خطبه نماز عید سعید فطر

بعد از اقامه نماز عید سعید فطر که با حضور جمع بسیاری از مؤمنان خداجو در محوطه‌های داخلی و خارجی مسجد امامین حسنین(ع) برگزار گردید، علامه سید علی فضل الله به ایراد خطبه‌های نماز عید سعید فطر پرداخت. آن چه تقدیم می‌گردد چکیده‌ای از سخنان ایشان است:

1 شوال 1437 هـ برابر با 15 تیرماه 1395 هـ و 5/٧/٢٠١٦ م

 

بعد از اقامه نماز عید سعید فطر که با حضور جمع بسیاری از مؤمنان خداجو در محوطه‌های داخلی و خارجی مسجد امامین حسنین(ع) برگزار گردید، علامه سید علی فضل الله به ایراد خطبه‌های نماز عید سعید فطر پرداخت. آن چه تقدیم می‌گردد چکیده‌ای از سخنان ایشان است:

 

عید در شرایطی آمده است که به خاطر حوادث جاری در کشورهای اسلامی و عربی و حتی برخی دیگر از نقاط جهان، پرچم‌های حزن و اندوه به اهتزاز در آمده است. چون منطق ویرانگری همه جا را مورد حمله قرار می‌دهد، ولی از دیده‌ها پنهان می‌ماند. همه جا به عرصه فعالیت این منطق تبدیل شده است و هیچ حد و مرزی هم برای خود قائل نیست. آخرین جنایتی که شاهدش بودیم، ابتدا در عراق و قطیف بود و سپس به مدینه منوره، شهر پیامبر خدا رسید و به انسان، سنگ، ارزش‌ها و رحمانیت این دین آسیب وارد کرد.

هواداران این منطق از تنش‌های مذهبی و طایفه‌ای و وضعیت نابسامان مسلمانان تغذیه و بهره‌برداری می‌کنند تا با دامن زدن به احساسات و نگرانی‌ها، بازی با غرایز و معرفی خودشان به عنوان تنها راه رهایی، مسلمانان را به سمت خود جذب کنند. در حالی که برای همه ثابت شده است این منطق برای هیچ کس راه حل نیست. بلکه مشکل همگان است.

مقابله و درمان تروریسم ویرانگر، جز با تلاش‌ها و همکاری‌های همه جانبه و پایان دادن به استفاده ابزاری از تروریسم امکان‌پذیر نیست. چون برخی‌ها هر چند که در ظاهر علیه تروریسم اعلام جنگ می‌کنند، اما تا زمانی که تروریست‌ها برای اجرای طرح‌ها یا جنگ علیه دیگران مفید باشند، از تروریست‌ها بهره‌برداری می‌کنند. حال آن که تجارب گذشته و آینده ثابت خواهد کرد: کسانی که از تروریست‌ها حمایت کرده یا حمایت می‌کنند، خودشان از تروریسم صدمه خواهند دید. چون تروریسم فقط منطق خود را می‌پذیرد و هر منطق دیگری را نفی می‌کند.

از این رو در این برهه حساس، آن هم بعد از این که آتش تروریسم به همه جا سرایت کرده است، صدور بیانیه‌های محکومیت کفایت نمی‌کند. بلکه طرحی متحد و کارآمد لازم است. طرحی که مبتنی بر شفافیت باشد و بهره‌برداری را کنار بگذارد و به تصمیم‌گیری برسد. آن هم تصمیم مقابله همه جانبه اجتماعی، دینی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی.

ما ضروری می‌بینیم که این تصمیم به سرعت جبهه‌های گرم منطقه‌ای را سرد کند و به خاموش کردن آتش جنگ‌های داخلی کمک نماید. چون روشن شده است که تنش‌های منطقه‌ای عامل مهم فرسایش توانمندی‌ها، امکانات و نیروهای ماست. بدون این که کسی در این میان سود ببرد. به ویژه این که روشن شده است بازیگران بزرگ سرنخ‌های درگیری‌های موجود را به دست گرفته‌اند و بر اساس قاعده "بگذار همدیگر ر ا از بین ببرند" هیچ عجله‌ای برای به دست آمدن راه حل ندارند. هدفشان این است که منافع دولت‌های بزرگ و دشمن صهیونیستی تحقق یابد که صحنه برایش خالی خواهد شد و حرف آخر را خواهد زد.

تصویری که برای منطقه ترسیم کردیم، تصویر لبنان هم هست. ابعاد خطرات همه جانبه حادثه منطقه القاع برای همه روشن شده است. تحقیقات نشان می‌دهد که لبنان در معرض هدف قرار گرفته است؛ یعنی پوششی که در گذشته از لبنان حمایت می‌کرد، هر آن ممکن است پاره یا سوراخ شود. چون دولتی در لبنان وجود ندارد و نهادهای دولتی در حالتی از خلأ، تعطیلی و شبه تعطیلی قرار دارند و تمام زحمات به دوش نهادهای نظامی است. ما از تلاش‌های ارتش تقدیر و تشکر می‌کنیم. ارتش با توانمندی‌های محدودی که در اختیار دارد و نمی‌گذارد اهداف خود را تحقق بخشد، باید معادلات موجود در این کشور را حفظ کند. این وضعیت ایجاب می‌کند که هر چه زودتر راه حلی سیاسی سنجیده شود که ثبات لبنان را تضمین کند، زمینه تقویت نهادهای نظامی و امنیتی را فراهم آورد و برای برون رفت از درد و رنجی که دچار آنیم، نهادی نظامی و امنیتی را فعال کند.

از این رو رهبران لبنان باید چالش‌های موجود را خوب درک کنند. نگرانی ما این است که همپای این چالش‌ها رشد نکنند. چون روشن شده است که سیاست کشور خود را به تندبادها سپرده است، به مراکز تصمیم‌گیری امید بسته است و اسیر روابط موجود میان رویدادهای داخلی و عرصه‌های دیگر است.

اما رهبران سیاسی مسئول هستند. آنان وظیفه دارند که از مردم این کشور حمایت کنند. مردمی که نگران موجودیت، سرنوشت، قوت روزانه و آینده خود و فرزندانشان هستند.

در این روز عید از خداوند سبحان می‌خواهیم که از این کشور و همه کشورهای اسلامی حمایت کند. به مقاومان و مجاهدانی که از مرزهای امت اسلامی و کرامت آن حمایت می‌کنند، این عید را خالصانه تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم. این عید را به مردم استوار فلسطین تبریک می‌گوییم. همه آن کسانی که همواره در برابر دشمن صهیونیستی ایستاده‌اند. به ویژه روزه‌داران معتکفی که از مسجد الاقصی دفاع کردند. از درگاه خداوند متعال آرزومندیم با آزادی نزدیک مسجد الاقصی بر امت اسلامی منت گذارد و امنیت، سلامت و وحدت را به کشورهای ما بازگرداند. إنّه سميع مجيب. از خداوند می‌خواهیم که این عید را مایه خیر، برکت و آرامش قرار دهد. إنّه مجيب الدّعاء.