قران کريم دوري و اجتناب از شراب را واجب کرده، و اين کنايه از عدم جواز نوشيدن آن ميباشد. ميان حرمت نوشيدن و نجاست آن ملازمه اي وجود ندارد و اين حرمت دليلي بر نجاست آن نيست؛ لذا بايد بر طهارت و نجاست آن دليل مستقل ديگري جستجو شود. از آنجايي که رواياتي که به اين موضوع پرداختهاند، متفاوتند؛ لذا ما رواياتي که بر طهارت شراب دلالت دارند را به تبعيت از برخي از علماي ديگر ترجيح ميدهيم و به طهارت آن فتوا داده ايم، باوجود اينکه اين مسئله، اجماعي نيست. و اشکالي ندارد که به طهارت و حرام بودن شراب حکم گردد، چراکه بين حرمت نوشيدن و نجاست آن ارتباطي نيست. بيشتر مراجع از جمله آية الله خوئي (قدس سره)، استفادة مست کنندههاي جامد، مثل حشيش را حرام ميدانند اما آنها را پاک به حساب ميآورند. همچنين الکل را پاک، و نوشيدن آن را حرام ميدانند.