مراد از تعدد واسطه هاي نجاست اين است که بعضي چيزها با چيزهاي ديگر نجس گردد نه اينکه عين نجاست از جسمي به جسم ديگر منتقل گردد. عين نجاست گرچه واسطههاي متعدد وجود داشته باشد، موجب نجاست ميگردد. يکي از اين موارد، سؤال فوق است. مراد ما از اين گفته اين است که اگر به عنوان نمونه ادرار روي زمين ريخته و خشک و نابود گردد، در اين وضعيت اگر شخصي با پاهاي نمناک روي آن رود، در اين صورت پاهاي او که در اثر تماس با اين نقطه، متنجس شده است، نجس دوم بهحساب ميآيد. فرشي که او روي آن گام ميگذارد، نجس نميکند، اما اگر او پاي خود را روي خود ادرار پيش از آنکه خشک گردد، بگذارد، پاي او و همچنين فرش، نجس ميگردد، زيرا خود ادرار باقي است و منتقل ميگردد.