سخنرانی علامه سید علی فضل‌الله در دانشگاه بابِل عراق

به دعوت مرکز فرهنگی اسلامی و همکاری دانشگاه بابل عراق، نشست فکری «وحدت در برابر تکفیر» در سالن همایش‌های این دانشگاه برگزار گردید. در این نشست که جمعی از علما، شخصیت‌های سیاسی، فکری و دانشگاهی و جمع بسیاری از دانشجویان حضور داشتند، علامه سید علی فضل الله به سخنرانی پرداخت.

سخنرانی علامه سید علی فضل الله

در دانشگاه بابِل عراق

 

به دعوت مرکز فرهنگی اسلامی و همکاری دانشگاه بابل عراق، نشست فکری «وحدت در برابر تکفیر» در سالن همایش‌های این دانشگاه برگزار گردید. در این نشست که جمعی از علما، شخصیت‌های سیاسی، فکری و دانشگاهی و جمع بسیاری از دانشجویان حضور داشتند، علامه سید علی فضل الله به سخنرانی پرداخت.

علامه سید علی فضل الله در سخنان خود بر ضرورت ترویج سلاح وحدت در برابر همه سلاح‌های ویرانگر دیگر تأکید داشت. او اظهار داشت که باید به سرچشمه‌های اصیل دین بازگردیم. او در سخنان خود تأکید داشت که علما و آگاهان جامعه باید به مسئولیت خود در مقابله با اندیشه حذفی تکفیری عمل کنند. او هم چنین در سخنان خود، برای گذار از امیدهای واهی فتنه افروزان، خواستار وحدت و همبستگی عراق گردید.

در بخشی از سخنان ایشان آمده است:

در این برهه لازم است که با مقابله با علل و نتایج، به مصاف اندیشه حذفی رفت. نباید بگذاریم که این فکر زمینه‌های اجتماعی پیدا کند. همه باید برای مقابله با این تفکر، بسیج شوند. همه مسلمانان باید بسیج شوند. چون این اندیشه در تاریخ مسلمانان بیگانه است. مسلمانان در کنار هم در چارچوب اجتماعی واحدی زیسته‌اند، با یکدیگر تشکیل خانواده داده‌اند، در شهرک‌ها، شهرها و کشورها با یکدیگر فعالیت نموده‌اند، حتی با کسانی که دین دیگری داشته‌اند یا اصلاً دینی نداشته‌اند، زندگی کرده‌اند. اگر تنش‌ها و درگیری‌هایی نیز وجود داشته، منشأ دینی و مذهبی نداشته‌اند. بلکه این درگیری‌ها ریشه سیاسی داشته‌اند، اما لباس دینی بدان‌ها پوشانده‌اند و شعارهای دینی داده شده است. چون دین بیش از اندیشه سیاسی دیگر توان بسیج کننده‌ای دارد. منطق تکفیری، بی‌سابقه و چیز تازه‌ای است و باید با آن مقابله شود. در این برهه باید وحدت اسلامی تحکیم و تثبیت شود و همه علل و ریشه‌های تنش اعم از احساس محرومیت، وضعیت سیاسی یا هر دلیلی دیگر، برطرف شوند. چون این تنش به سود هیچ مذهبی است و اندیشه تکفیری بیشترین استفاده را از این تنش می‌برد.

ایشان افزودند: علما، شخصیت‌ها و دعوتگران نقش عمده را در مقابله با این اندیشه حذفی دارند. وظیفه دارند که بر منطق جلوگیری از خونریزی تأکید کنند. باید تأکید کنند بعد از شرک، خداوند از هیچ چیز دیگری به اندازه خونریزی و کشتن ناحق بر حذر نداشته است: «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعاً».

ایشان ادامه دادند: به رغم تمام زخم‌هایی که از آن‌ها رنج می‌بریم، باید در برابر همه سلاح‌های ویرانگر، سلاح وحدت را ترویج کنیم؛ اما به شرطی که به دامان دین خود بازگردیم و درک کنیم وقایع جاری هیچ ربطی به ادیان و مذاهب ندارند. این درگیر، نبرد محورهای سیاسی است. درگیری‌های بین المللی و منطقه‌ای هستند که برای بسیج کردن مردم، جنبه دینی به آن داده‌اند. بعد از آن به این درگیری‌ها جنبه قومی و نژادی داده‌اند تا همه را در این آتش بسوزانند. از این رو باید آگاه بود. باید از تنش‌ها و هراس‌های ساختگی دست کشید. باید به زبان اصیل اسلامی بازگردیم که سال‌هاست از میان رخت بربسته است. باید به زبان علی(ع) بازگردیم که می‌فرمود: «لأسلمن ما سلمت أمور المسلمين». باید به زبان امام صادق(ع) بازگردیم که می‌فرمود: «صلّوا في جماعتهم». باید به ارتباط پیشوایان مذاهب با یکدیگر بازگردیم. باید تلاش کنیم که کسی احساس محرومیت ننماید.

ایشان در ادامه سخنان خود اظهار داشت: ما می‌توانیم با جریان و اندیشه تکفیری مقابله کنیم. چون این فکر، قدرت ذاتی ندارد و به عوامل منطقه‌ای و بین المللی متکی است که از آن در درگیری‌های موجود استفاده می‌کنند. اگر پای راه حل‌ها به میان بیاید، این فکر ضعیف می‌شود و با بنای روابط اسلامی مبتنی بر بازاندیشی صادقانه و اصل عدالت و توازن و نه اصل سیطره و غلبه، می‌توانیم آن را ضعیف‌تر کنیم. به ویژه این که این جریان از قطع رابطه میان مسلمانان و عدم توازن بهره می‌برد تا مردم بیشتری را به دور خود جمع نماید. از این رو به محبت و مهربانی بیشتری نیاز داریم تا جلوی خونریزی‌های بیشتر را بگیریم. باید از جمله کسانی باشیم که خداوند درباره‌شان فرموده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآَمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ»(الحديد/28) در این صورت از جمله انفاق کنندگان خواهیم بود.

ایشان افزودند: به درگاه خداوند دعا می‌کنیم که عراق، این کشور دوست داشتنی از این درد و رنج طولانی خلاص شود. بیشترین رنج عراق از جریان تکفیری است. در عراق سیمای واقعی جریان تکفیری به عنوان یک جریان جنایتکار آشکار شده است. این جریان همه رفتارهای حرام اعم از کشتار انسان‌های بی‌گناه، یورش به بازارها و مردم، حمله به اماکن مقدس و زائران و ویران کردن مساجد بر سر نمازگزاران و حسینیه‌ها بر عزاداران را مرتکب شده است. جریان جنایتکار تکفیری از همه ابزارها برای ایجاد جنگ فراگیر مذهبی استفاده کرده است؛ اما این مردم همان‌گونه که انتظار داریم، همچنان ثابت، استوار و آگاه در برابر این جریان ایستاده و در چاه جنگ مذهبی نیفتاده است. این مردم به رغم همه وقایعی که روی داده است، همبستگی اسلامی خود را حفظ کرده‌اند. انتظار داریم که عراق برای مقابله با تروریسم به تقویت نهادهای دولتی اقدام کند. چون تروریسم نه یک مذهب بلکه تمام مذاهب را هدف گرفته است. شما به خوبی از جنایت‌های ارتکابی این جریان در میان مردمی که ادعای وابستگی و دفاع از آنان را دارند، آگاه هستید.

ایشان در پایان سخنان خود اظهار داشت: ما خواهان وحدت ملی عراق هستیم. وحدتی که امیدهای واهی فلان گروه و دولت را زیر پا بگذارد. هیچ کس از این وضعیت سود نمی‌برد، مگر این که خودمان خارها را از جسم خود بیرون بکشیم. بعد از خداوند متعال، تنها چشم امید ما به مردم و وحدتشان، رهبران شرافتمند و پاک دست و دولت‌های دوست است که بدخواه این کشور عزیز نیستند.

دفتر رسانه‌ای علامه سید علی فضل الله

بیروت؛ 6 ربيع الأول 1437 هـ برابر با 17/12/2015 م