دیدار رئیس حزب کارگر استرالیا با علامه سید علی فضل الله

اندیشه‌های متعصب و بسته نتیجه تنش‌های سیاسی منطقه است. مردم‌گرایی واقعی در دنیای اسلام وجود ندارد. همه پیروان انبیاء به ویژه مسلمانان و مسیحیان باید به مانند پیامبرانشان، برای خدمت به مردم تلاش کنند، نه این که فقط به فکر گروه خودشان باشند.

دیدار رئیس حزب کارگر استرالیا با علامه سید علی فضل الله



اندیشه‌های متعصب و بسته نتیجه تنش‌های سیاسی منطقه است. مردم‌گرایی واقعی در دنیای اسلام وجود ندارد. همه پیروان انبیاء به ویژه مسلمانان و مسیحیان باید به مانند پیامبرانشان، برای خدمت به مردم تلاش کنند، نه این که فقط به فکر گروه خودشان باشند.

علامه سید علی فضل الله لاک فولی رئیس حزب کارگر استرالیا و هیئت همراه را به حضور پذیرفت. در این هیئت تعدادی از مسئولان حزب کارگر و لبنانی‌های ساکن در استرالیا از جمله جهاد دیب، شوکت مسلمانی، مصطفی حامد، عمر یاسین و جزیل ضومط هماهنگ کننده کلیسای مارونی در استرالیا حضور داشتند.

در این دیدار وضعیت لبنانی‌های ساکن در استرالیا و نقش آنان در ایجاد ارتباط با اتباع عربی و اسلامی و سازگاری‌شان با قوانین استرالیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت که طی آن هم امنیت مردم استرالیا حفظ می‌شود و هم رابطه لبنانی‌ها با اتباع عربی و اسلامی ساکن در استرالیا تقویت می‌گردد.

لاک فولی نیز از عملکرد و ارائه خدمات انسانی جمعیت مبرات خیریه در استرالیا که باعث تقویت روابط و آمیختگی بیشتر استرالیا و اعراب و مسلمانان می‌شود، تشکر نمود و بر اهمیت حمایت از این مؤسسات و طرح‌های وحدت آفرین آن تأکید ورزید.

علامه سید علی فضل الله نیز دولت استرالیا به خاطر پذیرایی از لبنانی‌ها سپاسگزاری کرد و تأکید داشت باید به امنیت و نظم این کشور احترام گذاشت. ایشان هر گونه آسیب زدن به کشورهای میزبان در اروپا، آمریکا و استرالیا و جاهای دیگر را مردود دانست و تأکید داشت که ایشان همواره به لبنانی‌های ساکن در استرالیا گوشزد کرده است که مشکلات لبنان را به کشورهای میزبان خود اعم از استرالیا و سایر کشورهایی که در آن‌ها زندگی می‌کنند، نبرند.

ایشان ضمن اشاره به نقش ارزنده لبنانی‌ها در ساختن استرالیا و ارتباط سیاسی و دینی با استرالیایی‌ها، هر گونه تعصب و بسته اندیشی را مردود دانست. ایشان تأکید داشت که وقتی مسجد یا مدرسه‌ای را می‌سازیم، باید ارزش‌های دینی و انسانی فراگیر را مورد تأکید قرار دهیم نه این که باعث دور شدن مردم شویم. انجمن ادیان و فرهنگ‌ها، تلاش برای همگرایی دینی و انسانی هدف اساسی ما در داخل لبنان است و کوشش خواهیم کرد در حد توان این تجربه را به خارج نیز انتقال دهیم.

ایشان اظهار داشتند: رسالت انسان اعم از مسلمان و مسیحی، خدمت به همه مردم است. ایشان از پیروان پیامبران خواستند به مانند آن بزرگواران برای حمایت و خدمت به مردم تلاش کنند. نه این که فقط به فکر گروه خودشان باشند. ایشان اظهار داشتند: پیش از هر کاری، یکی از اولویت‌های ما مقابله با بسته اندیشی و تعصب در عرصه‌های آموزشی و فرهنگی است. از این رو لازم است که از بهترین ابزارهای گفتگو و فرهنگ استفاده کنیم. نباید دیگران را با تیر کفر و الحاد هدف قرار دهیم؛ زیرا در درمان تعصب و خرافات این روش کارایی لازم را ندارد.

اندیشه‌های متعصبانه در جامعه اسلامی ما ریشه چندانی ندارد بلکه نتیجه اوضاع متزلزل سیاسی کنونی است. اگر تنش‌های جاری در منطقه از بین بروند، می‌توان این اندیشه را کنترل و منابع تغذیه‌ای آن را خشکاند.

دفتر رسانه‌ای علامه سید علی فضل الله

بیروت؛ 20 رجب 1437 هـ و 27 آوریل 2016 م