پیام علامه سید علی فضل الله به مناسبت آغاز سال 1437

علامه سید علی فضل الله به مناسبت آغاز سال جدید هجری قمری بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه چنین آمده است:

پیام علامه سید علی فضل الله به مناسبت آغاز سال 1437هجری قمری


 


علامه سید علی فضل الله تأکید داشت که مردم فلسطین فقط از فلسطین و مسجد الاقصی دفاع نمی‌کنند، بلکه از کرامت کل امت اسلامی دفاع می‌نمایند. ایشان اظهار داشتند: مردم فلسطین طلوع تازه‌ای را رقم زده‌اند که ممکن است ما را از فتنه‌های داخلی به سوی نبرد با دشمن واقعی سوق دهد.


علامه سید علی فضل الله به مناسبت آغاز سال جدید هجری قمری بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه چنین آمده است:


هجرت پیامبر(ص) نقطه عطف اساسی در تاریخ جامعه اسلامی و حیات مسلمانان به شمار می‌آید. چون با این هجرت، اسلام به دنیا معرفی شد. همچنین هجرت نشان دهنده مرحله گذار از دوره ضعف به قدرت و از درگیری و تعدی دیگران به دوره قدرت سازی و مقابله با چالش‌های مخالف است. با این هجرت، پیام ارزش‌ها، عدالت و اخلاق به دنیا ارائه گردید.


سال هجری قمری گذشته یکی از دشوارترین و خطرناک‌ترین سال‌ها برای اعراب و مسلمانان بود. چون در این سال، مسلمانان و اعراب به خاطر فتنه‌ها و جنگ‌هایی که دامن‌گیرشان شد، با دشوارترین چالش‌ها روبرو شدند. آنان به ویژه در عراق، سوریه و یمن، به خاطر فتنه‌هایی که کشورهای اسلامی ما را به محاصره خود در آورده‌اند، آن‌ها را با مخاطرات گوناگون روبرو کرده‌اند و از امنیت، آرامش و صلح دور نموده‌اند، همچنان با دردهای مهاجرت و آوارگی روبرو هستند.


شاید خطر بزرگ این باشد که ابتکار عمل و قدرت تصمیم‌گیری دنیای اسلام و جهان عرب در اختیار دیگران، به ویژه قدرت‌های بزرگ قرار گرفته است. آنان روند حوادث را به دست گرفته‌اند. سخن از این است که فلان دولت از فلان محور حمایت می‌کند که صفت مذهبی خاصی دارد و فلان دولت دیگر از فلان محور دیگر حمایت می‌کند که صفت مذهبی دیگری به آن داده شده است. ما به توپ فوتبالی تبدیل شده‌ایم که محورهای بین المللی آن را به هر طرف شوت می‌کنند. محوری‌های بین المللی نه به منافع شیعه و سنی توجه دارند و نه اعراب و مسلمانان. آنان فقط به فکر منافع و اهداف خود هستند. کشورهای ما به میدان آزمایش سلاح‌های جدید تبدیل شده است، بدون این که دور نمای راه حلی را مشاهده کنیم. راه حل فقط از گفتگوهای داخلی به دست می‌آید. امید ما این است در همه کشورهایی که اسیر فتنه و دسته بندی‌ها هستند، گفتگوی داخلی به راه بیفتد. همین طور امیدواریم که میان دولت‌های اسلامی نیز این گفتگوها شکل بگیرند. نه این که به نظر برسد این دولت‌های شرقی و غربی هستند که برای از میان بردن شکاف و سامان دادن به روابط کشورهای اسلامی تلاش می‌کنند.


نظر ما این است که برای مقابله با این بحران و روند رو به افزایش خشونت‌های تکفیری، راهی به جز همکاری و همبستگی اسلامی وجود ندارد. هجرت نبوی را باید تضمین کننده قدرت مسلمانان دانست. مسلمانان با وحدت در موضع گیری و التزام به راهنمایی‌های پیامبر خدا(ص) توانستند آن مرحله را به عصر پیروزی‌های بزرگ تبدیل کنند. تردیدی وجود ندارد که نیاز، به ویژه در این روزها ایجاب می‌کند که به قرآن و راهنمایی‌های آن و سنت پیامبر(ص) و آموزه‌های اهل بیت(ع) تمسک جوییم تا از لغزش‌ها رهایی یافته، دوباره متحد شویم و توانمندی‌های خود را تثبیت کنیم.


با توجه به صحنه‌های دردناک و زخم‌ها و فتنه‌ها و جنگ‌هایی که در منطقه ما وجود دارد، چشم امید ما به فلسطین است تا برق امید را در چشمان این مردم صبور و استوار ببینیم. در چشمان جوانانی که نه فقط از مقدسات و سرزمین اسراء و معراج دفاع می‌کنند بلکه از همه اعراب و مسلمانان به دفاع برخاسته‌اند و الگوی درخشانی از نحوه انتقال نبرد فتنه‌ها و درگیری‌های داخلی به نبردهای راهبردی و جهت‌گیری به سوی دشمن واقعی را به امت اسلامی ارائه داده‌اند.


در عین حال که به این مردم باافتخار و سربلند تبریک عرض می‌کنیم، ملتی که بار تمام دشواری‌های ضعف و تفرقه جهان اسلام را تحمل کرده‌ و می‌کنند، دستان پرتوانشان را می‌فشاریم تا طلوع تازه‌ای را برای امت اسلامی رقم بزنند. طلوع تازه‌ای که امت اسلامی را از تاریکی فتنه‌ها به چشم‌انداز وحدت، عزت و سربلندی منتقل می‌نمایند.


دفتر رسانه‌ای علامه سید علی فضل الله


بیروت؛ 30 ذو الحجة 1436 هـ برابر با 13/10/2015 م