سه‌شنبه 15 تیر 1395 هـ عید سعید فطر است

دفتر شرعی مؤسسه علامه مرجع سید محمد حسین فضل الله (ره) با صدور بیانیه‌ای آغاز ماه شوال 1437 هـ را تعیین کرد. در بیانیه این دفتر چنین آمده است:

سه‌شنبه 15 تیر 1395 هـ عید سعید فطر است



دفتر شرعی مؤسسه علامه مرجع سید محمد حسین فضل الله (ره) با صدور بیانیه‌ای آغاز ماه شوال 1437 هـ را تعیین کرد. در بیانیه این دفتر چنین آمده است:



بسم الله الرحمن الرحیم

داده‌های دقیق فلکی نشان می‌دهند که هلال ماه شوال 1437 هـ در روز دوشنبه 14 تیر 1395 هـ (4 جولای 2016 م) در ساعت 11:01 به وقت بین المللی یعنی ساعت 14:01 به وقت محلی بیروت متولد می‌شود و دیدن آن با چشم غیرمسلح فقط در جزایر پلی نزی (واقع در اقیانوس آرام) ممکن است ولی با چشم مسلح در تعدادی از مناطق آمریکایی جنوبی مانند آرژانتین، بولیوی، شیلی و برخی از شهرهای برزیل دیده می‌شود و بنا به مبنای فقهی علامه مرجع سید محمد حسین فضل الله (ره) ورود به ماه جدید ثابت می‌گردد؛ زیرا مبنای فقهی معظم له این است که دیده شدن هلال، ولو با چشم مسلح در هر منطقه از مناطق جهان، به شرط این که بخشی از شب را با آن اشتراک داشته باشیم، کفایت می‌نماید.

این مسئله از مسائل مستحدثه نیست که به مرجع زنده مراجعه شود. بلکه این مسئله از حیث مبانی فقهی، از جمله مسائلی است که مقلد می‌تواند بر نظر مرجعی که بر تقلید آن باقی مانده است، باقی بماند. چون مسائل مستحدثه مسائلی هستند که مرجع میت در آن نظری نداشته باشد.

بنابراین روز سه شنبه 15 تیر 1395 هـ (5 جولای 2016 م) برای مناطقی که بخشی از شب را با مناطق رؤیت مشترک هستند، اول شوال است و روز چهارشنبه 16 تیر 1395 هـ برای مناطقی چون استرالیا، نیوزلند، ژاپن، مالزی، اندونزی و چین و سایر مناطقی که در نیم‌کره شرقی زمین قرار دارند، روز عید سعید فطر خواهد بود.

از خداوند متعال می‌خواهیم که اعمال روزه‌داران را قبول فرماید و این سال را سالی همراه با خیر و برکت و امنیت برای همه مسلمانان قرار دهد. از خداوند می‌خواهیم این روز را در حالی برای مسلمانان تکرار کند که مسلمانان در برابر فتنه دشمنانی که در کمین امت اسلامی نشسته‌اند، از صفوفی متحد برخوردار شده‌اند؛ و او شنوای پاسخگوست.

دفتر شرعی مؤسسه علامه مرجع سید محمد حسین فضل الله (ره)

بیروت، 19 رمضان 1437 هـ برابر با 4 تیر 1395 هـ و ٢٤/٦/٢٠١٦ م