: اين سرزمين پاك در طول تاريخ فرهنگی و علمی خود همواره در خط ائمه (ع) قرار داشته است و ستار‌گان درخشانی را در عرصه‌های فقه و كلام و ادب به دنيا تقديم داشته است.

ايشان گفتند: مسؤوليت ما در اين زمان همان مسؤوليت پيامبر خدا (ص) است؛ يعنی بايد اسلام را به مردم عرضه بداريم و خردهاي‌شان را به سوی اسلام و دلهاي‌شان را به سوی رحمت الهی بگشاييم. زيرا رسول خدا (ص) با مردم مي‌زيست و مردم در فكر و حيات او جای داشتند. از اين رو بايد هر يك از ما ولو به اندازه يك درصد واجد شخصيت حضرت محمد(ص) باشيم تا با اخلاق او اخلاق خود را نوسازی كنيم، با آگاهی او آگاهی خود را تجديد كنيم و با حركت او حركت خود را بازسازی كنيم و با اخلاص او، وفاداری خود را به خداوند تازه بنمائيم.

ايشان افزودند: ما در دوره‌ای زندگی مي‌كنيم كه دنيای كفر و استكبار سعی دارند اسلام را از عرصه زندگی دور كنند. به نحوی كه مي‌بينيم و مي‌شنويم در بعضی از كشورهای اسلامي، بعضي‌ها مي‌گويند ما دولت اسلامی و دينی نمي‌خواهيم؛ زيرا غرب موافق اين مسأله نيست. به همين جهت غرب فشارهای سياسی و فرهنگی و اقتصادی خود را بر كشورهای اسلامی وارد مي‌كند تا سياست و فرهنگ و اقتصاد آن‌ها اسلامی نشود.

ايشان ادامه دادند: اراده الهی اين است كه ما آزاده باشيم. حضرت علی (ع) فرموده است: «بنده غير خودت مباش كه خداوند تو را آزاد آفريده است.» بنابراين انسان حق ندارد آزادی خود را بفروشد يا از آن دست بردارد. زيرا آزادي، بخشی از وجود و انسانيت و ذات انسان است. آزادی فقط يك شعار نيست كه در تظاهرات آن را سر دهيم، بلكه ارزشی است كه در عمق عقل و جان ما قرار دارد. خصوصاً در اين دوره كه مسلمانان با چالش­های بزرگی رو در رو هستند به نحوی كه هيچ زمانی اين‌قدر دچار بلا و مصيبت نبوده‌اند. زيرا تمام دنيا دست به يكی كرده‌اند تا مسلمانان قدرتمند نشوند.

پس مسؤوليت ما اين است كه در حال سكون و جمود نباشيم و دنبال نقاط ضعف خود باشيم تا آن‌ها را به نقاط قوت تبديل كنيم.

سپس علامه مرجع – دام ظله – به موضوع وحدت اسلامی پرداختند و تأكيد كردند كه خداوند متعال طی دو نوع بر موضوع وحدت اسلامی تأكيد نموده است: يكی روش برادری اسلامی ايمانی است و روش دوم روش حل اختلافات در بين مسلمانان با استفاده از گفت‌و‌گو و جدال بالتی هی احسن و رجوع به خدا و پيامبر است. و اين مصداق آيه شريفه است كه مي‌فرمايد: «فإن تنازعتم فی شيء فردوه إلی الله والرسول» نه اين‌كه ناسزا بگوئيد، يكديگر را لعن كنيد و نسبت به يكديگر كينه بورزيد. خصوصاً در شرايطی كه دنيای استكبار و كفر با تمام ابزارهای در اختيار خود سعی دارند مسلمانان را با يكديگر جنگ بيندازند تا آنان خون يكديگر را حلال بشمارند. اگر ما حقيقتاً دنبال جنگ با استكبار و كفر هستيم، بايد تسليم نقشه‌های آن نشويم بلكه هميشه دنبال اين باشيم كه چگونه از اسلام محافظت و مواظبت بعمل آوريم.

همين‌طور علامه مرجع جمع زيادی از حجاج عراقی و تعدادی از شخصيت‌های علمی و رؤسای قبائل مختلف عراق از جمله رئيس قبيله اقرع ديوانيه و رؤسای عشائر بوسلطان را به حضور پذيرفت.

علامه مرجع آيت الله العظمی سيد محمد حسين فضل الله در محل بعثه خود در مكه مكرمه، هيأتی از بعثه حزب الله را به رياست شيخ محمد يزبك به حضور پذيرفت. جناب شيخ اكرم بركات، شيخ مالك وهبی و حاج محمد حيدر نماينده پارلمان لبنان و دكتر احمد ملا در اين هيأت حضور داشتند. در اين ديدار اوضاع عمومی جهان اسلام به بحث و بررسی گذاشته شد.

از سوی ديگر هيأتی علمايی از بعثه معظم له از تعدادی از كاروان‌های خليج فارس و كشورهای غربی بازديد به عمل آورد.

هيأتی از بعثه علامه مرجع به رياست سيد علی فضل الله از مقر كاروان التقوی كه از لندن به حج آمده بودند بازديد نمود. در اين بازديد سلام­های گرم و خالصانه علامه مرجع تقديم حجاج گرديد. در خلال اين ديدار بعضی از مفاهيم عبادی حج مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

هيأتی از بعثه علامه مرجع به رياست جناب شيخ ياسر عودة از مقر كاروان اشرف بحرين بازديد نمود. ايشان محبت علامه مرجع نسبت به مردم و جوانان بحرين را بيان داشت. چرا كه ملت بحرين نقش ارزنده‌ای در ريشه‌دار‌سازی شيوه اسلام در خط اهل بيت (ع) داشته‌اند. ايشان بيان داشت: نبايد بين شخصيت معصومين (ع) و تبلور قرآن و اسلام توسط آن‌ها جدايی قائل شد. ايشان گفتند: روش فكری علامه مرجع آيت الله العظمی سيد محمد حسين فضل الله نيز اين است كه در بررسی روايات و بروز اختلاف، قرآن را روش اساسی مي‌دانند.

همين‌طور هيأتی علمايی از بعثه علامه مرجع از كاروان المحفوظ و لبيك بحرين و كاروان وسيلة النجاة كانادا بازديد به عمل آوردند.